Rootkits

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ed58
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ed58

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2007
Forgive me als ik de vraag hier verkeerd heb gesteld. Maar het gaat over rootkits. Zijn rootkits altijd bad stuff of hebben sommige ook te maken met het besturingssysteem? (dat heeft iemand mij verteld. Ik ben namelijk geattendeerd op een zeer handig tooltje die ze eruit pikt en verwijderd. Dit wilde ik eens uitproberen, maar om nu een rootkit te verwijderen die met het systeem te maken heeft,(als zoiets bestaat), dat risico is my te groot. Ik weet dat Rootkits zijn zeer moeilijk te detecteren en infecteren het systeem vaak zonder dat de gebruiker dat beseft. Het enige doel van een rootkit is het aanmaken en verbergen van bestanden, netwerkverbindingen, geheugenadressen en registeringangen. Zelfs wanneer de rootkit verwijderd wordt, blijven de aangebrachte wijzigingen intact en meestal ondetecteerbaar. De enige wijze om er geheel zeker van te zijn dat een rootkit verwijderd is, is dan ook het formatteren en herinstalleren van het hele systeem. Zeer moderne anti-malware-software (eind 2006 en later) is in staat om ook actieve rootkits te detecteren en verwijderen. Ik laat de link naar de tool hier ook achter en een screen shot. De rootkits staan in het rood.

Graag uw allen opinie.hierover???

2gt0lc5.jpg
.....LINK: http://www.gmer.net/

Het is geen probleem hier, het was alleen een vraag of iemand dit kende. Maar ik ga naar Nucia...:)

Formatteren en herinstalleren?? No se!!
Ga met je vraag naar nucia aso forum en je wordt van je probleem afgeholpen zonder de optie die jij noemt.
http://www.nucia.eu/forum/index.php

Volg hun instructies...

Ja goed idee. Laten we vooral niet op Helpmij bezig blijven maar gelijk verwijzen naar een ander forum :confused:

Ed58,

Wat mij betreft mag je hier gewoon blijven en hopen dat hier meningen gegeven gaan worden over dit pakket.

Ja goed idee. Laten we vooral niet op Helpmij bezig blijven maar gelijk verwijzen naar een ander forum :confused:

Ed58,

Wat mij betreft mag je hier gewoon blijven en hopen dat hier meningen gegeven gaan worden over dit pakket.

No worries, ik was niet van plan om weg te gaan..:) Dit is een uitstekend forum. Laten we hopen dat er mensen zijn die een mening over dit product en rootkits hebben..:thumb:

"Rootkit" staat eigenlijk voor een bepaalde techniek om bestanden/processen te verbergen voor het besturingssysteem. Deze techniek wordt veel gebruikt door de "boeven" om malware te verbergen maar wordt ook gebruikt door legitieme (=goede) applicaties.

GMER is een heel mooi programma om verborgen processen te tonen. Echter, het is niet altijd up-to-date wat betreft detectie van de laatste rootkits. Ook zal het programma verborgen bestanden kunnen tonen die absoluut niet schadelijk zijn en soms zelfs noodzakelijk zijn voor een juiste werking van het systeem. Wanneer je die bestanden wel gaat verwijderen heb je kans dat het systeem niet meer wil opstarten.

Met andere woorden... ga niet zelf dingen verwijderen die je met GMER op het systeem hebt aangetroffen. Vraag eerst advies aan deskundigen.

Wil je het systeem controleren op de aanwezigheid van rootkits, gebruik dan een programma als Prevx 3.0. Dit programma zal geheel gratis rootkits detecteren en eventueel aanwezige MBR rootkits ook gratis verwijderen.

Mijn hartelijke dank..:) Dit is zeer duidelijk. Ik ga Prevx 3.0 laten scannen, dank voor de tip..:thumb:

Nogmaals mijn dank. Weer iets geleerd ook....:)

ik laat mijn rootkits altijd verwijderen door kaspersky internet security
nog nooit probelem van ondervonden sinds ik kaspersky gebruik
met norton had ik hier wel problemen mee (ook al zou die ze ook moeten kunnen verwijderen)

Ik heb Prevx al laten scannen, een uitstekende tool hiervoor. Geen rootkits te vinden...:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan