• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen en kolommen verbergen met VBA en formulebeveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jurgen2807

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2011
Hallo,

Ik heb een exceldocument gemaakt met een aantal knoppen waar VBA codes aan ten grondslag liggen. Ik heb bijvoorbeeld een knop om lege rijen te verbergen en een userform om kolommen wel en niet zichtbaar te maken.

Ik wil de formules in dit werkblad beveiligen zodat deze niet overschreven kunnen worden.

Als ik deze formules beveiligd heb en het werkblad ook beveilig, dan werken de knoppen niet meer. Ik krijg dan een foutmelding.

Hoe kan ik dit omzeilen? Bijgaand het voorbeeld. Het wachtwoord voor het werkblad is: 1.

Bijlagen

Zet dit in je Werkboek:

Private Sub Workbook_Open()
Sheets("Blad1").Protect Password:="1", UserInterfaceOnly:=True
End Sub

Dag Cobbe,

Dank. Dit werkt als ik het in Thisworkbook plaats.

En als ik dit voor alle tabbladen wil instellen (zowel verborgen als zichtbare)? Stel je voor ik heb 10 tabbladen. Wat is dan de code?

Zou deze de klus klaren?
For Each sh In ThisWorkbook.Sheets
sh.Protect Password:="1", UserInterfaceOnly:=True
Next
End Sub

EDIT: Ik zie zojuist dat Cobbe al met (compactere) nieuwe VBA-code heeft gereageerd.

Lijkt mij te kunnen met code uit (bijv.) deze link (en er zijn nog meer methodes ook).

Code:
         Dim WS_Count As Integer
         Dim Counter As Integer
         ' Set WS_Count equal to the number of worksheets in the active workbook.
         WS_Count = ActiveWorkbook.Worksheets.Count
         ' Begin the loop.
         For Counter = 1 To WS_Count
            ActiveWorkbook.Worksheets(Counter).Protect Password:="1", UserInterfaceOnly:=True
         Next Counter
End Sub

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb gekozen voor de code van Cobbe. Inderdaad compact. Daarnaast ook nog een bijkomend voordeel. Het kan nog wel eens voorkomen dat ik de beveiliging van een blad afhaal om een beveiligd veld aan te passen. Ik moet er dan aan denken dat ik de beveiliging er weer op zet. Bij de code van Cobbe hoeft dat niet. Als ik afsluit en weer opnieuw opstart, dan zijn automatisch alle werkbladen beveiligd. Geweldige code, omdat er meerdere personen in mijn prognosemodel werken.

Dank allen voor jullie hulp!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan