• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijen verbergen bij niet voldoen aan criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

joostrobben

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2003
Weet iemand een oplossing voor onderstaande vraag:
kun je een macro o.i.d. maken die ervoor zorgt dat een hele regel verborgen wordt, als een bepaalde cel in die regel niet aan een opgegeven criterium voldoet? Dus bijv. als cel a1 niet aan criterium "blauw" voldoet, dient die hele regel verborgen te worden. Stel dat die cel wél "blauw" aangeeft, dan dient de regel wel zichtbar te blijven.

Alvast dank voor reacties!

Hoi Joost,

Welk bereik wil je dat onderzocht wordt?

Criterium A1=Blauw, betekent dat in A1 blauwe letters staat, de achtergrondkleur blauw is of dat A1 de tekst blauw bevat?

Jeroen

Beste Jeroen,
bedankt voor je snelle reactie.
Ik bedoel als er bijv. de tekst "blauw" in staat.

Hopelijk kun je hiermee verder.

Joost

Hoi Joost,

Zoiets:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
For i = 1 To 20
If Cells(i, 1) = "blauw" Or Cells(i, 1) = "Blauw" Then Rows(i).Hidden = False Else Rows(i).Hidden = True
Next i
End Sub

Rechter muisknop klikken op het tabblad, programmacode weergeven kiezen en code inkopieren.

Jeroen

Hoi Jeroen,
daar kom ik al een heel stuk verder mee. Bedankt!

Wat ik nu nog zou willen, is dat als ik op een button klik die ik in het werkblad zet, op dat moment betreffend script gaat werken. Zo wil ik enkele buttons plaatsen, die dan bijv. een andere kleur betreft.

Hopelijk is dit ook een simpele vraag voor jou.

Hoi Joost,

Ik weet zelfs iets veeeel mooiers dan knoppen (daar heb ik het eerlijk gezegd niet zo op).

We maken van cel D1 een knop, Mooi kadertje erom heen, achtergrond grijs en de tekst "Knop" erin. Vervolgens deze code ipv de vorige

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("D1")) Is Nothing And Range("E1") <> "zee" Then
For i = 2 To 20
If Cells(i, 1) = "blauw" Or Cells(i, 1) = "Blauw" Then Rows(i).Hidden = False Else Rows(i).Hidden = True
Next i
End If
End Sub

Als je nu D1 aanklikt dan start de macro. Zet je in E1 het wachtwoord "zee" dan schakel je de macro uit en kun je wijzigingen aan de knop uitvoeren.

Jeroen

Jeroen,
wellicht ligt het aan mij dat ik nog niet helemaal verder kan.

Die "knop" is een goeie tip en werkt prima, maar als ik er een 2e "knop" onder zet (bijv. rood) en het script nogmaals invoeg en aanpas naar gegevens rode knop, krijg ik de melding "compileerfout: Worksheet_SelectionChange".
Weet jij wat ik moet doen om dat te voorkomen?

Joost

Hoi Joost,

Je probleem (?) is programmeertechnisch, van de VBA-editor mag je slechts 1x een SelectionChange-event in de code zetten.

Wat je moet doen is de 2 codes onder elkaar in het SelectionChange-event zetten (2e code dus tussen "End If" en "End Sub".

Jeroen

Allerbeste Jeroen,
volgens mij heb ik hem nou en kan ik mijn hele opzet gaan uitwerken. Bedankt voor je inzet uit het zonnige Zuiden (Brabant).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan