• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rooster analyse

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arito

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2006
Ik heb een rooster bestand (zie attachment). Het werkelijke bestand is soortgelijk, enkel een stuk meer rijen (want over heel 2008). Kolommen E t/m H betekent dat een werknemer vroeg op de dag werkt. Kolommen I t/m N betekent dat een werknemer laat op de dag werkt.

Ik wil graag in de tabel B21:G27 de volgende informatie verkrijgen voor alle maandagen en alle vrijdagen:

- Hoe vaak heeft de werknemer vroeg gewerkt?
- Hoe vaak heeft de werknemer laat gewerkt?

Het probleem is (denk ik) het definieren van de maandagen en vrijdagen. De eerste vrijdag is 2 januari (A2), en dan vervolgens telkens 5 rijen naar beneden. De eerste maandag is 5 januari (A3) en dan vervolgens telkens 5 rijen naar beneden.

Alvast bedankt,

Bijlagen

het werkt met =Aantal.als

maar het heeft weinig zin om per maandag en vrijdag te definieren.
liever het aantal keren per week totaal.

Het doel van de analyse is juist dat ik wil weten hoe vaak iemand een lang weekend heeft. Wat er op dinsdag t/m donderdag gebeurd is voor mij nu niet relevant. Zodra ik de aantallen van vrijdag en maandag heb kan ik daar waarden aan verbinden:

Maandag vroeg = -0.5
Maandag laat = +0.5
Vrijdag vroeg = +0.5
Vrijdag laat = -0.5

Hallo Arito,

Is dit wat je zoekt?

Groeten
Thoralf

Laatst bewerkt:
Hallo Arito,

Is dit wat je zoekt?

Top, dat is precies wat ik zoek! Ik heb even geprobeerd of de formules ook werken bij meer rijen (of ik het bereik makkelijk kon uitbreiden) en dat werkte perfect. De formule voor aanwezig kan inderdaad ook heel simpel door de twee op te tellen.

Bedankt!

dan moet je toch als het over een heel jaar gaat in een tabel van 356 rijen kijken.

mosterd na de maaltijd misschien.

Maar dit is iets korter in het tweede tabel.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan