• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen automatisch nummeren per groep en invulling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Figaro75

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2011
Berichten
91
Ik ben bezig met een overzicht dat bestaat uit meerdere hoofdstukken.
Deze hoofdstukken bestaan uit onderliggende regels en afhankelijk van de soort regel (informatief of bepalend) zou deze regel genummerd moeten worden.
De gebruikers kunnen echter meteen bij de eerste regel beginnen met een bepalende regel of later.
Ook kan het gebeuren dat een regel vervalt of verwijderd wordt. Dan moet de nummering ook automatisch weer kloppend worden.

Als voorbeeld: stel dat er 3 bepalende regels zijn en nummer 2 wordt verwijderd dan moet nummer 3 nummer 2 worden.
Zo ook als er boven een bepalende regel een nieuwe bepalende regel wordt ingevuld. Dan moeten alle nummers eronder opschuiven.
Daarnaast moet het per hoofdstuk dus bij 1 beginnen onafhankelijk van waar de eerste rij zich in het hoofdstuk bevindt.

Ik heb de hoofdstukken al automatisch genummerd met de volgende formule:

Code:
=ALS(C3<>"";ALS(RIJ()=1;1;MAX(INDIRECT("B"&RIJ()-1&":B1";WAAR))+1);"")

Deze heb ik niet zelf verzonnen maar overgenomen vanuit een topic.
Zelf heb ik slechts zeer beperkte kennis van alle mogelijkheden binnen excel.

Als ik echter de bovenstaande formule gebruik voor de nummering in kolom c (de paragrafen) dan lukt het mij niet om bij het 2e hoofdstuk de nummering weer bij 1 te laten beginnen.
Dus hoe kan ik in de formule het bereik beperken dat de eerste rij waar een 1 komt te staan het bereik is van het betreffende hoofdstuk?

Ik heb ook gerommeld met de volgende formule maar dan nummert hij de rij waar iets in staat met het betreffende rijnummer en niet met 1.

Code:
=ALS(E4<>0;AANTALARG($E$4:E4);"")

Ik heb al rond gezocht binnen de hulpfunctie van office en via google maar mijn specifieke gevalletje heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Ik heb een voorbeeldbestandje met hoe ik het zou willen. Hierin zit de automatische hoofdstuknummering al en dus de nummering van de regels maar niet dat hij lege cellen ook niet meenummerd.

Bekijk bijlage Automatische nummering.xlsx
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de hoop dat alle teksten inderdaad gelijk zijn zoals in jouw voorbeeldbestand:
Code:
=ALS(EN(E4<>0;LINKS(E4;9)="Paragraaf");SOM(N(LINKS($E$4:E4;9)="Paragraaf"));"")
en afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter. Excel zet dan zelf de accolades { en } om de formule heen. (Matrixformule)

Succes,
 
De paragrafen zullen gewoon willekeurige teksten zijn.
Dus op basis van de vulling van die cel in de rij moet hij per hoofdstuk met een 1 beginnen en elke volgende gevulde cel in een bovenliggende of onderliggende cel automatisch moeten doornnummeren of hernummeren.

Dus als de cel 0 of leeg ("") is dan mag/hoeft er niet genummerd te worden.
Zodra die cel door een gebruiker van tekst wordt voorzien moet hij dus een (volg)nummer krijgen.
Eigenlijk hetzelfde als de automatische hoofdstuknummering.
 
Dus op basis van de vulling van die cel in de rij moet hij per hoofdstuk met een 1 beginnen en elke volgende gevulde cel in een bovenliggende of onderliggende cel automatisch moeten doornnummeren of hernummeren. Dus als de cel 0 of leeg ("") is dan mag/hoeft er niet genummerd te worden.
Zodra die cel door een gebruiker van tekst wordt voorzien moet hij dus een (volg)nummer krijgen.
In dit geval voldoet jouw eigen formule. Haal de teksten "Nader in te vullen" en "Vervallen" maar weg.

Succes,
 
Hoewel ik nog steeds denk dat jouw formule voldoet aan wat jij vraagt nog even verder iets geprobeerd.
 

Bijlagen

  • Automatische nummering (T1).xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 392
Even geen tijd gehad om ermee verder te gaan maar vandaag toch weer opgepakt.

Het 'nadeel' is dat andere mensen met het bestand werken en die willen nog wel eens van gedachte veranderen en tekst naast de automatische nummering weggooien en de overige regels wel gevuld laten staan. De nummering moet dan ook aanpassen dat de nummering de lege cel overslaat.

@Thankyou
'mijn' formule krijg ik niet aan de praat omdat deze gewoon doornummert en niet per hoofdstuk wil starten bij 1.
Ik heb te weinig kaas gegeten van excel om precies te achterhalen hoe ik binnen een bereik de eerste gevulde rij een 1 kan meegeven en verder elke volgende rij binnen dat bereik een opvolgend nummer.......:(

Maar.....
Met behulp van een hulpkolom ben ik echter al wel verder gekomen en het lijkt nu te werken.
In de kolom waar ik het rijnummer (taaknummer) wil hebben zoek ik met AANTAL in het bereik van de hulpkolom of daar een waarde staat.
In de hulpkolom vul ik met ALS in dat als aan een drietal voorwaarden wordt voldaan daar een 1 wordt ingevuld.
Probeerde het in het begin met AANTALARG maar die rekent "" ook gewoon mee als waarde...en dan werkt het dus niet.

Bedankt voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan