Rode lijnen over scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

DefectGun

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2011
Berichten
94
Beste Helpmij'ers,

Slechts 5 uur geleden was ik nog nietsvermoedend aan het gamen, waarna ineens het spel vast liep. Ik dacht dat het spel zodanig was vastgelopen dat gewoon heel de PC niets meer deed. Ik drukte hem dus uit door de powerknop in te houden.

Vanaf dat moment zag ik het: verticale rode lijnen (niet per de doorlopend) die over mijn beeldscherm liepen. Dit gebeurt al meteen vanaf de BIOS, wat mij zorgen baart. Daarna lijkt Windows normaal te gaan opstarten, maar nadat het Windows logo klaar is met laden gaat het beeld op zwart en gebeurt er meestal niks meer. Één enkele keer heb ik daarna een bluescreen gekregen met de foutmelding dpc_watchdog_violation. Echter weet ik niet wat ik hiermee aan moet.

Ik heb al door middel van Hiren's boot cd chkdsk /f /r uitgevoerd. Hoewel er wel degelijk iets gerepareerd werd is het probleem nog altijd niet opgelost. Naar mijn eigen idee lijkt het probleem bij Windows te zitten en zou dit te repareren moeten zijn via sfc of reparatie met de media creation tool. Echter weet ik van beide niet hoe dit moet, want ik kom niet bij geavanceerd opstarten van Windows 10 (vroeger was dit F8?). Ik weet echter niet zeker of dit het probleem oplost aangezien de lijnen ook al in de BIOS voorkomen.

Heeft iemand een goed idee wat mijn volgende zet kan zijm? Als laatste uitweg kan ik nog altijd de schijf formatteren en weer opnieuw beginnen, maar liever niet natuurlijk.

Met vriendelijke groet,

DefectGun
P.S. de rode lijnen waren niet aanwezig wanneer ik mini Windows XP draaide.
 
Hallo, De foutmelding kan op ieder opstartprobleem slaan. Draai eens een grafisch geheugentest, vanaf die bootschijf of met memtest86+. Controleer de kabels en aansluitingen. Daarbij ook kijken of de grafische kaart nog goed in het slot zit en niet stoffig is. Misschien kunt u een andere uitgang/ingang proberen. De monitor zou bijvoorbeeld ook nog HDMI kunnen hebben.

Probeer in veilige modus te komen en lees op de volgende pagina welke mogelijkheden er hiervoor zijn: http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-10/start-your-pc-in-safe-mode Ga, wanneer dit lukt, eerst na of de ingestelde schermresolutie en verversingsfrequentie precies overeenkomen met de aanbevolen instellingen van het beeldscherm. Biedt dat geen soelaas dan kunt u zoeken naar een geschikte grafische driver voor uw besturingssysteem en deze installeren na de oude te hebben weggehaald en met de computer opnieuw opgestart. Ik verdenk de driver voor de kaart, dat die niet geschikt is.

Helpt niets en krijgt u geen uitsluitsel, dan kunt u voor probleemoplossing de monitor misschien aansluiten op een aansluiting van de computer (in de bios daarbij on-board-video selecteren). Kijk in ieder geval of de voeding zwaar genoeg is voor de systeemvereisten van de grafische kaart en of de stroom stekkertjes allemaal zijn aangesloten. Tenslotte de grafische kaart verwisselen met een andere, voor het slot geschikte, kaart.
 
Ok, ik ga de tests zo uitvoeren. Maar is het niet vreemd dat ik die lijnen niet krijg wanneer ik mini Windows XP draai vanaf de boot cd?
 
Mini XP zou de grafische kaart anders kunnen aanspreken of de driver die daarin zit is geschikter voor de grafische kaart als de driver die u eerder gedownload heeft. Ook zal de resolutie en de verversingsfrequentie anders zijn ingesteld bij veranderen van besturingssysteem.

Welke grafische kaart gebruikt u? Op sites met veel reviews kan je misschien lezen of er klachten zijn van gebruikers. Ik ga daarvoor altijd eerst naar Newegg.com
 
Ik snap wat u bedoelt en ik denk inderdaad dat den foutiefoutieve driver update het probleem veroorzaakt heeft. Dit brengt mij bij de vraag: Hoe verwijder je een driver in mini Windows XP? Ik heb een Nvidia GTX 460 die al 4 jaar prima werkt. Driver updates worden geregeld via het programma van Nvidia.
 
Waarschijnlijk is het probleem nu hoe u in Windows komt met veilige modus. Ik heb geen Windows 10.
 
Ik heb memtest86+ gedraaid, geen fouten. Na heel wat gehannes ben ik uiteindelijk in safe mode gekomen en heb de driver verwijderd. De PC startte nu wel op, maar er zijn nog steeds rode strepen. Op het moment dat ik GeForce Experience opstartte, crashte het beeld weer. Ik denk het het beste is als ik alles van Nvidia eraf gooi en weer opnieuw download?
 
Geheugenfouten van het grafische geheugen komen veel voor. Gelukkig is dat het niet. Zeker de driver eerst laten verwijderen en vervolgens opnieuw opstarten. Soms is een oudere driver beter. Ik heb ook wel eens gehad dat de resolutie van de monitor niet werd ondersteund en ik met een ouder stuurprogramma zelf de resolutie kon toevoegen. De juiste resolutie en voorgeschreven frequentie voor de monitor moeten in elk geval worden gebruikt.
 
De PC start nu alleen goed op wanneer ik eerst in safe mode de driver van de GPU verwijder en wanneer het een clean boot is. Wanneer ik dan probeer de laatste driver opnieuw te installeren zegt hij dat het is mislukt. Overigens is het bij al mijn talloze pogingen pas twee keer zo geweest dat het scherm niet onmiddellijk na het laden van het bureaublad uitging (soms eerder nog). In safe mode gebeurt dit niet (wel rode strepen). Dit maakt het extra lastig omdat ik de driver enkel kan installeren wanneer ik uit safe mode ben, omdat de C++ onderdelen anders niet geladen kunnen worden. Tenslotte is het nog noemenswaardig om te melden dat ik twee onsuccesvolle pogingen heb gedaan tot systeem herstel. Beide eindigden met een foutmelding van rstrui.exe dat het herstel punt niet kan worden gevonden of beschadigd is. Heeft u verder nog suggesties? Ik ga in ieder geval nog proberen om een oudere driver (359.06) te installeren, misschien dat die het wel doet...

Edit: Ook eerdere drivers resulteren in een fout

Edit 2: Als ik Windows opnieuw installeer, doet hij het dan gegarandeerd wel?
 
Laatst bewerkt:
Nee, met Windows lijkt niets mis en een kaart zou het moeten kunnen doen zonder de driver.

De systeemvereisten zijn 450 Watt Voeding en twee 6 pins stekkers. Het moederbord hoort een PCI-E 2.0 x16 slot te hebben. Terugwaartse compatibiliteit geloof ik niet meer. Bij de voeding hangt veel af van de efficiëntie, is het een 80+ of 82+ voeding dan kan iets minder waarschijnlijk ook wel maar heeft u een 350 Watt voeding van een onbekend merk en is deze ook al wat ouder, dan zou ik deze vervangen voor een zuinige.

Overklokken van het moederbord (multiplier) zal u in de BIOS uit moeten zetten wanneer u daarvan gebruik maakt. Er is nog een kans dat het beeld zo terugkeert en Windows dan wil opstarten.

Vraag via de Peerby app of aan een bekende een grafische kaart voor Windows 10 en PCI-E 2.0 x16 te leen om te kijken of de kaart het probleem is. Hiervoor moet de kaart wel een grendel hebben die geen problemen oplevert met het in en uithalen.
 
Inmiddels is het probleem opgelost. Ik heb een videokaart van een andere computer erin gedaan en toen werkte alles prima. Onderhand heb ik al een nieuwe grafische kaart gekocht en geïnstalleerd en ook nu werkt alles prima.

Hartelijk bedankt voor je hulp!
 
:thumb:

[video=youtube_share;u1ctS1j-10M]http://youtu.be/u1ctS1j-10M[/video]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan