• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen 200x kopiëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thom39

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2012
In mijn korfbalpool met zo'n 200 deelnemers moet ik 3 rijen, in bijgaand beknopt bestandsvoorbeeld onder tabblad "Deelnemers" de rijen 24, 25 en 26, kopiëren over alle deelnemers. Dus zo'n 200 velden. De tekst "Eindrangschikking" moet dan vervangen worden door 3 rijen met de tekst "ER". Hoe kan ik dat met een filter of Zoeken en Vervangen doen? Ik kom er niet uit. Bij voorbaat dank.

Thom

Bijlagen

Ik moet er nog even aan toevoegen dat in bijgaand bestand maar 4 deelnemersvelden zijn aangegeven. In het werkelijk bestand zijn dat er dus 200. Beveiliging opheffen met thom.

gevoelsmatig lijk je me niet op de goeie weg te zijn.
Wat is het uiteindelijke doel ?
in tabblad "uitslagen" komen er een duizendtal uitslagen en die moeten dan netjes verdeeld en verwerkt worden in deelnemers ?

Kan je hier iets mee ?

Code:
Sub Macro1()
i = 51
Do Until i > 5400
    Rows("24:26").Copy
    Cells(i, 1).Insert shift:=xlDown
    Cells(i + 3, 1).EntireRow.Delete
i = i + 27
Loop
End Sub

Joske

Cow18; In het tabblad "Uitslagen" komen maar 18 uitslagen van de competitie. In het tabblad "Deelnemers" worden de namen en voorspellingen van de circa 200 deelnemers ingevoerd. In de pool, afgeleid van een voetbalpool, kun je ook de eindrangschikking van de club voorspellen. Dus op welke plaats gaan ze eindigen. Is de voorspelling goed dan wint de deelnemer 10 punten extra. Bij korfbal zijn er 3 eindstanden van de competitie mogelijk. Dus er moeten 2 rijen bij voor eindrangschikking 1, 2 en 3. Dus hoe kan ik die 3 velden die ik ER heb genoemd kopiëren c.q. invoegen in die 200 deelnemersvelden?

Joske2000; Met macro's ben ik niet zo op de hoogte. Het moet toch ook simpeler kunnen. Of leg me even uit hoe ik met jouw macro verder moet.

Alvast bedankt, Thom

witte vlag, ik geef me over.

Cow18; Ik heb in mijn vraag genoemd dat het bijgevoegde Excelbestand maar een heel klein deel is van het echte bestand. Dat bestaat uit 4 tabbladen, namelijk "Uitslag", "Deelnemers", "Score-overzicht" en "Ranglijst". Op de laatste twee worden de scores van de deelnemers gesorteerd en gepubliceerd. Om het toegevoegde bestand beperkt te houden heb ik de laatste twee tabbladen verwijderd en het tabblad "Deelnemers" van 200 velden teruggebracht naar 4 velden. Het systeem met puntentelling en sorteren van de ranglijsten en dergelijke werkt prima. Daar hoef ik niets aan te veranderen en dat is ook niet mijn vraag. Mijn vraag zal ik nogmaals proberen uit te leggen.

In het tabblad "Deelnemers" staan 3 rijen (24, 25 en 26) met de letters ER. Nu wil ik deze 3 rijen kopiëren met dezelfde kleur en tekst over de 200 deelnemersvelden die eronder liggen, waarvan er maar 4 in het bijgevoegde voorbeeldbestand zijn afgebeeld. Dit lijkt mij toch duidelijk uitgelegd. Ik ben niet zo bedreven met Excel, enigzins gevorderd, en het lukt mij niet dit voor elkaar te krijgen. Niet met filter, niet met kopiëren en plakken en niet met zoeken /vervangen. De gekopieerde rijen schuiven niet door maar overschrijven de eerste 2 rijen van het volgende veld. Dit zou voor een ver gevorderd of misschien zelfs een crack in Excel zoals u toch uit te leggen moeten zijn, hoop ik.

Groet, Thom

Thom,

Plak mijn code (in post 4) en plaats deze in een nieuwe module.
Start daarna deze macro, en dan doet deze hetgeen je gevraagd heeft.

Joske

@Joske2000
Zet eventueel ScreenUpdating uit voor het vlotter verlopen v/d macro (terug opzetten na uitvoering)

Jopke2000; Als ik de macro uitvoer door op uitvoeren te klikken krijg ik de foutmelding "Syntaxisfout in de Visual Basic-macro". Hoe zet je Screensaving uit? Doe je dat in de Excel instellingen?

