Rook uit mijn laptop, help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

LucasM

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2014
Gisteravond bij het kijken van een film wilde ik mijn laptop op mijn benen zetten om even wat op te zoeken. De laptop draaide niet veel andere programma's dan enkel de film. Toen ik de laptop in handen had kreeg ik een raar knetterend geluid (kortsluiting). De laptop viel plots stil en er kwam rook uit het punt waar de adapter in de laptop gaat. Een enorme geur van verbrand plastic/ijzerwerk kwam er uit mijn laptop. Ik schrok hiervan en durfde hem niet meer aan te zetten.

Na een uur heb ik besloten de adapter nogmaals in de laptop te doen zonder de laptop hierbij aan te zetten. Plof, meteen weer rook uit mijn laptop. Ik heb de accu er meteen uitgehaald omdat mijn gedachte ging dat deze stuk was. Zonder accu, met adapter werkt de laptop prima. Zonder adapter, met accu werkt de laptop ook prima. Echter, wanneer beide de accu en de adapter in de laptop zitten, breekt de hel los.

Laptop: Asus N53SV

Zou iemand mij kunnen helpen met dit probleem? Alvast bedankt!

De laptop is vast te heet geworden toen hij op je benen lag. Daardoor wordt het koelingsgat ding geblokkeert en word ie veels te warm. Daar ligt het aan denk ik. Om het zeker te weten zou ik hem even uit elkaar halen om even te kijken.

Dat wordt al snel in eerste instantie gedacht, dat klopt. Alleen lijkt het me dan vreemd dat er na een uur de laptop niet aangeraakt te hebben er wederom rook uit komt. Overigens is het een redelijk snelle laptop die absoluut geen moeite doet voor een film te draaien. Ook had ik hem te kort op mijn benen liggen om overhit te raken (ik praat hier over 3-5 seconde). Het kan zijn dat ik ernaast zit, maar ik ben erg bang dat het probleem elders ligt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Naar mijn mening heeft het weinig te maken met het blokkeren van koeling. Dat is meestal voor de CPU en / of GPU. Als die te heet worden, valt de laptop gewoon uit, zonder rook of knetteren.

Ik gok dat het meer te maken heeft met kortsluiting. als je er zelf geen verstand van hebt, dan zou ik de laptop niet zelf open maken. Het beste is dan om een reparateur zich over dit probleem laten buigen.

Ik neem aan dat de lader aan je laptop zat terwijl je de film aan het kijken was. Vermoedelijk kan het zijn dat er een kabelbreukje, of iets niet goed zit in het stekkertje van de lader ( die in de laptop gaat ), wat die kortsluiting heeft kunnen veroorzaken, OF er heeft iets niet goed gezeten in de input voor de lader in je laptop, en dat er door beweging van het oppakken kortsluiting heeft veroorzaakt.

Als je je laptop laat repareren, laat ook voor de zekerheid de lader even nakijken op kabelbreukjes o.i.d.

Laatst bewerkt:
Ik ga morgen naar de winkel toe gezien ik het zelf niet aan durf om te gaan knutselen aan de binnenzijde. Morgen zal ik een update maken waarin de oorzaak & de oplossing te zien zijn. Suggesties zijn nog altijd welkom, mocht er iemand me op kortere termijn dingen bij kunnen leren. Bedankt voor je reactie Borrelnoot!

Dan is dat inderdaad de beste keuze :thumb:, ik ben benieuwd . Is er trouwens ooit in de tijd dat je de laptop hebt, bewust, of onbewust ( bijvoorbeeld door struikelen over de draad van de oplader ), dat het stekkertje er nogal " wild " uit de laptop is getrokken ? Dat zou een oorzaak kunnen zijn :)

Voor zover ik weet is dit niet het geval nee, wel reis ik veel met de laptop (incl adapter dus). Misschien dat hij met het reizen wat schade heeft opgelopen. Het lijkt inderdaad aan de aansluiting te liggen, heb het er nu net weer op gewaagd om de adapter in de laptop de doen met de accu er ook in. Dit blijkt nu wel te werken, maar zodra ik ga draaien aan de kabel maakt hij erg kleine schokjes. Denk dat het gewoon in de aansluiting ligt. Ik zal vannacht nog een nachtje onrustig slapen en morgen de onthulling van het raadsel!

Dat zou inderdaad ook kunnen, misschien iets losgetrilt, of dat de kabel in de knel heeft gezeten. Probeer nu niet al te veel te doen, dat kan de schade beperken. Dat de laptop nog werkt is op zich goed, dus dat is positief :D.

@LucasM.

Welkom op Helpmij.nl

Ik heb een aantal quotes van je verwijderd aangezien deze niet echt nodig waren een quote is om op iets te attenderen en dus niet nodig in dit geval

De laptop is terug van de winkel! Eerst ben ik naar een MyCom zaak geweest waar ze de laptop niet wilden open schroeven. Aan enkel de geur konden zij me vertellen dat het moederbord defect was (doorgebrand) en ik die moest laten vervangen. Ik besloot verder te snuffelen bij vertrouwde winkels en kwam bij een ZZP'er. Hij wilde het voor me nakijken en gaf aan dat er niets mis was met het moederbord, enkel de oplader was stuk. Ik heb een nieuwe oplader erbij gekocht en hij werkt tot dusver prima. Het enige probleem: hij wisselt snel tussen battery mode / charge mode. Het contact is dus nog niet 100%. Kostenplaatje viel achteraf mee, maar ben benieuwd hoe lang dit goed gaat! Iedereen bedankt voor de tips!

Fijn om te horen dat het alleen de oplader was :D. Misschien dat je later wat aan het contactje kan laten doen, maar tot zover is alles beter dan een rookpuim :P.

Zo! We zijn weer even verder, helaas was het na het vervangen van de oplader alsnog geen succes! Even zonder laptop gezeten (dus ook niet mogelijk om te reageren). Het printplaatje was gesmolten wat over het hoofd was gezien. Deze is vervangen (prijs los: 99,95) en nu werkt hij weer zoals voorheen! Mocht er dus ooit iemand rook uit zijn laptop krijgen: niet meteen het moederbord laten vervangen, het kan meer zijn dan dat!

Hallo

"Enig verschil misschien met europa / amerika / china qua benodigde onderdelen? "

100% zeker ben ik het niet , maar voor 99.9% zekerheid zijn dit standaard (universele) onderdelen.

Men moet (wil) --> iets <-- van winst maken ???

Persoonlijk vindt ik dit er over qua prijs verschil.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan