• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen kleuren mbv formule in voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarinusPJ

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2013
Ik heb een documentje waarin de rijen van kleur moeten wijzigen afhankelijk van de combinaties uit 2 kolommen. Met de formule =OF(EN(b2="a";c2="Anton")) en variaties hierop lukt het niet om de rijen volledig te kleuren, dan kan ik alleen de cellen in de eerste kolom maar kleuren. Bovendien lijkt het of de formules in de voorwaardelijke opmaak zichzelf kopiëren als er veel in het document gewerkt wordt.
Weet iemand een oplossing?Bekijk bijlage Voorbeeld Helpmij forum.xlsx

Welke kleur moet het nu zijn? Je geeft rood en groen voor dezelfde voorwaarde.
Maar voor het rood kan je deze gebruiken, selecteer A2 tot H2 en voer de formule in VO:
Code:
=EN(OF($B2="a";$B2="b";$B2="c");$C2="Anton")
en de volgende formules kan je hieruit afleiden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Super Cobbe, ik ga er morgen op het werk weer mee verder. Zit thuis te Applelen en de voorwaardelijke markeringsregels worden niet meegenomen in de conversie naar Numbers.
De kleuren moesten natuurlijk zijn: "Combinatie a, b, c én Anton: hele rij rood" en Combinatie x, y, z én Anton: hele rij groen.:o

Hmm, als ik nu onder de bestaande invoer een nieuwe rijen toevoeg dan zie ik 1 gekleurde cel en de rijen daaronder kleuren helemaal niet.
Hoe moet ik de de formule =EN(CODE($B3)>99;CODE($B3)<123;$C3="Anton") lezen? Wat staat daar eigenlijk in beschreven.

Wederom dank.

Hierna een week vrij, daarna kan ik er weer mee verder.

Bijlagen

"=EN(CODE($B3)>99;CODE($B3)<123;$C3="Anton") "
Hier staat : ALS en B3 = d of e of f of g of .......z en C3=Anton
Als die voorwaarde voldaan is dan opmaak toepassen.

Om die regel ook werkend te krijgen voor de regels verder naar beneden selecteer je A2:H2 --> kopiëren
Dan de regels beneden selecteren en Plakken Speciaal --> Opmaak.

Moeilijker is het niet. :)

PS: Ik had toch in het bestand de code-waarde bijgevoegd; code(a) = 97 en code(z) = 122.

Laatst bewerkt:
Dank je wel Cobbe, ik ga er bij terugkomst op het werk verder mee stoeien. Dat gaat vaak tussen neus en lippen door, maar 't moet goed komen.

Ik heb het aardig voor elkaar gekregen met: =ALS($B1="a";$c1="Anton";ALS($B"1="b";$c1="Bart")) enz. Nog 1 probleem: in het document worden dagelijks rijen verwijderd en toegevoegd. Ik zie dat de formule dan gekopieerd lijkt te worden met verschillende bereiken. Inmiddels staan er al tig voorwaardelijke regels en wordt het niet overzichtelijker. Is het soms handiger om dit soort voorwaarden niet op te nemen in een werkdocument?

Marinus,
bladen met grote gebieden met voorwaardelijke opmaak kunnen behoorlijk vertragen.
als je graag met kleurtjes werkt komt er een moment dat vba een snellere oplossing bied voor dit soort problemen.

Ik ben nergens bang voor:cool:, alleen hoe zou ik zulks het best kunnen aanpakken?

Hoi Sylverster,

Het duurde even wat langer voordat ik weer met het document verder kon. Je oplossing ziet er goed uit. Hier kan ik zeker mee door.:thumb:
Hoewel het in dit geval al een prima oplossing is, ben ik wel benieuwd wat er nu eigenlijk staat. Ik zou deze oplossing ook in andere documenten willen toepassen, maar dan moet ik wel weten wat de betekenis is van de tekst. Kun je me daarin helpen?

Alvast bedankt.
MarinusPJ.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan