• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen combineren en in 1 cel plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald77

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2013
Dag slimme helpmijers,

ik had weer een verzoekje. Ik ben bezig een overzicht te maken van alle plaatsen in Nederland onderverdeeld per gemeente. Nu heb ik een overzicht echter zou ik graag per gemeente maar 1 regel hebben ipv nu 1 regel per plaats. Ik heb een voorbeeld bijgevoegd dat alles wat duidelijker maakt. Zou top zijn als iemand mij kan en wil helpen.

Fijne dag,

Ronald Bekijk bijlage Steden &Provincieds.xlsx

Hoi Ginger, bedankt maar ik zou de plaatsen graag in verschillende kolommen hebben niet in rijen.

Met ALT-ENTER kun je verschillende zaken (gemeenten in dit geval) onder elkaar plaatsen in één cel. Betekent wel wat handwerk vrees ik. Of bedoel je toch wat anders?

@gast0660, ik zie niets veranderen als ik je code run. Klopt dat?

Hierbij dan ook nog even mijn idee over deze vraag. Het gaat wel in 2 stappen. Je maakt éérst de pivot table op sheet 2. En van daaruit druk je op de knop. De code daarachter zorgt aan de hand van de gegevens in de pivot table voor de gewenste platte tabel in een nieuw aangemaakte sheet. Ik vraag me wel af wat je hier in vredesnaam mee gaat doen, want echt werkbaar lijkt dit me niet op deze manier. ;)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Ginger
Euh? (aan de Gin gezeten?:p)
Wel eerst de drie kolommen selecteren.
De veranderingen kan je vinden onder de gegevens van TS (vanaf rij 5800 en...)

@Ginger, Euh? (aan de Gin gezeten?:p)

Ha ha ha.... m'n nickname heeft niets met Gin te maken. In mijn jonge jaren (lang, héél lang geleden) had ik een kop met rossig blond haar. Tijdens een vakantie in Schotland werd ik alleen maar Ginger genoemd. Tja, zo iets blijft hangen hè? (in tegenstelling tot het haar op het hoofd :D)

De veranderingen kan je vinden onder de gegevens van TS (vanaf rij 5800 en...)
Ahhh... Ik bleef kijken naar de eerste regels.... Dat verklaart een hoop.

Mocht je toevallig beschikken over een (Pro-)versie met Power Query (Ophalen en transformeren van gegevens), dan kan het eenvoudig zoals je kunt zien in deze video.

[video=youtube_share;dxHsH45I4no]https://youtu.be/dxHsH45I4no[/video]

Dat levert de volgende code op:
Code:
let
    Bron = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Tabel1"]}[Content],
    #"Type gewijzigd" = Table.TransformColumnTypes(Bron,{{"Plaatsen", type text}, {"Gemeente", type text}, {"Provincie ", type text}}),
    #"Rijen gegroepeerd" = Table.Group(#"Type gewijzigd", {"Gemeente", "Provincie "}, {{"Tabel", each _, type table}}),
    #"Aangepaste kolom toegevoegd" = Table.AddColumn(#"Rijen gegroepeerd", "Plaatsen", each Lines.ToText([Tabel][Plaatsen]," ")),
    #"Kolommen verwijderd" = Table.RemoveColumns(#"Aangepaste kolom toegevoegd",{"Tabel"})
in
    #"Kolommen verwijderd"

@MarcelBeug, Wat een prachtig instructie filmpje. Zelfs mét muziek.... :D

Ja. mooi hé? En zo geknipt en geplakt dat video en muziek gelijktijdig tot een einde komen, zonder fade out...

Ik ben me tegenwoordig grondig aan het verdiepen in Power Query; vaak kun je eigenlijk alleen met een video laten zien wat je moet doen; als je alleen de code plaatst, dan lijkt het heel ingewikkeld, terwijl de stappen best eenvoudig zijn.

Daarvoor is de Dictionary toch uitgevonden ?

Code:
Sub M_snb()
   Application.DisplayAlerts = False
   sn = Sheet1.Cells(1).CurrentRegion

With CreateObject("scripting.dictionary")
        For j = 2 To UBound(sn)
           .Item(sn(j, 2) & "_" & sn(j, 3)) = .Item(sn(j, 2) & "_" & sn(j, 3)) & "," & sn(j, 1)
        Next

Sheet2.Cells(1, 10).Resize(.Count) = Application.Transpose(.keys)
        Sheet2.Columns(10).TextToColumns , , , , 0, 0, 0, 0, -1, "_"

For j = 0 To .Count - 1
           Sheet2.Cells(j + 1, 12) = Mid(.items()(j), 2)
        Next
   End With
End Sub

NB. Hoewel
Code:
        Sheet2.Cells(1, 10).Resize(.Count) = Application.Transpose(.items)
zou moeten werken geeft die een foutmelding. Waarschijnlijk omdat er een onjuist teken in de gegevens zit.

@gast0660 dat werkt perfect en is precies wat ik nodig heb. Super bedankt voor al jullie hulp.

Fijn weekend!

Ronald

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan