• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen met dubbele waarden verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

anton44

Verenigingslid
Lid geworden
20 mei 2005
Excel2010 kunt de functie "Duplicaten verwijderen"
Deze pas ik in een opgenomen macro toe op een tabelmatrix. Nu worden de betreffende rijen keurig leeggemaakt maar niet verwijderd. Dit moet ik nu alsnog met de hand doen.

Code:
Sub Dubbelingen()
' Dubbelingen Macro
    Application.ScreenUpdating = False 'Voorkomt flikkeren van het beeldscherm
    Dim lLaatsteRij As Long
    lLaatsteRij = Range("A5").End(xlDown).Row
    Rows("6:" & lLaatsteRij).Select
    Range("6:" & lLaatsteRij).Activate
    ActiveSheet.Range("6:" & lLaatsteRij).RemoveDuplicates Columns:=67, Header:= _xlNo
    ActiveWorkbook.Worksheets("Bank").Select
    Range("A" & [A65536].End(xlUp).Row + 1).Select   'cursor naar 1e lege cel van sheet Bank
    ActiveWindow.ScrollRow = lLaatsteRij - 14
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Ik zou de rijen met duplicaten ook met de macro willen verwijderen.
Graag hulp.
m.vr.gr. Ton

Laatst bewerkt door een moderator:
Svp voorbeeldbestand met voorbeeldmacro plaatsen.

Kruisende post - Ik heb/had de deel-macro aan mijn omschrijving toegevoegd. Het betreffende bestand omvat mijn bankmutaties en is zeer omslachtig de gevoelige data te verwijderen met behoud van de voorbeeldfunctionaliteit.

Ik heb een voorbeeldbestandje gemaakt waarin de situatie uitgelegd wordt.

Bijlagen

Ik ben het forum aan het afstruinen geweest en daar de info gevonden.
Met als basis http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/823495-Dubbele-waarde-definieren ben ik verder gegaan.
De formule in kolom aangepast H aangepast in =ALS(AANTAL.ALS($G$2:G2;G2)>1;2;1) Hiermee worden de dubbele rijen gemarkeerd met de waarde 2

De volgende rij- en celgegevens hebben betrekking op mijn eigen werkblad
1. De formule in kolom aangepast H aangepast in =ALS(AANTAL.ALS($BP$2:BP2;BP2)>1;2;1) Hiermee worden de dubbele rijen gemarkeerd met de waarde 2
2. Met een macro de regels gemarkeerd met een 2 verwijderen
Code:
 Sub Dubbelingen()
              Application.ScreenUpdating = False 'Voorkomt flikkeren van het beeldscherm
              Dim lLaatsteRij As Long
              lLaatsteRij = Range("A5").End(xlDown).Row
              Rows("6:" & lLaatsteRij).Select
              Range("6:" & lLaatsteRij).Activate
              With Sheets("Bank")
              For i = .UsedRange.Rows.Count To 1 Step -1
              If IsNumeric(Left(.Cells(i, 68), 68)) Then 'de 68 staat voor de 68e kolom
              If (.Cells(i, 68).Value) = 2 Then .Cells(i, 68).EntireRow.Delete
      End If
      Next
      End With
             'om naar 14 regels boven de 1e lege cel in kolom A te gaan 
             ActiveWorkbook.Worksheets("Bank").Select
             Range("A" & [A65536].End(xlUp).Row + 1).Select   'cursor naar 1e lege cel van sheet Bank
             ActiveWindow.ScrollRow = lLaatsteRij - 14
             Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Werkwijze:
1. Mijn gedownloade mutaties (ABN-AMRO) worden ingelezen in mijn Excel hulp tabblad mbv handmatig te starten macro (knop) en in de gewenste lay-out gebracht, de nodige formules toegevoegd (kopieerwerk) en vervolgens in die hoedanigheid naar een verzameltabblad gekopieerd onder de reeds aanwezige mutaties.
2. In het verzamelblad start ik ook weer met een knop de macro dubbelingen. Als dit goed blijkt te gaan wordt deze macro direct automatisch uitgevoerd vanuit stap 1. De regels met dubbele info (gemarkeerd met de waarde 2) worden verwijderd.
3. Als laatste run ik nog handmatig een sorteermacro om mijn sorteerwensen te realiseren.

Mochten er nog optimalisatiepotentieel zitten in bovengenoemd script of totaaloplossing dan blijf ik geïnteresseerd.

Laatst bewerkt:
Zet VBA code svp tussen codemarkeringen (tags) !

snb, bedankt voor je advies, maar helaas ben ik niet op de hoogte wat je bedoeld met codemarkeringen (tags) en hoe ik dat moet regelen.
Wil je me helpen ?

Zal ik onthouden ! Blijkbaar heb jij dit al voor me gedaan in mijn vorig bericht. Met dank. Weer wat bijgeleerd.
Grt, Ton

Kijk eens in Excel >2003 : data/remove duplicates.

snb, met dank.
Ik gebruikte tot nu toe die functie (verwijder duplicaten) en het werkte op zich wel, maar de rijen met de dubbele info worden geledigd en de rij niet verwijderd. Dat verwijderen van die rijen is nu juist mijn bedoeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan