• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Rijen koppelen in excel

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterBD

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2024
Beste experts,

Ik ben bezig met het maken van een absentieplanning in excel 365. Ik heb een voorbeeld in de bijlage gedaan. Wat ik nu graag zou willen is het volgende:

1. Op het blad Werknemers wil ik een lijst met medewerkers hebben staan, nu als voorbeeld test 1 tm 6 in een tabel van A8 tm B210.
2. In de overige werkbladen (Elke maand een apart werkblad) wil ik dat deze medewerkers gekopieerd worden in dezelfde cellen.
3. Mocht ik iets wijzigen in de 'hoofdlijst' van de werknemers dan wil ik dat dat in elk werkblad doorgevoerd wordt.
4. In de maandbladen staan gegevens in C8 tm AG210. Als ik persoon 'Test 1' van rij 10 verplaats naar rij 12, wil ik dat de gegevens in alle maandbladen van kolom C tm AG mee verplaatsen. Dat de rij als het ware gekoppeld is aan de werknemer.

Dit lijkt mij werk voor een VBA macro. Ik ben met ChatGPT aan de gang gegaan maar ik kom er niet helemaal uit. Is hier iemand die mij kan helpen of hier een oplossing voor heeft? Ik ben niet ervaren met het schrijven van een macro maar voor de rest weet ik mijn weg redelijk in Excel.

Alvast heel erg bedankt voor de tijd en moeite en ik hoop dat we een oplossing kunnen vinden. Als er nog vragen zijn of iets dan hoor ik dat graag natuurlijk.

Groetjes Bas

Bijlagen

Zelf zou ik eerst eens beginnen met iedere werknemer een uniek personeelsnummer toe te kennen.
Beter kun je een absentieplanning maken voor het hele jaar en niet voor iedere maand een tabblad.
Zeer waarschijnlijk is jouw probleem dan opgelost.

Door je naam wel te koppelen aan een ander tabblad en de absentie ervan niet krijg je gegarandeerd problemen als je daarna iets met de volgorde van de namen gaat doen.

En zo iets het enige probleem is dat ik een 0 zie op de andere werkladen als er iets verwijderd word
Heb bij opties geavanceerd het vinkje weg gehaald bij nul weergeven maar blijft ze tonen
Ik denk dat hier de volgorde mag gewijzigd worden
@popipipo
wat bedoel je met de absenetie

Bijlagen

Misschien kun je hier iets mee.
Gewoon eens een beetje mee spelen.
Start op blad DATA, klik op de gele knop.

Bijlagen

wat bedoel je met de absenetie
Lees de eerste regel van de vraag eens goed.
Wat denk je dan dat er in elk tabblad dan ingevuld moet worden.

Vul in de maand tabbladen kolom C tm AG eens wat in bij een werknemer en verander daarna eens de volgorde van de werknemers in dat tabblad.
Ga terug naar de maand en je ziet dat de ingevulde gegevens nu bij een andere werknemer staat.

Xlsb kent wat voordelen, was hier niet direct noodzakelijk. Bestand is nog niet zo groot en complex.

xlsb (Excel Binary Workbook)

• Structuur: Dit is een binair formaat (Binary Interchange File Format, BIFF). Data worden opgeslagen in binaire vorm in plaats van XML.
  • Macro's: Ondersteunt ook macro's, maar zonder de 'm' in de naam. Macro's zijn net zo functioneel als in een .xlsm-bestand.
  • Grootte: Veel kleinere bestandsgrootte dan .xlsm, vooral bij grote bestanden met veel gegevens of formules.
  • Snelheid: Sneller bij het openen, opslaan en verwerken van grote bestanden omdat binaire bestanden efficiënter kunnen worden gelezen en geschreven dan XML-bestanden.
  • Gebruik: Ideaal voor grote datasets en complexe bestanden, vooral wanneer snelheid en prestaties belangrijk zijn.

Het bestand in post #5 is meer bedoeld als voorbeeldbestand.
Om het helemaal compleet/dynamisch te krijgen zullen er nog wat aanpassingen nodig zijn.
Er zijn nog heel wat verbeterpunten en er zullen zeker nog wel wat fouten inzitten.
Het bestand is niet tot in den treure getest.

Laatst bewerkt:
Lees de eerste regel van de vraag eens goed.
Wat denk je dan dat er in elk tabblad dan ingevuld moet worden.

Vul in de maand tabbladen kolom C tm AG eens wat in bij een werknemer en verander daarna eens de volgorde van de werknemers in dat tabblad.
Ga terug naar de maand en je ziet dat de ingevulde gegevens nu bij een andere werknemer staat.
Daar loop ik inderdaad tegen aan. Op zich het verplaatsen van de medewerkers gaat wel alleen de 'Data' van die maand verplaatst niet mee.

Misschien kun je hier iets mee.
Gewoon eens een beetje mee spelen.
Start op blad DATA, klik op de gele knop.
Ik vind de opzet mooi van je voorbeeld en ga kijken of ik daar iets mee verder kan. Collega's moeten hier ook mee werken en per maand moet het blad uitgeprint kunnen worden. Als er suggesties zijn dan zijn ze welkom.

Ik heb in ieder geval weer iets om mee te stoeien 👍

De opzet is mooi, maar echt goed werken doet het nog niet.
Tijdens het iets uitgebreider testen liep ik toch tegen een aantal problemen aan.
Ik ben maar een vba hobbyist en betwijfel of je iets hebt aan dit bestand.
Heel misschien dat ik met een andere oplossing kan komen.

De opzet is mooi, maar echt goed werken doet het nog niet.
Tijdens het iets uitgebreider testen liep ik toch tegen een aantal problemen aan.
Ik ben maar een vba hobbyist en betwijfel of je iets hebt aan dit bestand.
Heel misschien dat ik met een andere oplossing kan komen.
Alle hulp is welkom 😁

Ik zou zoals Albert zegt alle data op 1 blad plaatsen. Het maandelijks uitprinten kan je dan regelen met Uitgebreid Filter op een extra opgemaakt tabblad.
De kleurcodes zou ik doen door blad Overzicht te vullen met formules en dan via Voorwaardelijke Opmaak de cellen kleuren. Voordeel is dat je dan geen VBA nodig hebt.
Nadeel is dat je dan geen tekst hebt in de gekleurde vakken maar aangezien je de kleurcodes ook op het blad hebt staan is dat op zich niet overkomelijk.

Probeer deze eens.
Nadeel nog steeds als je bijvoorbeeld 2 weken vakantie invult zul je deze moeten splitsen over
2 periodes ma/vrij anders kloppen de totaaltellingen niet.
p.s. verder nog niet volledig getest, dat mag je zelf doen:)

Bijlagen

Kijk eens of je dit wat vindt.
Alle maanden op 1 tabblad gezet met 2 macro's om alles te sorteren.

Bijlagen

@popipipo
Als je namen toevoegt gebeurt er niks uw 2 macros hebben een vast bereik niet dynamisch

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan