• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rijen automatisch samenvoegen en optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

liesbetc

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2015
Dag,

ik heb een tabel met in kolom A de aantallen ingeschreven kinderen; in kolom B de locatie en in kolom C het geboortejaar. Zo heb ik meer dan 1000 rijen.
Ik wil dat per locatie de rijen voor geboortejaar 2008 en 2009 samengevoegd worden tot één rij en dat het aantal inschrijvingen automatisch opgeteld wordt. In kolom A komt dus de som/ in kolom B blijft de locatie dezelfde/ in kolom C komt 2008-2009 te staan. Ik wil niet via draaitabel werken. Het is de bedoeling dat de rijen voor 2008 bij die van 2009 gevoegd worden en ik dus op het einde minder rijen uit kom. Som.als lijkt me dit ook niet te kunnen?
Wie kan mij helpen?

Bedankt!

welkom Liesbet.

ik denk dat je eenvoudig een filter kunt gebruiken.

als je niet weet hoe, stuur dan een klein voorbeeldje mee (geen plaatje) maar een excel bestandje

Bedankt voor je hulp maar ik wil niet filteren. Ik wil een bestand waar uiteindelijk uiteindelijk minder rijen zijn. per locatie worden 2 rijen samengevoegd en opgeteld. die bewerking moet een 200-tal keer gebeuren en wil ik niet handmatig doen. iemand advies?

sorry voor mijn late reactie.

Zie bijlage. Tabel A moet tabel B worden.

voor een zelfde locatie moeten de aantallen van leeftijd 2008-2009 opgeteld worden en samengevoegd in één rij. zodat ik nadien deze tabel later makkelijk aan een andere kan koppelen.

alvast bedankt!

Bijlagen

Bedankt,

dit is het nog niet helemaal denk ik. Niet alleen het optellen is belangrijk. ook het automatisch verwijderen van de rijen is belangrijk. Deze optelling moet ook niet enkel voor locatie A gebeuren, maar voor elke identieke locatie.
Dus waarden in kolom A optellen indien waarde in kolom C= 2008 of =2009 en de locatie dezelfde is.

mvg,

kijk eens of dit voldoet dan kan de macro afgemaakt worden.
de oorspronkelijke tabel wordt nu nog iet overschreven, anders kun je niet controleren.

paar vraagjes.
1 ) waar staat je tabel op het blad
2) staat er nog iets onder
3) heeft de tabel een naam
4) hoe wil je de tabel doorgeven aan de macro
5) stuur eens een paar regels van de oorspronkelijke tabel ( zonder gevoelige informatie )

Bijlagen

Bedankt!
Dat lijkt te werken. Wil je me uitleggen hoe je dit gedaan hebt?

In bijlage enkele regels van de oorspronkelijke tabel. in antwoord van je vraag 1,2,3 en 5
er staat niets anders onder de tabel.
Ik begrijp de 4de vraag niet zo goed.

groetjes,

Liesbet

Bijlagen

Waarom zo ingewikkeld. Maak van het geheel een tabel. Zet er een extra kolom in en gebruik een draaitabel.

Als je voorbeeldjes plaatst, maak het dan ook zo als jouw werkelijke bestand eruit ziet.

Bijlagen

Liesbet, wil je zo iets toepassen op je eigen hele tabel? of wil je alleen een overzicht hebben van de 3 kolommen? ( eventueeel er naast of op een ander blad)

Waar reageer je op en heb je het voorbeeldje in #12 bekeken?

VenA,ik vind je voorbeeldje heel mooi. ik ben ook wel benieuwd op welk voorbeeld er gereageerd wordt.
hoe maak je de hoofd tabel? (Tabel1)
als ik zelf zo'n tabel maak en iets op de volgende regel typ breid de tabel zich niet van zelf uit.

@sylvester-ponte,

Dat is mij zelf ook wel eens opgevallen. Waar het aan ligt, geen idee. Zelf gebruik ik meestal XL-2007. Het voorbeeldje uit #11 heb ik gebruikt en vult zichzelf netjes aan.

Ik weet niet welke versie jij gebruikt. Eigenlijk meer voor een nieuw draadje. Maar maak een simpele tabel en kijk wat er gebeurt als je een nieuw item toevoegt.

Heel erg bedankt VenA. Je oplossing is inderdaad eenvoudig en efficiënt. Ik kan verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan