Root Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

pvandepeut

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2008
Na lang nadenken en overwegen heb ik besloten om een ubuntu pc op te zetten.
Alles heb ik perfect kunnen installeren en hij draait ook nog. :o
Helaas voor wat servertoepassing die ik erin geinstalleerd heb moet ik een aantal config files aanpassen. Het probleem is dat ik geen rechten heb op die config files. Alleen Root heeft daar rechten op. Helaas heb ik 1 probleem ik kom niet ingelogd als root. heb wel het juiste wachtwoord maar hij zecht steeds gebruikersnaam en wachtwoord zijn onjuist. Opgezocht op internet daar stond "ubuntu maar geen gebruik van Root. Die maakt gebruik van Sudo." Oke ik probeer in te loggen met gebruikersnaam sudo maar ook gen wachtwoord onjuist.:evil::evil: sorry maar nu begrijp ik er niets meer van.:( Ik maak gebruik van een desktop omgeving.

Weet iemand hoe ik die config files kan wiijzigen?

als je wilt inloggen als root:
gebrnaam= root
ww = xxxxxx

of je doet gewoon sudo su, dit werkt alleen in console

Laatst bewerkt:
dat werkt nou net niet.

ik maak geen gebruik van terminal interface
ik maak gebruik van desktop interface

ja dat snap ik maar als je wilt inloggen als root is je gebruikers naam ook root

Grafisch inloggen als root werkt volgens mij op (bijna) geen enkele linux distributie.
Ubuntu werkt idd met sudo dwz dat je voor ieder commando 'sudo' moet tikken als je dat commando als root wilt uitvoeren. Config files bewerken als root kan dus zo:
druk alt+F2
tik 'gnome-terminal'
tik daar:
sudo gedit
tik je eigen wachtwoord (nee dat zie je niet nee)

Nu draait gedit als root

bovenstaande

sudo gedit en/dan/de/positie/van/je/aan/te/passen/config/file

dan zou die moeten openen als root:)

ik ging ervan uit dat sudo een terminal nodig heeft om je wachtwoord te vragen, gksudo is volgens mij de gnome grafische versie

oplossing

heel eenvoudig alt+F2 dan in het deelvenster gksu nautilus en je bent grafisch ingelogd in ubuntu. Succes!:cool: Dit is voor Gnome hoe het bij KDE werkt weet ik niet, ik gebruik geen KDE gui is te zwaar en maakt je pc langzaam Gnome is ook veel stabieler dan KDE

Laatst bewerkt:
omdat ik er zelf niet aan uitgeraak aan de reacties :D:

volgens mij is de Root gedisabled in ubuntu, ik ben dat bijna 100% zeker. De root is gewoon de allereerste gebruiker (of de administrator) van je Ubuntu besturingssysteem.
Neem nu: je installeert ubuntu met Username: Gebruiker en Password: Helpmij
dan kan je gewoon alle root taken uitvoeren met passwoord Helpmij.
Een tekstbestand aanpassen doe je zo:

$ sudo gedit /home/Gebruiker/tekstje.txt

zo draai je ubuntu via de terminal (ALT+F2, gnome-terminal) in root.
ALTIJD wel SUDO voor je commando's zetten als je als ROOT wil fungeren

voila
succes

opgelost

waarom moeilijk doen. je opend "configuratescherm" daar zoek je waar gebruikers en groepen zitten. nou gooi jezelf naar de groep superusers en naar groep administratores en je ben klaar.

Als je Linux gaat gebruiken doe je er verstandig aan om de command line interface onder de knie te krijgen. In Ubuntu kun je wel inloggen als root, evenals in de meeste Ubuntu-derivatives zoals LinuxMint.

Om in Ubuntu je root-pass aan te passen in terminal doe je: sudo passwd

Dan kun je met behulp van je sudo-passwd (van je eigen gebruikersaccount dus) het rootwachtwoord veranderen. Als je in kunt loggen kun je dus ook je rootpass veranderen.

waarom moeilijk doen. je opend "configuratescherm" daar zoek je waar gebruikers en groepen zitten. nou gooi jezelf naar de groep superusers en naar groep administratores en je ben klaar.

Daarna moet je wel weer terug, het is niet handig altijd als superuser in te zijn gelogd. Maak je een foutje in terminal (sudo rm -rf bijv.) dan is je systeem cripple.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan