• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen met in 1 kolom gelijke gegevens exporteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knuffie

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2005
Ik heb een vraag over het werken met excel; ik ben zelf zeer regelmatig en intensief (beroepsmatig) gebruiker van excel, maar ik zit met iets waar ik (nog) niet uitgekomen ben:

Regelmatig bewerk ik adresbestanden van 20.000 of meer records, met o.a. de volgende kolommen:
naam, adres, postcode en plaats
maar ook met een kolom "bedrijf", die kolom bevat bv. de waarde "A001".
In die 20.000 adressen zit bij elke regel een "bedrijf" waarde (van A001 t/m A083), die waarde kan dus ook bij MEER dan 1 regel staan.

Nadat ik het gehele bestand heb bewerkt (aanhef maken, datum invoegen enz.) wil ik graag de rijen die een GELIJKE kolom "bedrijf" hebben exporteren naar een nieuw werkblad (dus 1 blad met alle "A001" en 1 met alle "A002" enz. enz.).

Is er een functie "zoek en exporteer" op deze manier in excel?
Ik leer graag, en ben benieuwd of iemand mij kan helpen, alvast bedankt! :)

Bijlagen

Kijk eens bij de mogelijkheden van Data, Filter, Uitgebreid Filter.
Volgens mij moet het daarmee lukken

Hoi Jan,

Filter lijkt mij een prima oplossing, maar niet in dit geval omdat Knuffie het databestand wil uitsplitsen naar 83 (nieuwe) werkbladen. En om dat handmatig te gaan doen. :rolleyes:

In mijn code moeten echter nog wat aanpassingen uitgevoerd worden om hem geschikt te maken voor jou. Ik ga niet verder dan 5 werkbladen toevoegen. Ook wordt het bereik A7:K999 gewist. Bij 20.000 records kunnen dat er ongetwijfeld meer zijn dan circa 1000 die ik wis.
Het gaat om het idee.

Jeroen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Geplaatst door LucB
Knuffie,

Kun je hier wat mee.

He LucB, dat is PRECIES wat ik zoek!
Ik had echter voor de test zomaar wat kolommen gemaakt in excel, en als pdf op het forum gezet.

Mijn daadwerkelijke bestand ziet er anders uit, en wat ik me afvraag is hoe ik het vba-bestand kan bewerken zodat het geschikt is/wordt gemaakt voor bewerking.

o.a. de kolomnamen zijn anders, de plaatsing van de kolom waarin gezocht moet worden, en er zijn naast de A-nummers ook AU-nummers en B-nummers...

(cursusje Visual Basic? ;) )

Alvast bedankt voor een eventueel antwoord, en voor alle moeite die iedereen neemt.
En inderdaad, alle stukjes met dezelfde code knipte, plakte enz. ik voorheen allemaal 'los' (2,5 uur werk ofzo)...

Ik voeg een stukje van een door mij te bewerken bestand bij... maakt het aantal records eigenlijk nog uit? (dus zit er ook een maximum aan wat er in de code is verwerkt en/ofzo? (newbie, yes i know.... but willing to learn!) :)

Bijlagen

Geplaatst door LucB
Bestand aangepast.

Hallo LucB,

bedankt voor het aangepaste bestand; het werkt echter niet niet zoals het zou 'moeten'...

de 'die voor elke waarde tevoorschijn komt, komt door het verwerken van dit bestand door het programma van de TPG die een KIX-code toekent (samentrekking van de postcode met huisnummer en evt. toevoegingen); VOOR het bewerken staat er geen ', erna wel :mad:

TPG gebeld, ze hebben GEEN idee waar dat vandaan komt...
Als ik het blad nu door de macro laat vertalen, krijg ik als ik bijvoorbeeld 20 rijen met A009 heb, in werkblad A009 alleen maar het laatste blad te zien, en niet alle regels... ligt dat aan die '?

En is mij ook uit te leggen hoe ik de bladen waarheen ge-exporteerd wordt van naam kan laten veranderen? (want ik heb namelijk dus ook nogal vaak dat mijn klant 'nieuwe deelnemers' maakt, en die kunnen bijvoorbeeld ook "B888" heten, ofzo....)

Alvast bedankt voor de hulp nogmaals! :thumb:

Dat ligt inderdaad aan de '
Want het Blad 'A009 bestaat niet.
Dus probeer de Bladnaam te vetanderen in 'A009.

Moet je bv B888 verwerken, dan kun je een ander
blad rustig die naam geven (of 'B888)

Nu weet ik niet zeker of 'B888 door Excel wordt geacepteerd? Even testen.

Tot de volgende vraag.

Geplaatst door LucB
Dat ligt inderdaad aan de '
Want het Blad 'A009 bestaat niet.
Dus probeer de Bladnaam te vetanderen in 'A009.

Moet je bv B888 verwerken, dan kun je een ander
blad rustig die naam geven (of 'B888)

Nu weet ik niet zeker of 'B888 door Excel wordt geacepteerd? Even testen.

Tot de volgende vraag.

En daar is de volgende vraag alweer....
Ik heb het gewraakte werkblad opgeslagen als tekst, en daarna weer in excel geïmporteerd (et voila: weg is de vervelende '; maar... het resultaat verandert niet, ik krijg als ik meerdere rijen heb met dezelfde deelnemer-nummer, alleen de onderste te zien...?

En ik krijg ook de volgende foutmelding:
De macro 'Deelnemer-Verplaatsen.xls'!CopyBedrijf kan niet worden gevonden....

En ik was benieuwd of je naar wens dus nog meer werkbladen aan kunt maken waarheen geëxporteerd kan worden en of er een limiet zit aan het aantal rijen wat ik kan importeren (want het zouden er best wel eens meer dan 20.000 kunnen worden...)

bedankt alvast voor het meedenken! :D

Knuffie,

Deze versie verwijdert het '-teken uit kolom C.
De macro is berekent op 20000 rijen.
De tabbladen kun je wijzigen. de naam is dan een item uit kolom C. Je kunt ook tabbladen toevoegen, met één restrictie: Blad1 moet het 1e blad blijven.

Sorry,maar de macro-knop was nog niet goed gekoppeld.

kopieer je eigen gegevens nu naar dit Blad,
dan is er geen gedoe met macro's die niet werken.

Succes.

Bijlagen

Hallo LucB!

Yessssssssssssssssssssssssssss!

Dit is precies wat ik zocht!
Na het voorbewerken kan ik nu dus het hele bestand in 3 minuutjes splitsen in alle verschillende benodigde werkbladen :D :D :D

MIJN OPRECHTE DANK VOOR AL HET MEEDENKEN!!!

De enige 'navraag' die ik nu nog heb is: als het aantal records méér dan 20.000 is (wat dus voor kan komen), kan ik de macro dan aanpassen?
Of moet het aantal records in de macro hetzelfde zijn als het te verwerken werkblad...
Want de ene keer zal het 15.000 zijn, maar de keer erop gerust 28.000...

Als er dus een macro is gemaakt voor bijvoorbeeld 20.000 rijen, en er zijn er maar 18.000, wat doe de macro dan met die 2.000 'lege' regels?
Of verdwijnen die gewoon...

Ik hoor het weer graag, maar ben nu al ZEER content! :thumb: :thumb: :D

Knuffie,

Betreft aantal rijen op Blad 1.Zie Macro "LeestekenEruit"
In de 4e regel Staat:
Set UserRange = Range("C2:C20000")
C20000 kun je verhogen of verlagen.

Betreft alle andere Bladen. Zie Macro "CopyDeelnemer"
In de 9e rwgel staat:
Range("A2:V1500").ClearContents
V1500 is het aantal rijen dat gewist wordt voor de Update. 1500 is te verhogen of te verlagen.

Hopelijk voldoende info.

Nog bedankt voor het vertrouwen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan