• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rijden met dubbele gegevens uithalen (excel 2010)

Status
Niet open voor verdere reacties.

sherpa14

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2004
(excel 2010) In een datbank worden regelmatig gegevens toegevoegd. Nu wil ik graag een controle houden op gegevens die er dubbel in staan. De controle zou moeten gebeuren op 3 gegevens per rij.
1. het registernummer
2 de naam
3. de voornaam

Wat is de meest eenvoudige wijze om dit te doen?
Hoe kan ik het gemakkelijkst de dubbele rijen verwijderen zonder de gegevens een voor een te moeten overlopen?

Met een klein xls bestandje voorkom je een hoop spraakverwarring.

dank voor uw reactie maar ik vrees dat dit geen bijdrage levert aan een oplossing.

Dan houd het voor mij op.
Succes verder.

in het lint onder tabblad gegevens zit de knop duplicaten verwijderen
start de macro recorder en voer eenmaal je handeling uit

Willem stelt een reguliere vraag omdat je daarmee een op maat gemaakt antwoord krijgt.

Dubbelen kun je per kolom markeren met voorwaardelijke opmaak.

@ Willem: mijn excuus omdat ik uw vraag niet had begrepen! (Was ook niet echt geformuleerd als een vraag maar dat zullen wel de verschillen zijn in het taalgebruik van Nederlanders en Vlamingen denk ik...:confused:)
Echter via mijn werk kan ik geen bestanden up- of downloaden van het forum.:mad: Ik zit dus beperkt ofwel moet dit gaan via de regulier mailadressen.

Met de oplossing van "pasan" kom ik er al een eind, maar ik heb geen controle over de rijen die zijn verwijderd. Graag had ik die verwijderde rijen ergens in een ander tabblad samen gezien zodat ik daar toch wel overzicht op kan houden.

Om enigszins toch tegemoed te komen aan de vraag van Willem:
kolom a = Naam
kolom b= voornaam
kolom c= registernummer (een uniek nummer voor elke belg bestaande uit 11 cijfers
kolom d= afdeling
kolom e= adres
kolom f= huisnummer
kolom g=postcode

Nu zou ik graag om kolom a,b en c willen dubbels controleren (medewerkers verhuizen soms eens en veranderen soms van afdeling)
Vraag nu: verwijderen van dubbels en die dubbels die er uit gehaald worden in een ander tabblad bewaren.

Met een extra kolom met als eerste de formule en dan doortrekken naar beneden:
Code:
=IF(COUNTIF($C$1:C1;C1)=1;"x";"")

Hierdoor komt bij elke 1e unieke registernummer een x te staan.
Sorteer je daarna op deze kolom dan krijg je alle unieke waarden bij elkaar te staan.
Daardoor natuurlijk ook de dubbele waarden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan