• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen 200x kopiëren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat er 4 cijfers achter de komma staan is niet vreemd die heb ik toegevoegd om bij gelijke stand een ranglijst te kunnen maken. In de formule heb ik +(rij () / 10000) erbij gezet en die geef die 4 cijfers achter de komma. De verhelpt ook de #getal.
Als je dat stuk vervangt door bv +(0,05-(rij()/10000) dan zal dat niet meer moeten gebeuren.
Dat er dan iemand met 0 punten op plaats 200 komt te staan klopt dan ook, maar ik mis de logica om 200 Deelnemers toe te voegen terwijl je er maar 7 hebt.

Je andere probleem weet ik zo niet , ik ga niet elke keer 9 bestanden downloaden om je probleem te bekijken, probeer dat net zoals ik in mijn voorbeeldbestandjes heb gedaan te verkleinen zodat je het in 1 bestand kunt laten zien.

Niels

Niels; Sorry voor het toesturen van dat grote bestand. Ik had dat gedaan om je een volledig overzicht te geven met de onvolkomenheden die er nog inzitten.
Waarom 200 deelnemers terwijl ik er maar 7 heb. Antwoord; voor de pool verwachten we straks zo'n 200 deelnemers. Daarom is de pool daarop al voorzien. De 7 ingevulde deelnemers zijn niet werkelijk maar alleen ingevuld om een doorrekening te krijgen. Hieruit blijken de volgende onvolkomenheid;
Ook bij niet ingevulde deelnemeruitslagen in het blad "Deelnemers" komen er in de "Ranglijst" toch punten te staan, als zijn het maar in duizendsten. Dat moet niet kunnen. Nul punten is nul punten. Daarom gaat ook de sortering in het "Pooleblad" mis. Daarin zou Jan op plaats 4 moeten staan met 0 punten en de overige blanco met ook allemaal 0 punten. Er moet dus gesorteerd worden op namen en daarna op punten. Als je die duizendsten punten eruit kan halen dan denk ik dat sortering ook goed gaat.
Hierbij jouw bestand versie 4 waarin het een en ander duidelijk zal worden.Bekijk bijlage Korfbalpool Noviomagum 1 versie 4.xlsm

Als je denkt dat die duizendste niet nodig zijn moet je wachten tot er iemand anders een oplossing heeft.
Eerst op naam sorteren en dan op punten zal niet mee vallen want je wilt diegene met de hoogste punten boven aan hebben.

Niels

Dat is een tegenvaller! Die duizendste zijn toch niet nodig omdat de puntentelling niet verder gaat dan tienden van punten (zie formule in “Deelnemers” cel U7 etc). Dat moet er voor een expert zoals ik jou inschat toch uit te halen zijn. Als nu alleen de punten worden geteld uit blad “Deelnemers” cel B4, B31, B58 enz. dan is het toch goed. Dan gaan die duizendsten er toch ook uit.
Het sorteren loopt uiteraard parallel met naam en punten. Het hoogste puntenaantal met bijbehorende naam bovenaan, maar deelnemers met 0 punten moet wel aansluiten en niet onderaan komen te staan. Als je dit niet lukt kan je dan niet terug naar een sorteermacro op het blad “Ranglijst?

En hoe kom ik in godsnaam nu aan iemand die dat wel weet?

Ik wil je vragen het nog niet op te geven.

Thom

Ik geef niet op hoor, maar het gaat niet lukken als je niet begrijpt wat de formules doen en waarom die duizendste zijn toegevoegd, met de cel eigenschappen op 1 cijfer achter de komma heb je er niet eens last van.
Ik zal het proberen uit te leggen waarom die duizendste er staan, en als je hier op het forum zoekt naar sorteren zonder macro dan zie je dat dit vaker zo toegepast wordt.

De formule zoekt de hoogste score, bij die score wordt de naam gezocht. Dit werkt zonder duizendste, maar als er 2x dezelfde score is moet je tegen excel vertellen welke naam daar dan bij hoort, Daar zijn die duizendste voor. Als je dat niet doet krijg je meerdere keren dezelfde naam.

Terug naar je sorteer macro kun je ook maar dan moet je ook op zoek naar een andere formule om alles in die lijst te krijgen.

Andere benadering zie bijlage.
rechtermuisknop op tabblad ranglijst => programmacode weergeven.

Bekijk bijlage Korfbalpool Noviomagum 1 versie 5.xlsm

Niels

Laatst bewerkt:
Dit lijkt het helemaal te zijn, Niels. De goede volgorde en alle namen onder elkaar. Perfect! Ik zei al dat je een expert bent. Is dit een macro die wordt uitgevoerd zodra je de tab "Ranglijst" aanklikt? Ik moet nog eens goed bestuderen hoe je dit hebt gedaan. Nog 2 vraagjes; hoe kan ik de formule aanpassen zodat er in het "Pooleblad" ook 0,0 komt te staan achter de namen die ook 0,0 punten hebben? En hoe krijg ik het een en ander geplaatst in het originele bestand?

Tot zover zeer bedankt, NIels, en vriendelijke groet. Thom

Controleer de formules die ik heb aangepast en pas die in je origineel aan.
Verander in je origineel de naam van blad ranglijst in rekenblad,
Voeg een nieuw blad in met de naam ranglijst, kopieer de de gegevens uit mijn voorbeeld bestand van blad ranglijst en plak die in dit blad.
Kopieer de macro die achter het blad zit en plak die achter het het nieuwe blad in je origineel.

De 0,0 aan geven misschien door de nul waarde weer aan te zetten?

Ja de macro wordt geactiveerd als je het blad selecteert.

Niels

Het was een zware bevalling. Het is een jongen geworden en we noemen hem Niels. Grapje! Mijn kleinzoon heet trouwens ook Niels.
Het is helemaal gelukt en het draait als 'n tierelier. Hartstikke bedankt, Niels. Ik hoop jou mettertijd en als het nodig is weer op deze site te ontmoeten. Ik ben maar een beginneling met heel veel ineresse in Excel, dus ik zal best nog wel eens hulp nodig hebben. Ik zal dit item als afgehandeld aanmerken.

Vriendelijke groet,

Thom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan