Review gaming pc eerste keer zelf samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben wat vooruit aan 't denken en ben de eerste hobbels al tegen gekomen op de spreekwoordelijke assemblage weg :d.
Ik zal ze hieronder noemen:

Koelpasta
Ik heb tegenstrijdige berichten gelezen. De één zegt: opspuiten (ter grootte van een flinke doperwt) en uitsmeren. De ander zegt: opspuiten en niet uitsmeren. De koeler i.c.m. de warmte zorgt voor de spreiding. Wat zeg jij?

Connectors frontpaneel behuizing
Zoals ik in de vorige post aangaf heb ik de kast binnen. Nu weet ik dat het aansluiten van voornamelijk de case fans en front side elementen (USB-poorten, audio, reset button, power button, HDD-LED, enz.) voor een beginner een lastig karwei is (priegelwerk). Ik heb de handleiding van het moederbord erop nageslagen en heb wel een aantal vragen:

1. Voor het aansluiten van de Power-LED, Power button, HDD-LED en Reset-button is het schema als volgt:
PLED+ | PLED- | PWRBTN# | GND |
1 HDLED+ | HDLED- | GND | RESET# | GND

Zowel de Power button-stekker als de Rest button-stekker hebben twee aansluitpunten. Welke is voor de POWERBTN#/RESET# respectievelijk GND? Dit staat niet aangegeven op de stekkers.
En: welke GND moet ik nemen? De naast- of ondergelegen GND?

2. Naast bovenstaand schema is er nog een tweede schema om Power LED's aan te sluiten en wel als volgt:
1 PLED+ | PLED+ | PLED-

Vraag: Ik kan de Power LED-stekkers toch maar in één aansluiting tegelijk stoppen? Of in de aansluiting van vraag 1 of in bovenstaande aansluiting? Waar moeten ze in?

3. De USB 3.0 headers
Schema is als volgt:
USB3.0_header.png

Stekker ziet er zo uit:
USB3.0_stekker.jpg

Eén van de pinnetjes heeft zo te zien geen koperen aansluiting aan de binnenkant. Komt deze pin op het lege vakje (links boven in het schema) of op de Dummy?

CPU-fan
Zoals bekend heeft de Scythe Mugen 4 GE een 3-pin aansluiting. Nu heeft het moederbord twee aansluitingen voor de CPU-fan: een 3 en een 4-pins. In de handleiding staat dat een 3-pin fan aangesloten kan worden op de eerste drie pins van de 4-pin aansluiting. Kan dat of moet deze per se in de 3-pins aansluiting?

Algemene vragen
1. Kan het heel veel kwaad wanneer er een stekker verkeerd is aangesloten en de stroom gaat er op? Uiteraard nooit plus en min omwisselen, maar behoudens dat?
2. Als alles in elkaar zit is het gewoon een USB stick met Windows voorbereiden, boot volgorde aanpassen en vervolgens installeren?
Er zit namelijk een dvd bij het moederbord, maar dat wordt een beetje lastig zonder optische drive :D

Heel wat, maar ik wist zelf dat dit er aan zat te komen. Door vooruit te denken kan ik straks in een ruk doorgaan met bouwen. Hoop ik...

Koelpasta
Opspuiten (ter grootte van een flinke doperwt), de processorkoeler plaatsen en deze vastzetten. Tijdens het aantrekken van de koeler op z'n backplate wordt de koelpasta vanzelf verdeeld.
Kijk in de montage-instructie van de koeler, de backplate moet meestal als eerste geplaatst worden vóór je het moederbord in de kast monteert.

Ik doe het veelal op volgende manier:

Monteer om te beginnen de afstandsbusjes in de behuizing op overeenkomstige plaatsen met de bevestigingspunten van het moederbord.
Plaats daarna het I/O shield in de kast ( dat zilverkleurige plaatjes met openingen voor de usb-, netwerk, audio-, etc aansluitingen ).

Zorg ervoor dat je je lichaam statisch ontlaadt aan verwarmings- of waterleiding vóór je het moederbord uit de anti-statische verpakking haalt.
Leg deze verpakking als bescherming op tafel en leg daar het moederbord op.
Verwijder het kunststof beschermplaatje uit de processor-socket en kijk goed naar de aanduiding voor PIN1 van de processor en plaats de processor en vergrendel deze in de socket.
Plaats de backplate van de processor-koeler, op de koeler zit meestal een grijze film thermisch materiaal, verwijder daarvan de folie en plaats de koeler. ( Indien geen film maar koelpasta meegeleverd: doe de druppel pasta in het midden op de processor )
Trek de koeler vervolgens met de benodigde schroeven kruislings aan ( zodat deze recht vastgezet wordt en de druk gelijkmatig is ), zeg 2-3 schroevendraaier omwentelingen per schroef, tot de koeler goed strak zit ( vast is vast ! ).

Als de koeler goed vast zit kun je het moederbord in de kast plaatsen. Doe dat een beetje schuin, steek de I/O aansluiting eerst door het shield. Let er daarbij op dat eventuele aard-lipjes van de shield niet per ongeluk voor de aansluitingen zitten, anders moet je later het moederbord weer los maken.
Als alles goed is, moederbord voorzichtig op de afstandsbusjes laten zakken en vastzetten.
1e deel afgerond. :D

Connectors frontpaneel behuizing

Voor de GND-aansluiting gebruik je de naastgelegen GND-pen.
PLED+ | PLED- | PWRBTN# | GND |
1 HDLED+ | HDLED- | GND | RESET# | GND

Op deze afbeelding is het iets duidelijker:
frontpanel.png
De PowerLED heeft maar 2 aansluitpunten nodig. De 2x PLED+ zijn normaliter met elkaar verbonden, sommige kast-fabrikanten gebruiken een 2-polige connector, sommige een 3 polige. In geval van een 3-polige is de middelste aansluiting leeg en zijn er alleen aansluitdraden op beide buitenste pennen.

De USB 3.0 headers

Deze pin komt op het lege vakje (links boven in het schema), niet op de dummy.

CPU-fan

Die keuze is aan jezelf, maakt in principe niet uit. Als je in een later stadium alsnog een PWM-gestuurde fan wilt aansluiten kun je simpelweg de connectors omwisselen.

Algemene vragen

1) Ik neem aan dat je hiermee doelt op de frontpanel-connector aansluitingen..?
In dat geval: nee, het zal er hooguit toe leiden dat de status-led van de HDD-activiteit of de PowerLED ( ten teken dat de pc aan staat ) het niet doet maar dat zal geen schade veroorzaken. Dit komt omdat een LED maar in 1 richting stroom door laat.
Als je op een andere stekker doelt hoor ik dat graag.

2) Inderdaad, dat is de manier. Je kunt een opstartbare usbstick maken van een dvd of ISO-bestand m.b.v. de Windows USB/DVD Download Tool, Easy2Boot, Win2Flash, Rufus en nog veel meer van dat soort programmaatjes.

Als je geen dvdrom in het systeem hebt moet je nu bij de fabrikant van het moederbord alle beschikbare drivers en utilities downloaden en deze uitgepakt op een usbstick zetten zodat je na afronding van de Windows-installatie eventueel ontbrekende stuurprogramma's alsnog kunt installeren.
Netwerk-adapter en sommige chipsets worden soms niet automatisch herkend, dat zie je in Apparaatbeheer aan de gele uitroeptekens na installatie. Deze installeer je dan vanaf de usbstick.

Gaat goed komen, geen paniek :D:thumb:

Laatst bewerkt:
Mijn PowerLED heeft maar twee polen: een + en een -. Deze mogen dan gewoon op respectievelijk de + en - aansluiting van het moederbord neem ik aan?
Over de drivers en utilities: ik moet ze uitpakken, maar ik neem aan dat iedere driver wel in z'n eigen map mag staan? Dus niet alles door elkaar in de root, anders wordt het wat lastig om ze uit elkaar te halen :D

Inderdaad, bij een 2 polige stekker neem je de + en - aansluiting die naast elkaar liggen.

Wat de drivers en utilities betreft: Ja, elke driver in zijn eigen map. Het installeren doe je achteraf toch door te verwijzen naar de usbstick in geheel of een bepaalde map vanuit het installatie-menu dus dat maakt niet uit.:thumb:

In mijn geval gaat de PowerLED dus op het eerste schema (waar ook de powerbtn, resetbtn en hd led zitten) en niet op het tweede schema met twee maal een + en eenmaal een - aansluiting (tweede schema).

Ik ben nog twee dingen tegen gekomen:
Over het aansluiten van de case-fans: ik heb in totaal drie fans in de kast met een 3-pins aansluiting. Het moederbord heeft maar plek voor twee 3-polige en één 4-polige aansluiting. Verder zit er ook nog een zgn. Power Fan Connector (3-polig) op. De vraag: kan ik die derde fan gewoon op de 4-polige aansluiting zetten en daarbij de FAN_SPEED_CONTROL-pin open laten? En waar dient die 3-polige Power Fan Connector dan voor?

Over de 24-pin ATX Power Connector: deze kabel is op de voeding gesplitst in een 20- en een 4 pin-kabel. De 20-pin kabel is mij duidelijk, maar de overige 4-pin kabel? Hoe sluit ik die aan?

Dan over de SSD en de HDD:
Ik heb toch maar besloten alsnog een nieuwe HDD aan te schaffen voor bulk-opslag. De oude HDD heb ik nodig voor backup-doeleinden. Nu zijn nieuwe opslagmedia uit deze categorieën altijd naturel. De vraag: kan ik ze meteen inbouwen of moet ik ze eerst in een andere computer MBR dan wel GPT indelen? De SSD lijkt me logisch: GPT. Wat zou je met de HDD doen? En als het ook meteen met inbouwen kan, hoe gaat dat dan?

Volgens de handleiding van het moederbord zijn er 3 aansluitingen voor kast-ventilatoren ( 3 polig ), nl: CHA_FAN1 t/m CHA_FAN3 , deze zijn op de moederbord lay-out genummerd als 16 ( CHA_FAN1 ) en 2 en 3 ( CHA_FAN2 en CHA_FAN3 ).
Ik zie daar dus geen probleem. De PWR_FAN1 hoef je dus helemaal niet te gebruiken.

Wat de ATX voedings-aansluiting betreft: de 20 en 4 pins aansluiting worden naast elkaar in de moederbord-connector geprikt, deze 2 connectors sluiten ook maar op 1 manier op elkaar aan, zie afbeelding:
atx-24-pin-connector.jpg

Overigens is al deze informatie in de handleiding te vinden, je moet deze dan ook zeer aandachtig, stap voor stap, doornemen vóór je met bouwen begint, zeker als je het voor het eerst doet !

Mijn advies: eerst alleen de SSD aansluiten en daarop Windows installeren en na afronding van de installatie eerst alle updates installeren.
Hiermee voorkom je dat Windows tijdens de installatie allerlei bestanden op de HDD schrijft.
Windows zal de SSD NTFS formatteren ( MBR ).
Daarna sluit je de reguliere HDD aan en kun je deze zelf formatteren ( < 2 Tb => MBR , > 2 Tb => GPT ).:thumb:

Laatst bewerkt:
Nummer 16 is volgens mij toch echt een 4-polige aansluiting, maar daar past ook een 3-polige stekker op zoals ik eerder al aangaf. En de andere 2 aansluitingen zijn in mijn handleiding genummerd als 23 en 24. De ATX aansluiting is ook wel duidelijk. Ik ben inderdaad de handleiding van het moederbord goed aan het doorlezen. Alle voor mij onduidelijke zaken die ik tegenkom, post ik hier. Ik leer er veel van! :thumb: Morgen komt de CPU-koeler. Dan kan ik aan de slag!!

Ik wens je daar succes mee. :thumb:
De komende dagen ben ik door familie-omstandigheden waarschijnlijk weinig online maar er zijn genoeg anderen die je verder kunnen helpen.

@Scrapheap: ben je weer online?
Ik zat nog even in de handleiding van het moederbord te lezen. Bij de ATX-12V Power aansluiting kun je kiezen om 4 of 8 pinnen aan te sluiten? De voeding is modulair en biedt dus ook de keuze om 4 dan wel 8 pinnen aan te sluiten. Wat is wijsheid: 4 of allemaal (8 pinnen) aansluiten?

Yep, ben er weer, crematie achter de rug en net weer thuis...

Als de voeding de mogelijkheid heeft dan 8 pinnen aansluiten. Dat voorkomt dat je mogelijk achteraf weer aan het rommelen moet, de ATX-12V Power aansluiting zit vaak niet erg handig geplaatst waardoor je er lastig bij kunt.
Tevens weet je dan ook zeker dat dat niet het probleem kan zijn mocht je onverhoopt rare crashes o.i.d. krijgen. Zekerheid boven alles zeg maar. :thumb:

Ok. Gecondoleerd nog met het sterfgeval.
Sommige dingen zijn idd vreselijk om voor elkaar te krijgen, maar ik ben een eind op weg. Ik loopt vast op de ATX-kabels. De 20/24-pin kabel past niet lekker op het mobo. De 20 pin gaat prima (netjes uitgelijnd met de uitsparing op het mobo) alleen de 4-pin wil niet. Ik sluit het precies zo aan met de pijlen tegenover elkaar aan dezelfde zijde. Het probleem is namelijk dat 2 van de vier resterende pinnen op het mobo vierkant zijn, terwijl de stekker afgeronde hoekjes heeft. Het gaat om de pinnen links boven en rechtsonder. Hierdoor laat de 4-pins stekker makkelijk los.

Het tweede probleem zijn de 12V ATX stekkers voor de CPU. Deze heeft twee stekkers van 4-pinnen. De tweede stekker past niet lekker in de rechtse aansluiting. aan de aansluitingen te zien, moet het kunnen. Ik vermoed dat het dat ....:evil: lipje is dat je onder die aansluiting moet krijgen. Deze is helemaal niet te doen!!!

Kun je me hiermee helpen?

Kleine update: de 24 pins ATX kabel zit erin. De stekkers voor de cpu zijn verschillend de ene stekker heeft kruiselings afgeronde hoeken en vierkant. De andere stekker heeft alleen maar afgeronde hoeken terwijl de tweede aansluiting op het moederbord (tussen 4 en 8) hetzelfde is als tussen 1 en 5. Ik maak hieruit op dat ik dus maar een CPU-stekker kan aansluiten?

Inderdaad, als de afrondingen / rechte hoeken van de 2e stekker niet overeenkomen, dan maar 1 stekker aansluiten.
Zou voor jouw setup ook voldoende moeten zijn en niet tot problemen mogen leiden. :thumb:

Nog iets over de aansluitingen van de power button en de reset button. Deze zijn in mijn geval twee polig. Beide draden zijn echter zwart. Onder één pin op iedere stekker staat een minuscuul zwart pijltje. Ik neem aan dat dat de aansluiting voor POWER-btn dan wel RESET-btn is en de andere pin voor de naast gelegen GND?

Voor beide schakelaars geldt dat het puls-contacten zijn.
Daarbij maakt het niet uit hoe je ze aansluit, de schakelaar dient er alleen voor de 2 pennen te verbinden, er is geen sprake van polariteit :thumb:

Na een weekendje sleutelen zit t'ie in elkaar. Alles lijkt hardware matig goed te draaien. De temperatuur van de CPU ligt rond de 33 graden, het moederbord is rond de 30 graden. De CPU fans draaien goed, dus de koeler zit prima. Dit was namelijk een van de lastigste onderdelen.

Verder staan Windows en office op de ssd, samen met de drivers van o.a. de gpu, enz. Een aantal dingen vallen mij op. Ten eerste is de ingebouwde GPU van de CPU (Intel HD Graphics 4600) in geen velden of wegen te bekennen. Alles draait nu op de GTX 960. Is dit normaal?

Verder krijg ik de HDD niet geformatteerd. Hij zit goed aangesloten. Schrijfbeheer koppelt hem als MBR, maar het formatteren kan niet voltooid worden. Ik heb eerst de SSd aangesloten en de boel geïnstalleerd. De HDD zat toen alleen een sata stroomkabel in. Weet jij hier een trucje voor? Ook via de Windows setup lukt het niet. Hij geeft dan een error code 0x800... en nog wat. Kan het wel uitzoeken als je hem nodig hebt.

Ook heb ik ontdekt dat ik de PC via de enter-toets kan opstarten. Is dat nieuw bij moderne PC's?

Ten eerste is de ingebouwde GPU van de CPU (Intel HD Graphics 4600) in geen velden of wegen te bekennen. Is dit normaal?
Ja, dat is normaal, Zo gauw je een externe ( losse ) videokaart monteert zal de int. GPU door de BIOS worden uitgeschakeld.

Ook heb ik ontdekt dat ik de PC via de enter-toets kan opstarten. Is dat nieuw bij moderne PC's?
Uit de slaapstand halen d.m.v. de [enter]-toets kan ik me nog iets bij voorstellen maar opstarten vanuit complete uit-stand niet...:o

Welke Windows-versie heb je nu draaien want dat het formatteren niet wil voltooien kan ik me zo niets bij voorstellen.
Ik doe het altijd zo ( eerst Windows installeren op alleen de aangesloten SSD en pas daarna de extra HDD(s) aansluiten ) en ik heb dit nog nooit meegemaakt..?

Het is een tijdje stil geweest in dit topic, maar zelf heb ik niet stil gezeten. Ben flink aan het stoeien geweest met verschillende soorten software waaronder het OS, VM's, enz.
Ik ben nogal kritisch op dit soort zaken en heb een aantal keer opnieuw geïnstalleerd. Dat kan nog makkelijk wanneer je niet veel bestanden/software hebt.
Nu heb ik hem zoals ik hem hebben wil. Ik ben inmiddels zonder problemen over gegaan van Windows 8.1 naar Windows 10.

Over de haperende HDD: het bleek dat de SATA kabel niet helemaal goed in het moederbord zat. Hierna bleek Windows 8.1 de schijf nog steeds niet te herkennen. Na opnieuw opstarten naar het BIOS, bleek deze de HDD wel te zien en na doorstarten bleek ook Windows de HDD te zien en goed te kunnen formateren. Beetje een vaag probleem, maar goed het is opgelost. De HDD zit wel op SATA-poort 3 i.p.v. poort 2, maar dat moet volgens mij niet veel uitmaken. De kabel was namelijk niet lang genoeg om in poort 2 te prikken.

Dan heb ik nog een opmerkelijk probleem. In sommige gevallen start de PC na het afsluiten uit zichzelf opnieuw op. Tussen het afsluiten en opnieuw opstarten zit soms wel een minuut aan tijd!! Het is niet altijd het geval. Het gebeurt met en zonder aangekoppelde USB-randapparatuur. Er is dus moeilijk een patroon in te ontdekken. Enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn? Zelf vermoed ik een haperende driver die niet goed afsluit. Ik weet alleen niet welke driver en hoe ik daar achter moet komen??

Verder loop ik af en toe nog tegen een ander probleem aan. Ik heb mijn tijdelijke bestanden verplaatst naar de HDD door de omgevingsvariabelen TMP en TEMP aan te passen. Dit voor zowel de gebruikers- als de systeemvariabelen. Uiteraard wel in aparte mappen. Nu wil het geval dat sommige software geen (tijdelijke) bestanden kan wegschrijven naar een locatie anders dan waar het OS op is geïnstalleerd. Je krijgt dan verschillende soorten foutmeldingen variërend van: 'programma x heeft geen toegang tot locatie y' tot hele vage meldingen. Nu kun je dit oplossen door tijdelijk de TMP en TEMP variabelen terug te zetten naar de standaardinstellingen of de Windows-partitie. Je zit dan uiteraard weer met veel nutteloze bestanden op je SSD. Is hier een oplossing voor?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan