• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rij teruggeven na een functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

bikerron

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2009
Hoi,

Ik werk met de functies MAX en MIN. Dit over 32000 rijen.
Ik krijg keurig de waarden terug maar ik zou ook graag rijen terugzien waar deze waarde(n) gevonden is.
Is dat met een simpele, andere functie?, te realiseren?

Groet,

Ron

Bv.
Code:
=ADRES(VERGELIJKEN(MAX(A1:A11);A1:A11;0);1)

HSV,
Zeer bedankt voor de snelle "service"
Is dan ook nog het volgende mogelijk:
Ik heb 4 kolommen
Datum Tijd Totaal_meting Meting_per_minuut
01-10-2015 08:48 2200 100
01-10-2015 08:49 2300 100
01-10-2015 08:50 2400 150
01-10-2015 08:51 2550 160
01-10-2015 08:52 2710 10

Ik bepaal dus met de functie MAX(Meting_per_minuut) de hoogste waarde (dat is dan 160)
Met de door jouw gegeven functies krijg ik het rijnummer terug. dat wordt dan A4

Ik zou dan ook graag de waardes van deze rij terug willen zien
Als rij 4 de Max waarde bevat dan graag ook de inhoud van de kolommen van deze rij ( dus: 01-10-2015 08:51 2550 160
Als dat zou kunnen dan zeer graag.
Ron

Speel eens wat met de index.
Code:
=INDEX(A$1:A$11;VERGELIJKEN(MAX($A$1:$A$11);$A$1:A11;0))

Dat zijn leuke functies, ik begin ze te doorgronden.
Is het nu ook mogelijk om er bij te krijgen het aantal keer dat de gevonden waarde via MAX voorgekomen is?
Ik neem aan dat MAX stopt bij de eerste waarde, er kunnen wel meerdere identieke waarden zijn.

Ron

Inbrengen met Ctrl+Shift+Enter, en niet alleen Enter.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($B$1:$B$11;KLEINSTE(ALS($D$1:$D$11=MAX($D$1:$D$11);RIJ($D$1:$D$11));RIJ()));"")

HSV,
weer bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb je laatste functie ingebracht maar er wordt niets getoond als resultaat.
Moet ik nog iets toevoegen?
In de bijlage mijn "speel" dingetje met de door jou verstrekte functies.

Ron

Bijlagen

Doordat je op rij drie begint moet je er twee aftrekken, en afsluiten met Ctrl+Shift+Enter in de formulebalk.
De accolades verschijnen er dan automatisch omheen.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($B$1:$B$11;KLEINSTE(ALS($D$1:$D$11=MAX($D$1:$D$11);RIJ($D$1:$D$11));[COLOR=#FF0000]RIJ()-2[/COLOR]));"")

Sulvester,
Excuses, ik zag het later pas. Ik ben er mee bezig en dat ziet er goed uit.
Ik krijg inderdaad het aantal 2 terug. (In mijn geval dus gebaseerd op MAX (d:d)

Ron

Sylvester en HSV,
Bij de oplossing van Sylvester zie ik inderdaad een waarde, gelijk aan het aantal voorkomens van MAX
Bij de oplossing van HSV zie ik de waarde terugkomen van de kolom (tijd) van de waarde MAX.

Dit lijken mij 2 verschillende oplossingen met een ander resultaat.
In de oplossing met de "index etc. krijg ik voor de MAX waarde de juiste inhoud terug
Max =MAX(D : D)
Rij =ADRES(VERGELIJKEN(MAX(D : D);D : D;0);1)
Datum max =INDEX(A :A;VERGELIJKEN(MAX(D : D);D : D;0))
Tijd max =INDEX(B :B;VERGELIJKEN(MAX(D : D);D : D;0))

Ron

Als je de formule naar beneden trekt zover als jij denkt dat nodig is, zie je de andere.

Beste HSV,

Ik heb dat gedaan maar krijg de "tijd" er uit, maar niet van de rij met de MAX waarde. Ik had verwacht dat ik dan op z'n minst een rij(en) waar een idenieke waarde van MAX terug zou krijgen
Zie de bijlage.

Ron
Bekijk bijlage Functies-tst.xlsx

Dag @bikerron (Ron?),

Je moet wel een beetje goed lezen wat we schrijven natuurlijk (begrijpend lezen is je al vanaf de basisschool bijgebracht).
Alle formules zijn normale formules die je met Enter inbrengt.
Enkel die van mij is een matrixformule die jij dan weer net niet met Ctrl+Shift+Enter hebt bevestigd.
Ook maak je de formule weer relatief waar ik het absoluut heb neergezet op het forum.
Je kan de formule gewoon kopiëren vanaf hier en plakken in de formulebalk van een cel.

Ik heb het bestandje er maar even bij gedaan anders schiet het niet echt op.

Bijlagen

HSV,

Bedankt voor je "oorveeg":(
Ik heb toch echt wel een keer via F2 Ctr+Shift+Enter de formule als een functie laten "opslaa". Ik zag de toevoeging van de accolades dus wat er mis ging, wellicht na een aanpassing dat dan weer vergeten.
Ik nam aan dat de de absolute waarde versus de relatief geen verschil zou uitmaken.
Maar goed dit is inderdaad wat ik zou willen. Bedankt voor deze geduldige hulp.

Groet Ron (bikerron)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan