ronde telefoonkabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThYmEn

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2004
ik 2 verdiepingen in mn huis
op de begane grond komt de telefoonlijn binnen
nou komt hij binnen met een ronde telefoonkabel en loopt helemaal naar boven toe
ik wil niet die hele lange kabel die er al 20 jaar hangt vervangen door een platte telefoonkabel
maar alleen een bepaald telefoonstekkertje past in mn splitter en modem
en ik weet niet hoe ik deze ronde telefoonkabel in het (platte) stekkertje krijg!
alles wat ik heb gekregen van mn provider is trouwens voor platte kabels en platte stekkers gebruikt
de ronde kabel ziet er vanbinnen ook heel anders uit

Bij mij loopt er dus ook een ronde kabel naar boven, maar die gaat naar een wanddoos, of hoe je zoiets noemt.
Waar zo'n telefoonstekker met 4 pootjes in past.

Rond is uit

De ronde kabel bevat 4 aders en de platte ook. In zoverre is er geen verschil, alleen de ronde had vaak ook nog een ongeïsoleerde aarde draad.

De meeste insatallaties hebben maar twee "live" draden. De rest doet niet mee. Mocht je een FAX hebben dan zijn de eerste twee voor de fax en wordt de telefoon doorgegeven via da andere twee.

Heb je hier genoeg aan ?

Eric.

en hoe duw ik die 4 ronde draadjes die in die ronde kabel zitten in het stekkertje, die in de stekkerdoos gaat? (die stekkerdoos heb ik inmiddels bevestigd)
zit er een bepaalde volgorde van kleur in? moet ik de aarde draad ook er in doen?

Heb je een tang

Er betaan tangen om die stekkertjes aan de draad te knijpen, je kunt gewoon de draadjes er los in doen.
Wel zorgen dat er een stukje isolatie in het stekkerteje zit anders ligt het er zo weer uit, als de poes er aan trekt.

Er is wel een standaard volgoorde, maar vaak klopt er geen bal van.

Pak een oude telefoon, houd de hoorn bij je oor en als je dan de twee "live" draden hebt hoor je de kiestoon. Je kunt het ook met een voltmeter doen. Er zal afhankelijk waar je woont tussen de 30 tot 70 volt op staan.

Meestal zijn de binnenste twee de aanvoer.

Succes,

Eric

Er zijn een aantal mogelijkheden (ik spreek uit ervaring als elektr. monteur)

1 De ronde kabel monteren op een normaal ptt-stopkontakt.

2 Van zo'n stekkertje (RJ11) 4 pins, de middelste 2 pinnen gebruiken, de ronde kabel wat langer aanstrippen en rood / blauw in de middelste 2 pinnen knijpen.
Daar is een (waaibomen kwaliteit) plastic witte tang voor verkrijgbaar bij de kpn / gamma.
Dit is de minst elegante oplossing.

eeey bedankt
die minst elegante manier dat zou ik zo kunnen doen, en omdat ik toch graag goeie kwaliteit wil zal ik kijken naar de andere oplossing

Als je een goede tang hebt

Als je een goede tang hebt en de isolatie mee knijpt is er niets on-elegants aan.

Met een normale 5-draads ptt kabel gaat dat niet lukken.
Het gaat niet echt vast zitten.

Maar als de kabel wat ouder is, en 3-draads, past het wel.

Aan de platte kabel met RJ11 kun je dan een stekker zetten (varkens neusje) .
Je hebt dan een goede kwaliteit verbinding.
Let je wel op, dat het filter voor adsl vóór alle telefoon lijnen komt ?!
Dus waar de ptt je huis binnen komt, eerst het adsl-filter, en dan een splitsing naar al je telefoon lijnen.
Anders heb je een vreselijke storing op je toestellen tijdens het internetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan