• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rij zichtbaar maken op basis van zichtbaarheid andere rijen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoepG

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2020
Beste allemaal,

Graag zou ik een regel 12 willen verbergen wanneer regel 3 t/m 11 ook verborgen is, zodra een van de rijen 3 t/m 11 zichtbaar is moet ook rij 12 zichtbaar worden.
Ik krijg alleen vba code gevonden om te verbergen op basis van een cel waarde, en het tellen van lege rijen.
maar hoe ik bovenstaande voor elkaar krijg krijg ik niet verzonnen, heeft iemand een oplossing?

De regels worden via een selectie formulier ingevuld, ik heb een voorbeeld bestand bijgevoegd.

mijn dank is groot,

Bijlagen

Verberg je de regels handmatig?

Dit is wat je vraagt, weet verder niet hoe je het gaat toepassen in je code

Code:
Sub jec()
On Error Resume Next
a = Sheets(1).Range("A3:A11").SpecialCells(12).Count
Sheets(1).Rows(12).Hidden = Err.Number
End Sub

Laatst bewerkt:
Er wordt gebruik gemaakt van het user form, wat met de knop wordt geactiveerd, door die selectie worden de regels zichtbaar gemaakt, of verborgen.

Ik ga even stoeien met jou code, die zou ik mogelijk achter de knop gereed kunnen plakken.

Je kunt het ook nog op deze manier doen, door je checkboxen na te lopen

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
 Rows(12).Hidden = True
 For i = 1 To 9
  If Controls("CheckBox" & i) Then Rows(12).Hidden = False: Exit For
 Next
 Unload Me
End Sub

Yup, dit werkt zo.
Dank je wel,
Heb de code even in het voorbeeld bestand verwerkt, zie bijlage bij deze post.

Dank je, werkt perfect zo :-)

Bijlagen

Je kunt al die codeblokken ook schrijven als:

Code:
Private Sub CheckBox1_Click()
Rows(3).Hidden = Not CheckBox1
End Sub

Nadeel van user form vindt ik wel dat het deze niet een vinkje geeft als de regel wel zichtbaar is, dus bij tweede keer openen is het vink je uit terwijl de regel wel zichtbaar is.
Of is daar ook een makkelijke oplossing voor?

Ja dat kan ook:

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
 Dim i As Long
 For i = 3 To 11
   Controls("CheckBox" & i - 2) = Not Rows(i).Hidden
 Next
End Sub

Deze in code bovenaan in het blad van het userform gezet en dat werkt inderdaad erg mooi.

Je doet nu met de -2 zorgen dat de regel telling op de juiste regel komt, nu moet ik nog uitvogelen want bij een andere selectie form heb ik dat sommige checkboxen 1 regel verbergen, maar enkele andere ook 2 regels verbergen, dan moet ik daar een andere oplossing voor vinden denk ik.

Maar ik kan weer even hobbyen, ben erg blij met je antwoorden.

Groetjes

Graag gedaan en succes!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan