• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen selecteren met CTRL+SHIFT+PIJLOMLAAG

Status
Niet open voor verdere reacties.

gGerretje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Als ik mijn Excel-bestand 'af' heb, dan wil ik het graag netjes maken door de lege kolommen en de lege rijen te verbergen. Kolommen selecteer ik door de eerste verbergkolom aan te wijzen, waarna ik <CTRL & SHIFT & RECHTS> gebruik. Bij de rijen zou dat ook moeten kunnen met behulp van <CTRL & SHIFT & OMLAAG>. Dat werkt echter niet...

Waarschijnlijk is de bijbehorende toetsenbordmacro niet meer goed (overschreven?).
Kan iemand mij vertellen hoe ik die kan herstellen?
Via Macro's aanpassen kom ik er niet aan, of ...??

Dit zijn geen macro's, maar combinaties ingebouwd in Excel.

Ik zie op het eerste zicht geen reden waarom het niet zou werken.

Kan je nader omschrijven wat er niet lukt? Wat je precies doet? Wat er in de rijen staat? Een voorbeeldbestandje bijvoegen?

Bedankt voor je reactie,

Je hebt gelijk, er is geen enkele aanwijzing waarom het niet zou werken.
Aan een voorbeeldbestandje heb je in dit geval niets.
Het probleem doet zich ook voor in een leeg blad.
Stel ik heb mijn programmaatje af, en gevuld met gegevens t/m cel E20
Dan wil ik de kolommen F t/m IV verbergen.
Ik selecteer kolom F en druk CTRL+SHIFT+PIJLRECHTS en al die kolommen worden gelecteerd. verbergen en klaar.
Nu nog de rijen. Ik selecteer rij 41 druk weer CTRL+SHIFT+PIJLOMLAAG en dan zou alles t/m de laatse rij 65xxx geselecteerd moeten worden.

Maar dat laatste gebeurt niet.
Ligt niet aan mijn programmaatje, en bij jou werkt het waarschijnlijk gewoon wel.
Op de PC op mijn werk lukt het ook gewoon.
Kennelijk dus iets met de instellingen (de ingebouwde macro's zoals je al aangeeft).

Maar waar kan ik die herstellen?

groeten,
Ger
p.s. Geen Carnaval aan het vieren?

Laatst bewerkt:
Werken CTRL+PIJLOMLAAG en SHIFT+PIJLOMLAAG dan?

Laatst bewerkt:
Dan weet ik ook niet. Er is geen beveiliging op het blad actief? Of VBA-code in de achtergrond?

Als je zeker bent dat je dit doet:

1. Ctrl indrukt
  2. ingedrukt houden
  3. Shift indrukken
  4. beide toetsen ingedrukt houden
  5. eenmalig kort pijltje omlaag drukken

dan moet dat gewoon werken. Werkt dit in MS Word? Misschien eens Excel herinstalleren?

Laatst bewerkt:
Hallo Wigi,

Geen beveiliging, geen VBA-code. Gewoon op een net aangemaakt leeg bestand.

Ja dat dat moet werken, dat weet ik ook wel.
Het is zoals je zegt, een standaardtoetscombinatie in Excel, waar een macro achter zit.
Alleen: die macro zit er bij mij dus op een of andere manier niet meer achter.
En daardoor gebeurt er dus niets als ik die toetscombinatie gebruik.

Bij de kolommen selecteren lukt het wel.
Probleem is dus nu: waar kan ik die macro's vinden (en aanpassen).
Als ik die voor de kolommen heb, dan kan ik die andere ook wel vinden en aanmaken.

Maar hoe??

Wel bedankt voor je reacties,

Groeten,
Ger

Dat heeft niets met macro's te maken. Ik zou zelfs niet weten waar ik dat moet gaan zoeken.

Excel herinstalleren zal de meeste kans op succes geven, naast een 'Analyse en Herstel'.

Beste gGerretje ;)

Voor al je kolommen te verbergen naar rechts selecteer de eerste lege kolom (niet de cel)en druk op CTRL+SHIFT+pijltje rechts.
Voor alle lege rijen te verbergen selecteer de eerste lege rij (niet de cel) druk op CTRL+SHIFT+pijltje naar onderen.

Groetjes Danny. :thumb:

Code:
Sub tst()
  Application.OnKey "+^{right}"
  Application.OnKey "+^{down}"
End Sub

Hallo hulptroepen,

Bedankt voor jullie reacties.

Danny: Die toetscombinaties waren bekend (zie voorgaand). Probleem was juist dat die ene met PIJLOMLAAG niet werkte.

snb: ik begrijp dat ik met die codes dus de oorspronkelijke functies zou moeten toekennen aan die toetscombinatie. Ik heb hem in de het VBA scherm gezet en uitgevoerd, maar ook daarna werkt die toescombinatie dus niet.
Overigens wel een goede tip, die codes kende ik niet (want nooit behoefte aan gehad).

Wim: Ik denk dus dat ik toe ben aan jouw advies, en het maar eens moet gaan zoeken in de (her)installatie van Excel. Leuke site van jou overigens. Ik heb eerst maar eens geneusd in je Excel bestandjes. Zal ik zeker nog wel eens handige dingetjes uithalen. Ik heb zelf ook een soortgelijke verzameling opgebouwd met ooit gebruikte kunstjes. Deze vormt een mooie aanvulling.

Ik zal mijn vraag nog niet als 'beantwoord' kenmerken. Mocht er nog iemand een gouden tip hebben dan zie ik hem graag verschijnen.

Groetjes,
Ger

Laatst bewerkt:
Ga svp Excel niet herinstalleren voor zo'n futiliteit.
Dat is een disproprotionele maatregel. Te vaak wordt daarnaar gegrepen (zoals ook het herinstalleren van office). Het is een 'God-zegene-de-greep'- aanpak die ik in ieder geval nog nooit heb toegepast.
Nadenken en testen leveren je veel meer inzicht op.
Zolang ik je nog kan verrassen met onbekende code zijn we nog niet uitgeput.

Met
Code:
Sub tst()
  Application.OnKey "+^{right}"
  Application.OnKey "+^{down}"
End Sub
kun je de standaardinstellingen voor shift-Ctrl-rechterpijl en
shift-Ctrl-pijlnaar beneden herstellen.
Maar......................
Ik selecteer rij 41 druk weer CTRL+SHIFT+PIJLOMLAAG en dan zou alles t/m de laatse rij 65xxx geselecteerd moeten worden.

Dit werkt bij mij zo:
- selecteer rij 41
- druk op toets End
- daarna shift- pijlomlaag

pas nadat ik eerst de toets 'End' heb ingedrukt doet de toetscombinatie 'shift-pijlomlaag' zijn werk.

Laatst bewerkt:
Ga svp Excel niet herinstalleren voor zo'n futiliteit.
Dat is een disproprotionele maatregel. Te vaak wordt daarnaar gegrepen (zoals ook het herinstalleren van office). Het is een 'God-zegene-de-greep'- aanpak die ik in ieder geval nog nooit heb toegepast.

Ik was misschien niet volledig duidelijk, maar bedoelde eerst 'Analyse en Herstel' eerder dan een herinstallatie.

Dit werkt bij mij zo:
- selecteer rij 41
- druk op toets End
- daarna shift- pijlomlaag

pas nadat ik eerst de toets 'End' heb ingedrukt doet de toetscombinatie 'shift-pijlomlaag' zijn werk.

Moet dit nu verklaren waarom Ctrl-Shift-Pijl omlaag niet werkt? Dat zijn bij mijn weten 2 verschillende toetsencombinaties met eenzelfde resultaat. End hoeft vooralsnog niet ingedrukt te worden om Ctrl-Shift-Pijl omlaag te laten werken.

Wigi

Dat blijkt mij wel toch wel het geval: ctrl-shift werkt alleen met pijl rechts en pijl links.

Hebbes.

Voer deze macro uit:

Code:
Sub f()
    Application.TransitionNavigKeys = True
End Sub

Wigi

Hallo allemaal,

Fijn te weten dat er zo hard gewerkt wordt aan de oplossing van mijn probleem. En dat terwijl ik mezelf alleen maar hoef bezig te houden met werken (pfffff)

Ik heb intussen gisteren nog wel wat geprutst en daarnet jullie reacties gezien.

snb: die application.onkey etc heeft niets opgeleverd.
Wel mooi dat ik dat kunstje met Onkey vandaag op mijn werk meteen al eens heb kunnen toepassen om ongewenst verspringen als gevolg van gebruiken van de TAB-toets te voorkomen. Maar dit terzijde. Maar bij jou werkt ctrl-shift dus ook alleen in combinatie met pijl rechts en pijl links. Dan heb je dus gewoon hetzelfde probleem als ik, alleen wist je dat misschien nog niet. Ik hoop dat je er niet door mijn toedoen nog onder gaat lijden:)
Maar die oplossing van jou met eerst END en daarna SHIFT-PIJL geeft inderdaad wel het effect waar het mij om te doen was. Bedankt dus voor je gouden tip.:thumb:

Wim: Uit jouw reactie naar aanleiding van de tip van snb begrijp ik dat beide combinaties bij jou werken. En aan je laatste reactie (Hebbes) was ik al aan het concluderen dat het 'probleem' nu opgelost zou zijn. :confused: niet dus.
Nou ja, ik kan met die andere combinatie dus hetzelfde bereiken.

Ik heb wel zelf een alternatiefje proberen op te zetten om de gewenste actie (verbergen tot onderaan het blad voor elkaar te krijgen. (uit allerlei bevindingen in het verleden)

Code:
Sub RijenVerbergenTotOnderaan() 
    '*** Macro om alle rijen (te beginnen bij de geselecteerde rij) te verbergen 
    Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select 
    Selection.EntireRow.Hidden = True 
End Sub

Maar ik hoop ooit nog eens zo goed te worden als jullie.:):thumb:

Bedankt voor jullie reacties.
Zal ik voor de zekerheid nog een weekje wachten met "vraag opgelost"?

Groetjes,
Ger

Laatst bewerkt:
Hoewel vaak te snel gedacht wordt aan een bug in de programma's van MS, is die met navigationkeys er wel een. Als die eenmaal in je standaardconfiguratie is gekomen, is die daar niet meer uit te verwijderen, tenzij je dat steeds doet met een autoexec macro bij het starten van Excel.

Hallo helpers,

Ik ben eruit.
Wat blijkt. Bij een inmiddels noodzakelijk geworden herinstallatie van mijn PC (niet vanwege dit feit) kwam ik erachter dat de combinatie CTRL+SHIFT+OMLAAG wordt opgeslokt door het programma ClipDiary, dat ik had geïnstalleerd.

Dat programmaatje is handig om dingen die je ooit eens op het klembord hebt gezet achteraf nog terug te halen. Bij standaardinstallatie gebruikt het de bewuste toetscombinatie. Je kunt die gelukkig ook uitschakelen.

Omdat jullie er zo hard over hebben meegedacht vind ik het toch wel zo netjes om jullie deze bevinding nog even mee te delen.

Groetjes,
Ger

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan