Rijen onderverdelen in kopjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExelHenk

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2011
Berichten
74
Hallo Excel-experts,

ik zit met het volgende. Ik heb een lijst met materialen waarin telkens de materialen per categorie (dik gedrukt) onder elkaar zijn gerangschikt. Elke project is er een nieuwe materialenlijst. Nu maak ik een projectbudget waarin per activiteit de benodigde materialen moeten worden opgeschreven. In een formulier moet eerst de categorie worden geselecteerd en vervolgens het juiste materiaal.
Hoe krijg ik dit voor elkaar zonder dat de materialenlijst eerst aangepast moet worden? (Het formulier moet werkbaar blijven als er een nieuwe materialenlijst wordt ingevoerd)

Bedankt,

ExelHenk
 

Bijlagen

  • Materialenbudget.xlsm
    23,2 KB · Weergaven: 50
Alvast een begin.
Zo zou het kunnen als je de cijfers in kolom A converteerd naar getallen.

Code:
Private Sub ComboBox1_Change()
 With Sheets("Master Material List")
  rij = Application.WorksheetFunction.Match(ComboBox1.Value, .Columns(2), 0)
    vindsubtotal = Application.WorksheetFunction.Match("Subtotal", .Range(.Cells(rij, 2), .Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp)), 0)
   ComboBox2.List = .Range(.Cells(rij + 1, 2), .Cells(rij + vindsubtotal - 2, 2)).Value
  End With
End Sub

Private Sub UserForm_Initialize()
  For i = 1 To 3                        [COLOR="red"] ' 3 verhogen naar aantal van lijst[/COLOR].
    With Sheets("Master Material List")
      rij = Application.WorksheetFunction.Match(i, .Columns(1), 0)
     ComboBox1.AddItem .Cells(rij, 1).Offset(, 1).Value
   End With
  Next i
End Sub
 

Bijlagen

  • Materialenbudget(1).xlsm
    29 KB · Weergaven: 39
Bedankt Harry.

dat is precies wat ik bedoel. Echter.. wanneer ik de materialenlijst aanpas (bijvoorbeeld een categorie toevoeg of de materialenlijst verwijder en een andere materialenlijst invoeg), werkt het formulier niet meer. Dat moet wel. Heb je hier een oplossing voor?

Bedankt!
 
ExelHenk,

Als je boven een Subtotaal, een regel invoeg met een item, werkt het hier wel.

Bij een nieuwe lijst verwijderen / invoegen zo als je schrijft moet je volgens mij het nummer wat aan de zijkant staat laten staan. (de 1, 2 en 3)

Dit is volgens mij snel te testen.
 
Hey ExcelAmateur,

het is de bedoeling dat de gebruiker een materialenlijst zo in Excel in kan passen zonder eerst dingen aan te moeten passen. Dat betekend knippen vanuit een ander Excelbestand en dan plakken in dit excelbestand. De materialenlijst kan andere categorieen bevatten, meer of minder categorieen bevatten en per categorie andere en meer of minder materialen bevatten. Het is dus belangrijk dat sheet1 (master material list) volledig leeggemaakt kan worden en een andere materialenlijst ingevoegd kan worden zonder dat het formulier zijn functionaliteit verliest.
 
ExelHenk,

Hij kijkt zoals ik het zie naar 3 menu items. (Het aantal kun je aanpassen)
HSV heeft hier misschien ook wel een oplossing voor.

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
  For i = 1 To 3                         [COLOR="red"]' 3 verhogen naar aantal van lijst.[/COLOR]    
With Sheets("Master Material List")
 
ExelHenk,

Ik heb het zo opgelost;
Als je bij iedere lijst die je heb in cel G2 het aantal items dat er zijn.
Dus je lijsten even aanpassen zoals het in de file staat. ( de 1, 2 enz.)
Dan heb je een variable en werkt het.
Je lijsten heb ik even aan gesleuteld om het te laten werken.
Op sheet 2 en 3 heb ik de andere lijsten gezet.

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
  For i = 1 To Sheets("Master Material List").Range("G2")
    With Sheets("Master Material List")
 

Bijlagen

  • Materialenbudget(1)(EA).xlsm
    33,9 KB · Weergaven: 97
Laatst bewerkt:
He Bedankt! Dat begint er op te lijken!
Nu begrijp ik alleen nog niet waarom de categorieen 'tools' en 'miscellaneous items' niet meegenomen worden. Is dit omdat er geen materialen onder of subtotalen onder zitten?

Deze categorieen moeten wel in het formulier komen ook al zitten er geen materialen onder. Deze moeten namelijk wel worden meegenomen in het budget. De bedoeling is dat de gebruiker per activiteit de benodigde materialen kan kiezen en het aantal per materiaal, zodat uiteindelijk de gebutgeteerde materiaalkosten zichtbaar worden.
 
Zijn de items 'tools' en 'miscellaneous items' altijd het zelfde?

Ik kreeg het enkel zo voorelkaar.
Jammer dat HSV niet meer gereageerd heeft.
 

Bijlagen

  • Materialenbudget(2)(EA).xlsm
    33,1 KB · Weergaven: 37

Bijlagen

  • Materialenbudget.xlsm
    35 KB · Weergaven: 35
he bedankt!, ik sluit hem nu eerst, denk dat ik er verder wel uit kom.

Groeten!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan