rookie in visual basic

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennisfranky

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
heey forum gebruikers,
mij intressen is gegroeit naar het programeren, een vriend zij begin in visual basic dus ik heb het op mijn pc gezet maar nu verder?? kan iemand mijn helpen met B.V. een site waar iets op uitgelegt staat of waar ik mee moet beginen, om het te leren. of zit ik als rookie fout bij visual basic??

Als je VB gaat leren, dan zou ik starten met VB6 of VBA (zit in Excel, Word, etc vanaf MS Office97).

Er zijn diverse sites waar voorbeeldcode staat die je zou kunnen gebruiken. Deze sites gaan er echter al van uit dat je VB kan programmeren. Ik ben bang dat je toch het beste een boek kan kopen die de grondbeginselen van programmeren en VB uitlegt.

Succes! VB is echt leuk!! :thumb:

ik heb vb6 en dat boek waar je het over hebt waar kan ik dat halen of moet ik dat ergens bestelen

Euhm, als je toch net begint, wrom pak je dan niet vb.net? Lijkt me logisch, of ben ik nu verkeerd?

Nou, best veel

6.0 is 'oud'; het is het beste te vergelijken met VBA of VBS.

.net (2005, 2008) zijn nieuwer. Het is (vind ik) een zwakke poging om VB te verbeteren, en bovendien heb je het framework 2.0 nodig (hey, niet iedereen heeft dat. Als ik programma's maak, wil ik ze goed kunnen gebruiken)

Anywho, samengevat, je moet het zelf weten. Zelf zou ik 6.0 aanraden, omdat er ook VEEL meer op internet van te vinden is (de sites die ik gaf zijn allen 6.0)

Happy coding, V.:thumb:

[edit] Ik heb zelf nooit een boek gekocht, maar heb er later een gekregen. Niet heel veel uit geleerd! Op internet staat vb6.0 bijna compleet gedocumenteerd, en ik zou het zelf geldverspilling vinden.

Maar, als je een quickstart wil, is het wel aan te raden.[/edit]

Laatst bewerkt:
ik zoek nu een vb for dummies totairal lieft NL die echt vanaf 0 begint wie heeft er een of kan iemand op nieuwsgroepen zetten

ik zou als ik jou was eens een programma verzinnen wat j dan zou kunnen uitwerken in visual basic. ik zelf gebruik visual basic 2008 express edition. is gratis te downloaden van microsoft site. ik wil j evt. wel helpen met j programma of gwn met het leren programmeren. ikzelf heb wat ik nu weet meself angeleerd:)

bartjuh94@hotmail.com (voeg m maar toe)

Als je met VB2005 start, ga dan naar een goede boekhandel en koop daar het boek "Visual Basic 2005 - De basis" van André Obelink. Geeft je veel goede voorbeelden. Kun je ook via internet wel bestellen.

Ik vind een doek dus wel veel fijner dan als die losse tutorials op het internet. Bovenstaand boek legt heel veel dingen die je zou willen gebruiken goed uit.

P.S. Ik ben niet de schrijver en verdien er geen cent aan als je dit boek zou kopen! :-)

Laatst bewerkt:
Als je met VB2005 start, ga dan naar een goede boekhandel en koop daar het boek "Visual Basic 2005 - De basis" van André Obelink. Geeft je veel goede voorbeelden. Kun je ook via internet wel bestellen.

Ik vind een doek dus wel veel fijner dan als die losse tutorials op het internet. Bovenstaand boek legt heel veel dingen die je zou willen gebruiken goed uit.

P.S. Ik ben niet de schrijver en verdien er geen cent aan als je dit boek zou kopen! :-)

maar ik heb vb 6 is dit dan toch nog een goede aanschaf of is dit echt iets anders

ik zeg nee...

ik heb hier dit boek staan:
"Visual basic 6 (ervaring niet vereist)"
uitgever Sybex (http://www.sybex.nl)
ISBN: 90-4190-379-8

Het bevat alle basic en iets geavanceerdere VB dingen, en je kan er mee beginnen vanaf '0'

het enige minpunt is dat het een oud boek is (1999) en ik niet weet of winkels het nog hebben... Muischien de website wel.

V.:thumb:

"Het complete handboek Visual Basic 6' van Brian Siler en Jeff Spotts is ook wel een aanrader voor VB6. Maar waarom zou je nu nog met zo'n oude taal beginnen ?

Je zou inderdaad naar VB.NET kunnen overstappen, aangezien VB 6.0 niet meer in Vista en nieuwere OS van MS wordt ondersteund.

Je zou inderdaad naar VB.NET kunnen overstappen, aangezien VB 6.0 niet meer in Vista en nieuwere OS van MS wordt ondersteund.

Niet ondersteund betekent niet dat het niet werkt. Al mijn VB6 programma's werken prima onder Vista!

Twee consideraties verder:
  1. Wil je een programmeertaal leren voor de fun, dan zou VB6 prima kunnen zijn. Alles wat je leert kun je min of meer ook gebruiken in VB2005. Daarnaast zijn alle VBA's t/m MS Office 2007 gewoon gebasseerd op VB6. Dus denk je ooit nog eens een macro cq extra functionaliteit te gaan schrijven in bijvoorbeeld Excel: VB6 is de juiste keuze. :thumb:
  2. Wil je een programmeertaal die nog wel eventjes mee gaat : Kies dan voor VB2005. Dit betekent niet dat VB6 binnenkort niet meer wordt gebruikt. Zeer veel programmeur gebruiken gewoon nog VB6.

Maar waarom zou je VB2005 moeten gaan leren als je nog niet kan programmeren. Waarom niet C# (spreek uit: "C Sharp")? Haast zo makkelijk te leren voor een leek.! En veel uitgebreidere mogelijkheden (gelijk C++)!

Bottom line: Als je gewoon een taal wilt proberen en wilt kijken of de taal je ligt, dan zou ik gaan voor VB6 (als je er gratis/goedkoop aan kan komen). Kun je die taal meteen ook toepassen in bijvoorbeeld Excel, wat heel nuttig blijkt (zie het forum!).
Als je denkt om programmeur te gaan worden, kies dan voor VB2005 of misschien wel C#.

Iedereen kan zijn mening geven, maar dennisfranky, jij moet een keuze maken... :D

Laatst bewerkt:
Het lijkt mij idd verstandiger de overstap te maken naar VB.NET, dit is invergelijking niet veel moeilijker dan VB 6.0 en in de toekomst zal zeker VB 6.0 eruit gaan. Je leert even goed de Basis met .NET.

Het voordeel van .NET framework is dat het snel werkt. En gemakkelijk is te programmeren. Je zou idd voor een andere programmeertaal kunnen kiezen.

Ik kwam op microsoft site onlangs een artiekel tegen over de verschillen tussen vb.net en c#. Er stond in dat de verschillen heel miniem zijn, en dat het een veel gemaakte vergissing is dat c++ en c# uitgebrijder zijn dan vb.net, maar op andere plaatsen op hun site staat dan weer dat c++ en c# wel uitgebrijder zijn...

wat is nu het verschil precies, want zo word ik er niet echt wijzer uit :confused:

google weet het! Google weet alles! (behalve een goede vb6 desktop shortcut code)

Anywho, verschil C++/C#:
While there are a number of differences between C++ and C#, the syntax of C# is not very different from C++ and the transition to the new language is more easy with RAD environment of .NET. Also .NET's cross language interoperability can give you the ability to use C++ and C# together Finally, if you want to use a strong programming language like C++ with the simplicity of VB and Delphi, than you can use C# powered with CLR.

Again, je meot het echt zelf weten, wat je wel zou kunnen doen is even kijken naar voorbeelden van code, en dan kiezen wat je het leukst/lekkerst lijkt/ligt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan