risico van anderen toelaten op jouw internetverbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

J.Elissen

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2004
Berichten
312
Hallo,

Sinds kort heb ik een nieuwe buurman. Hij is aan het bouwen. Hij heeft mij gevraagd of hij tijdelijk een kabel mocht aansluiten op mijn router omdat hij dan zijn werk van hieruit kan blijven doen. Dat heb ik geaccepteerd. Hij heeft nu dus ook verbinding via mijn router. Verder wilde hij ook graag de gegevens van mijn mailprogramma voor uitgaande mail, zodat hij ook kon mailen.
Dat doe je natuurlijk graag maar is dit een risico, of kan dit geen gevaar?

groet,
John.
 
Op zich is het geven van de uitgaande mailserver geen probleem. Hierop gebeurt over het algemeen toch geen authenticatie door de provider. Gebeurt dit wel, dan zou ik het niet doen, omdat je dan ook de mogelijkheid geeft om jou mail te lezen (neem aan dat de provider voor het gemak slechts 1 account aanmaakt).

De risico's die je daarnaast loopt zijn goed af te schermen. Je moet namelijk wel zorgen voor een goede beveiliging (firewall) op je eigen computer, zodat hij niet ongemerkt op jouw computer kan snuffelen.
Een ander risico is dat hij wel via jouw verbinding naar buiten gaat, en als hij iets onoorbaars doet, dan zullen ze bij jou uitkomen.

Maar een goede buur is nog altijd beter dan een verre vriend, dus een beetje vertrouwen (en luisteren naar je eigen intuïtie) kan geen kwaad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan