• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Root problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

CrashPuppy

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2006
Ik ben om dit moment bezig een soort afdelingsprogramma’tje te maken in excel. Het is veel handmatig werk, daar mijn kennis van VBA erg beperk is.
Voor me gevoel heb ik toch wel iets leuks in elkaar geflanst, maar daar zijn veel excel bestanden mee gemoeid. Alle speelt zich af in de map c:\managementinfo.

Waarschijnlijk voelen jullie hem al maar als ik deze directory, compleet met inhoud verplaatst naar E:\ (fysieke harddisk) werk het dialoog niet meer zoals ik dat gemaakt heb met besturingselementen en simpele kennis. (E:\managementinfo\bst.xls is namelijk niet gelijk aan C:\managementinfo\bst.xls.

Dat betekent dus dat ik al die simpel door mijn gebruikte VBA codes die de verwijzing naar bestand “c:\managementinfo\bst.xls handmatig moet veranderen in E:\managementinfo\bst.xls.

Hoe kan ik dat voorkomen.....of is dat te hoog gegrepen????

Ik hoop dat ik het een beetje goed omschreven heb…en dat er een middeltje voor is.

Crash

Neem voor de driveletter en eventueel het pad een constante variabele die je in het begin als public declareert. Je hoeft dan bij verplaatsing alleen deze public variabele aan te passen.

Stukje voorbeeldcode
Option Explicit

Const schijf = ("C:\")
Const progdir = schijf & "managementinfo\"
Const prog = "bst.xls"
Public ophaaldir As String

Sub Gegevens()
Dim naam As String

ophaaldir = ActiveWorkbook.Path & "\"
ChDrive schijf
ChDir ophaaldir
naam = "DitBestand"

ActiveWorkbook.SaveAs progdir & naam & ".xls"
ActiveWorkbook.SaveAs ophaaldir & naam & ".xls"
End Sub

VBA code klopt natuurlijk niet maar ik weet wat je bedoeld en dat vind ik heerlijk om uit te zoeken.
Aldoende leer je bij. Je heb me inzichtelijk op weg geholpen voor wat betreft de programeerstappen.

BTW Waar kan ik uitgebreide NL literatuur vinden over VBA met enige toepassingsvoorbeelden.

Bedankt.

Een computer doet wel wat je vraag, zolang jij de computer maar laat weten welk antwoord ie moet geven op een vraag.

Laatst bewerkt:
CrashPuppy zei:
BTW Waar kan ik uitgebreide NL literatuur vinden over VBA met enige toepassingsvoorbeelden.
De helpfile in Excel vind ik persoonlijk erg goed. Alles wat ík van Excel en vba weet, heb ik daar uitgehaald (ik heb geen enkel boek van Excel en vba). Begin van de helpfile gewoon eens een aantal onderwerpen te lezen en vooral ook de voorbeelden uit te proberen en jezelf aan de hand daarvan opdrachten te geven. Enorm leerrijk! Je moet er natuurlijk wel de tijd voor nemen...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan