• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rij cellen mogen niet bepaalde combinaties bevatten

Status
Niet open voor verdere reacties.

joshua4421

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2008
Berichten
11
Beste ....

Ik heb een planning gemaakt van een aantal monteurs.
Elke regel staat voor een datum. De daar opvolgende kolommen bevatten de verschillende monteurs. Echter elke monteur heeft 4 kolommen waarin zijn bepaalde diensten kunnen komen (dus max 4 diensten op 1 dag)

Nu mag een monteur niet alle combinatie van diensten draaien op 1 dag. Dus bijvoorbeeld mag monteur M1 mag geen NI-dienst draaien in combinatie met een A-dienst. Deze diensten kunnen variabel ergens in die 4 gereserveerde kolommen van die monteur staan.
Daarnaast mag de monteur op dag 2 niet een O-dienst draaien als hij de dag ervoor een NI dienst heeft gedraaid.

Zo zijn er nog een aantal combinaties die niet mogen.
Wat ik van plan ben is 1 tabblad te maken met de mogelijk combinaties die niet mogelijk moeten zijn.
Hierin staan alle Combinaties die niet mogen + op welke regel de combinatieprobleem zich voordoet

Zie voorbeeld in de bijlage

Maar misschien moet ik ook anders denken en kan het simpeler
 

Bijlagen

  • Test2.xlsx
    474,1 KB · Weergaven: 33
Wat ik van plan ben is 1 tabblad te maken met de mogelijk combinaties die niet mogelijk moeten zijn.
Hierin staan alle Combinaties die niet mogen + op welke regel de combinatieprobleem zich voordoet
lijkt me een goed plan.
zet dat vooral ook in je voorbeeld.
 
is vba een probleem voor u ? want voorwaardelijke opmaak zou de boel te veel vertragen.
 
Ja VBA is denk ik wel een probleem voor mij.
Hier heb ik te weinig kennis van om eventuele storingen/problemen op te lossen. Ook het aanpassen naar mijn eigen document gaat me dan niet lukken.

Dit blad gebruik ik namelijk als 5de kwartaal om de diensten te plannen. Als die definitief is, word die gekopieerd naar het goede tabblad (het werkelijke kwartaal)

Eventuele aanpassingen in werkwijze ben ik uiteraard bereid toe, want ik wil dit probleem namelijk wel opgelost krijgen.
Combinaties die niet mogen zouden ook wel in 1 tabel kunnen. Bijvoorbeeld

Combinaties die niet kunnen
1 dezelfde dag NI-A
2 dezelfde dag NI-AI
3 volgende dag NI-O
4 dezelfde dag O-DB
5 volgende dag NR-V
6 etc
7 etc

Het documentje (test3) is maar een klein gedeelte van het daadwerkelijke document en alleen maar nodig voor jullie duidelijk te maken wat het probleem is.
 
Hoe zou dit dan met VBA opgelost worden ?

Het gaat erom dat ik elk kwartaal een planning maak van monteurs.
Het moet overzichtelijk blijven, vandaar dat ik dit met voorwaardelijke opmaak doe (kleurtjes voor een bepaalde dienst is wel makkelijk)
Is er een andere mogelijkheid om dit dan overzichtelijk te maken ?


Gr.
Jeroen
 
hallo Jeroen, hier een voorbeeldje met vba
als je op de gevonden gebied_adres dubbelklikt selecteer hij het gebied van dat adres.
 

Bijlagen

  • Test4.xlsm
    520,8 KB · Weergaven: 36
Jeroen, er zat een fout in (voor de volgende dag moet je naar beneden kijken in de tabel en niet op zij) dat is verbeterd.

ik ben er vanuit gegaan dat als op een dag NI-A niet mag voorkomen dat A-NI ook niet mag.
zo ook met de verboden combinaties in 2 dagen.
klopt dat ?
 

Bijlagen

  • Test5.xlsm
    521,4 KB · Weergaven: 42
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan