• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen uit tabel verwijderen met specifieke waardes in eerste kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

illuvattarr

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2020
Ik heb een grote dataset waar ik een wijziging in moet aanbrengen en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

De dataset heeft 27 kolommen, waarvan de eerste een zone ID bevat van 4 cijfers. Er zijn 2887 rijen, en dus 2887 verschillende zone IDs.

Ook heb ik een lijstje van ongeveer 1300 zone IDs waarvan de corresponderende rij uit de tabel verwijderd moet worden.

Hoe kan ik dit handig aanpakken?

Alvast bedankt!

Dat kan zeker, maar plaats even een voorbeeldbestandje

Met een COUNTIF() of een VLOOKUP() en vervolgens even filteren.

Dat kan zeker, maar plaats even een voorbeeldbestandje

Ik heb een deel van de dataset bijgevoegd. Op het eerste tabblad staat de tabel met in kolom A de zone IDs. En op het tweede tabblad is een lijst te vinden met de zone IDs waarvan op tabblad 1 de gehele rij verwijderd moet worden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Sorry, ik ben een behoorlijke leek als het op die functies aankomt. Ik heb de beschrijving in Excel van VLOOKUP gelezen maar ik kom er niet uit.

Type in AB1 "Help" of wat dan ook
Zet in AB2
Code:
=COUNTIF(teverwijderen!$A$1:$A$1453;[@zone])>1
Of AANTAL.ALS()

Volgens mij voldoet er niets aan de voorwaarden in het bestand. En krijg je overal FALSE/ONWAAR te zien.

Code:
Sub hsv()
With Sheets("2025-40thuis")
If .FilterMode Then .ShowAllData
  With .ListObjects(1)
   .Range.AdvancedFilter 1, Sheets("teverwijderen").Range("e1", Sheets("teverwijderen").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp)).CurrentRegion
   .DataBodyRange.Delete
   .Range.AutoFilter
  End With
End With
End Sub

Type in AB1 "Help" of wat dan ook
Zet in AB2
Code:

=COUNTIF(teverwijderen!$A$1:$A$1453;[@zone])>1

Of AANTAL.ALS()

Volgens mij voldoet er niets aan de voorwaarden in het bestand. En krijg je overal FALSE/ONWAAR te zien.

Bedankt voor je antwoord. Als ik precies de code van jou in AB2 zet dan krijg ik inderdaad FALSE in de hele kolom te zien.

Is het dan niet zo dat als >1 aan het einde van de code wordt verwijderd, er een 0 in die AB kolom komt te staan voor alle rijen die behouden moeten worden? En als er een 1 staat, dan moet die rij verwijderd worden?

Het moet ook geen >1 zijn, maar >=1

Bedankt voor jullie hulp! Het is gelukt. Ik heb het met COUNTIF functie gedaan, maar de vba code werkte ook top.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan