• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen tekort?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fenanda

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Ik heb een excel sheet, waarin ongeveer 2000 rijen in gebruik zijn. Nu wil ik rij toevoegen, maar dan geeft hij aan dat hij geen rijen van het werkblad kan schuiven. Hoe kan ik dit oplossen?

Hallo,

Staat er echt helemaal niets in de 'lege' rijen? geen spaties, enz.?

Kees

Als je in kolom A in de laatst gevulde cel staat, en je drukt op de toetscombinatie CTRl-pijltje omlaag, waar gaat dan de cursor naar toe? In Excel kun je sowieso ruim 65000 rijen maken.

Kees

Als ik op Ctrl-pijl naar beneden drukt, gaat de cursus ongeveer naar rij 10.000.000.

Kun je het bestandje posten?

Je hebt dus 10 miljoen rijgen, waarvan je er maar 2000 gebruikt, en je wilt er nog meer tussenvoegen? Waarom??? Heb je zoveel lege rijen tussengelaten? Haal daar dan eerst eens de bezem door.

Wat betreft die magische grens van 65536…
Er zitten limieten in Excel voor het aantal rijen is theoretisch 1048576 (32 tot de macht 4). Praktisch is dat echter door allerlei beveiligingen en systeembeperkingen onmogelijk, waarmee het aantal beperkt tot 65536, het aantal kolommen is beperkt van 1024 (32 tot de macht 2) tot 256.
Dat alles is eenvoudig de beperking van een 32 bits systeem. Leer ermee leven.
Dus… einde verhaal? Nee. Er zijn wel mogelijkheden om het aantal rijen en kolommen uit te bereiden. Ga maar eens snuffelen in Google, met wat VBA kom je een heel eind.
Dat heeft echter wel een aantal gevolgen, want je gaat in de veiligheidsmarge knoeien. Zo loop je bijvoorbeeld het risico dat je systeem volledig vastloopt omdat het bestand eenvoudig te groot wordt, met teveel geheugen ingangen. Meer geheugen plaatsen heeft geen zin, want je loopt vast op de 32-btis limiet, niet op de hoeveelheid geheugen. (en daarbij… meer dan 4GB geheugen heeft uberhaupt geen zin op een 32-bits systeem).

Zijn die belachelijk grote databases echt nodig, moet je dus andere maatregelen nemen. Meest voor de hand liggend is om een 64-bits versie van Excel 2007 of 2010 te gebruiken. Houdt daarbij wel in de gaten dat je dus ook een 64-bits besturingssysteem (ook op de servers!!!) nodig hebt. Dat kan dus behoorlijk in de kosten lopen.

Laatst bewerkt:
Bedoel je met rij toevoegen 'iets in rij 2001 zetten' ?
In Excel hoef je geen rijen toe te voegen.

@madmuppet
als een computer doet wat je vraagt, kun je dan ook voorkomen dat je antwoord geeft op een vraag die niet gesteld is maar die je als vraag gehad zou willen hebben ? ;):rolleyes:

Laatst bewerkt:
Ik heb een excel sheet, waarin ongeveer 2000 rijen in gebruik zijn. Nu wil ik rij toevoegen, maar dan geeft hij aan dat hij geen rijen van het werkblad kan schuiven. Hoe kan ik dit oplossen?

Excel 'denkt' dat je iets op de allerlaatste regel hebt staan. Dat kan veroorzaakt zijn door vele zaken. De oplossing is echter simpel. Selecteer de regel onder de laatste regel van je tabel (dus klik het regelnummer in de kantlijn aan). Druk dan Shift én Ctrl in en houdt die ingedrukt. Druk op 'pijltje naar beneden' en je ziet dat alle regels nu zijn geselecteerd.
Klik met rechts in het geselecteerde gedeelte en kies in het popup menu voor Delete. Laat de regels naar boven toe verwijderen door Excel.

Je probleem zou nu verholpen moeten zijn...

Groet, Leo

Hallo Fenanda,

De oplossing van Leo is volgens mij ook de juiste.
Maar je had hem zelf kunnen vinden. Excel geeft die tip namelijk zelf ook als je na de foutmelding kiest voor de informatie (meer info over deze fout). Volgens die info moet je daarna wel eerst nog even het bestand opslaan.

Groetjes,
Ger

@ snb.... you are ever so right... ik liet me weer eens meeslepen in mijn enhousiasme. Mijn nederige excuses... hoop dat jullie er toch nog iets van opgestoken hebben. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan