Ik ben een Excel (versie 2003) file aan het maken voor ritten administratie.
Als er iemand met de auto naar locatie gaat vul ik in kolom B de datum in en in kolom C de tijd.
Nu wil ik doormiddel van wat formules in 12 cellen in één oogopslag kunnen zien hoeveel ritten er per maand gemaakt worden.
Bijvoorbeeld in cel H3 staat de volgende formule:
=AANTAL(ALS(MAAND($B4:$B5000)=2;$B4:$B5000))}
Ik zie dan precies hoeveel ritten er in februari gemaakt zijn.
Voor maart maak in cel I3 van de 2 een 3. =AANTAL(ALS(MAAND($B4:$B5000)=3;$B4:$B5000))}
Deze formule werkt voor alle maanden behalve voor januari in cel G3. =AANTAL(ALS(MAAND($B4:$B5000)=1;$B4:$B5000))}
De formule geeft als resultaat: 4996, elke keer wanneer ik in kolom B een datum erbij typ word dit getal 1 minder behalve wanneer de datum die ik typ in januari valt dan blijft het getal gelijk.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ook de maand januari goed word berekend?
Als er iemand met de auto naar locatie gaat vul ik in kolom B de datum in en in kolom C de tijd.
Nu wil ik doormiddel van wat formules in 12 cellen in één oogopslag kunnen zien hoeveel ritten er per maand gemaakt worden.
Bijvoorbeeld in cel H3 staat de volgende formule:
=AANTAL(ALS(MAAND($B4:$B5000)=2;$B4:$B5000))}
Ik zie dan precies hoeveel ritten er in februari gemaakt zijn.
Voor maart maak in cel I3 van de 2 een 3. =AANTAL(ALS(MAAND($B4:$B5000)=3;$B4:$B5000))}
Deze formule werkt voor alle maanden behalve voor januari in cel G3. =AANTAL(ALS(MAAND($B4:$B5000)=1;$B4:$B5000))}
De formule geeft als resultaat: 4996, elke keer wanneer ik in kolom B een datum erbij typ word dit getal 1 minder behalve wanneer de datum die ik typ in januari valt dan blijft het getal gelijk.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ook de maand januari goed word berekend?