Thom

Plak onderstaande in een gewone standaard module.
Code:
Sub Macro1()
Application.ScreenUpdating = False
i = 51
Do Until i > 200
    Rows("24:26").Copy
    Cells(i, 1).Insert shift:=xlDown
    Cells(i + 3, 1).EntireRow.Delete
i = i + 27
Loop
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Ga naar je werkblad Deelnemers en druk ALT-F8, selecteer de macro en klik op uitvoeren.

uit gesloten topic:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/734765-Formules-kopiëren-met-een-vast-interval

Nog twee verzoeken als je het niet erg vindt. De sorteermacro werkt inderdaad niet meer. Het aanpassen hiervan is voor mij vooralsnog abacadabra. Daar moet ik me nog verder in verdiepen. Zou jij die aanpassing/wijziging aan kunnen geven? Moet in het bestand staan, toch? Eventuele beveiliging kun je opheffen met thom.

In het tabblad "Sorteerlijst" staan nu nullen in de kolom "naam" en in de kolom "punten" niet. Dat zou andersom moeten zijn.

Alvast bedankt voor je hulp, Thom

Sorteren met macro is ook niet nodig.
De ranglijst zou ik niet sorteren omdat je dat op tabblad poolblad kunt doen, daar verwees je al naar een gesorteerde lijst.
zie bijlage.

Bekijk bijlage Korfbalpool Noviomagum 1 versie 3.xlsm

Niels

Niels; ik moet even een fout herstellen. Ik heb genoemd het tabblad "Sorteerlijst" maar dat moet zijn "Pooleblad". Gesorteerd werd in de "Ranglijst" en vervolgens werden de gesorteerde gegevens geplaatst in "Pooleblad" die dan wordt uitgeprint en op het publicatiebord gehangen. De sorteermacro werkte voorheen op de "Ranglijst" en nu niet meer. Ik zie dat je de sorteermacro hebt verwijderd en dat het "Pooleblad" nu sorteert op jouw nieuwe formule. Dat is natuurlijk ook goed. Kan ik nog wel die vreemde notatie #GETAL! weghalen? En kan ik die nieuwe formules zo kopiëren naar het oorspronkelijke bestand?

Tot zover zeer bedankt, Thom

Zoals je ziet heb ik jouw bestand gekortwiekt om het op het form te kunnen zetten,
daardoor is #getal ontstaan omdat de info niet meer bestaat. krijg je ze nog wel kijk dan eens bij de functie is.fout.

Ja kopieer de formule naar je eigen bestand en pas de bereiken aan. Dit hoef je niet te vragen maar zou je zelf kunnen testen.

Je hebt het niet verkeerd omschreven want ik snap ook wel wat de macro sorteert , ik geef alleen aan dat het niet nodig is om te sorteren
als je de gegevens op poolblad invult zoals ik aan gaf.

Niels

Niels; ik heb in het originele bestand de formules gekopiëerd. Nu is die notatie #GETAL! verdwenen. Er is wel iets geks aan de hand en wel 2 dingen. Als er in "Deelnemers" een is met 0 punten dan wordt de naam van die deelnemer in het "Pooleblad" in de kolom Naam op alle regels herhaald. En heeft iemand 0 punten dan zou op het Pooleblad onder Punten ook een 0 moeten staan. DE Excel optie "Nullen weergeven enz." veranderd er niets aan. Weet jij hiervoor een oplossing?

Thom

Niels; het blijft een probleem, althans voor mij. Ik heb de formules hopelijk goed gekopieerd in de tabbladen "Ranglijst en "Pooleblad". Er staat nu weer overal #GETAL! en Karel met 0 punten komt er niet meer in voor. Ook de deelnemers met 0 punten moeten toch ook weergeven worden? Wat doe ik fout? Doe ik niets fout, heb jij dan een oplossing? Het zijn de laatste lootjes van deze complexe pool. Voor de volledigheid doe ik hierbij het complete bestand.

Thom

Bijlagen

Kijk eens naar de formules op het blad ranglijst uit het bestand van post #18 en #13, deze heb je niet overgenomen.
Dus neem eerst de formules die ik je gegeven heb over, als er dan nog iets is lees ik het wel.

Niels

Niels; Ik had inderdaad 1 formule niet goed overgenomen. Foutje! Nu wel en ik heb tevens de bereiken aangepast aan het originele bestand van de tabbladen "Deelnemers" en "Ranglijst". Ik heb voor 7 deelnemers fake uitslagen ingevuld, waarbij Karel op 0 punten uitkomt. Het vreemde is nu dat Karel in de "Ranglijst" op plaats 6 staat met 0,001 punt boven Thomas op plaats 7 die 53,801 punten heeft. In het "Pooleblad" staat Karel helemaal onderin op plaats 200 terwijl hij op plaats 7 zou moeten staan. Vreemd is ook dat op alle rijen in de "Ranglijst" en in het "Poolblad", ook waarvoor geen deelnemers zijn ingevuld, punten staan vermeld en dat de puntentelling loopt tot 4 cijfers achter de komma. Ik doe nogmaals het aangepaste originele bestand hierbij. Ik hoop dat je me verder wilt helpen tot we het bestand in orde hebben en ik hoop ook dat ik weer niet ergens een fout heb gemaakt.

Groet, Thom

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan