RJ-11 en RJ-45

Status
Niet open voor verdere reacties.

SLGeertsema

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2007
Hoi,

Ik heb van een vriend een router + modem geleend, plus een draadloos netwerkkaartje.
Nou hadden/hebben wij een telefoonkabel (4-aderig) naar de studiekamer lopen, met daaraan een usb-modem.
Nou zitten er op die router 4 LAN-uitgangen. Kan die telefoonkabel daar ook op worden aangesloten? Want voordat we een hele nieuwe kabel gaan trekken werkt het misschien ook door er gewoon een ander stekkertje aan te maken.
Nou heb ik op internet al wat rondgezocht, en daar vond ik dat het bij de telefoonkabel om de middelste twee kabeltjes gaat. Als dat nou waar is dan is het alleen maar een kwestie van de stekkertjes eraf te trekken en er grotere aan te maken.
Nou wil ik dus graag weten of dat klopt...

Alvast bedankt,

SL Geertsema

Je kan toch gewoon de telefoonkabel in je modem stoppen en een utp kabel van de modem naar de router?

Heb je adsl ??
Waarom is die telefoonkabel nu met je usb modem verbonden.
Je kunt niet telefoon en het modem gelijk gebruiken.

je bent een beetje warrig in je verhaal.....
welke router heb je te leen......

utp kan met vier draadjes.

Het is een e-tech router.
Oké, ik zal het nog eens uitleggen:
Wij hadden een computer met internet. Die stond op de studiekamer. Nu wilde ik ook graag internet op mijn eigen kamer. Dus heb ik van een vriend een router+modem (in 1) geleend. Ik ben draadloos verbonden met de router, en heb verder internet, dus tot zover werkt het.
Maar nu willen we op de andere pc ook nog internetten, en dat kan nu alleen maar door de ene utpkabel te verwisselen met de ander, waardoor ik dus weer zonder internet zit.

In de router zitten 4 LAN-uitgangen, en daar zou dus mooi die kabel, die naar de studiekamer loopt, inkunnen, ware het neit dat die stekker te smal is.

Nu is dus mijn vraag of we de stekker kunnen vervangen door een bredere, zodat die in de router kan.
Link. Hier las ik dat het om de twee middelste draadjes gaat, zodat he omzetten dus geen probleem is. Nou wil ik dus weten of dat inderdaad klopt.

om een lan uitgang te gebruiken heb je vier draden nodig.
pen 1 2 3 en 6 moet je gebruiken in de brede stekker.

het verhaal van de 2 adertjes gaat hier niet op. Je moet wel de zaken een beetje uit elkaar houden om geen verwarring te veroorzaken:) ik hoop dat ik wat licht daarop kan werpen.

Eerst de 3 typen signalen met de bijbehorende connectors:
Analoog telefoon signaal: RJ11 waarbij de 2 middelste aders het signaal bevatten
ISDN : RJ11/(RJ12)/RJ45 waarbij eveneens 2 aders voldoende kunnen zijn maar ook 4/6/8 draads functies mogelijk zijn
Ethernet: RJ45 waarbij er minimaal 4 maar voor betere lijnen 8 aders nodig zijn

Dus je moet weten op welke kabel welk signaal komt te staan met betrekking op mogelijke connectoren.

tussen de muur en het modem zit een telefoon signaal dus dat word een RJ11 of een RJ45 afhankelijk van het type met minimaal 2 adres benodigd die in het midden zitten

Tussen modem en router zit het ethernet signaal dus aan beide kanten een RJ45 stekker met minimaal 4 aders teweten 1,2,3 en 6 zoals eerder vermeld.

Oké, dus als ik het nou goed begrijp is het dus mogelijk om de oude kabel, met 4 aders, te laten liggen, en daar twee nieuwe stekkertjes, namelijk de bredere rj-45, op te monteren.

even een vraagje; heb je wel eens een rj stekkertje gemonteerd? zonder tang gaat het niet lukken;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan