• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Roulerende tafelschikking

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mirella01

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2014
Hallo,

Ik heb heel Google al afgestruind (incl. dit forum), maar ik kan helaas nog geen ultieme oplossing vinden.

Wij zijn bezig met het maken van een tafelschikking voor onze bruiloft. 24 mensen, 4 tafels (dus 6 per tafel). We hebben drie gangen en willen dat elke gang gerouleerd wordt zodat iedereen zoveel mogelijk verschillende mensen aan tafel heeft. Ik dacht aan een oplossing in excel, maar ik kom er (ook met de op dit forum eerder verspreide documenten) niet uit.

Iemand die zich hieraan kan / wil wagen?

Groet,

Mirella

Daar zitten zoveel variabelen in, dat je veel meer tijd bent om daar iets voor te bouwen dan dat je 24 labels afdrukt met de namen en daar mee gaat schuiven. Want wat zijn je variabelen precies? De eerste indeling is simpel, gewoon de tafels vullen met 6 personen. Maar moeten alle personen de tweede ronde aan een tafel zitten met 5 nieuwe mensen? En dito voor de derde ronde? Of mag iemand best de derde ronde aan de tafel zitten met iemand waar hij/zij de eerste ronde ook al mee aan tafel zat? Dat gaat visueel echt veel sneller dan wat bouwen :)

Ha. Had gehoopt dat daar nu juist een simpele excel berekening op los gelaten kon worden. Het is niet mogelijk gezien het aantal tafels dat je in ronde 2 en 3 met geheel nieuwe gezichten aan tafel zit; maar er moet toch iets te bedenken zijn waardoor de (ver)spreiding zo groot mogelijk is...(of denk ik nu te makkelijk over iets te moeilijks...)

Hallo Mirella,
Ik weet zo gouw geen oplossing, maar ik heb me wel alvast voor deze vraag aangemeld,
en ben benieuwd of er nog een leuke oplossing komt.
Ik ga er ook een beetje aan prutsen,
maar denk dat jullie bruiloft allang voorbij is "als" het me zoizo al lukt om daar iets algemeens voor te maken.

Haha, je hebt tot 26 september :) Mijn wiskunde knobbel zegt me dat zoiets mogelijk moet zijn.... Bedankt alvast!

Mirella01,

Het programmaatje is niet van mij maar kijk of je het kunt gebruiken.
Telkens als je op de knop Tafelindeling klikt veranderd hij de namen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hiermee kan ik in elk geval, geheel selectief de eerste ronde indelen, maar de tweede en derde (met daarin de factor dat er zoveel mogelijk nieuwe gezichten bij elkaar aan tafel komen) helaas niet. Toch bedankt!

Het programmaatje is van cow18 en gemaakt op 21-2-2014

Heb je ook na de tafelindeling weer op de knop geklikt?
Bij mij veranderd hij de namen.

Suc6 met de indeling.
Hoe laat moeten we op de receptie zijn?

Hij lijkt inderdaad steeds een andere "spreiding" te pakken. Wordt de boel willekeurig door elkaar geschud? Of zit er nog een theorie achter :)

O en we hebben geen receptie, alleen een etentje :)

Helaas lukt het vanaf hier niet om een bijlage in te voegen. Ik weet niet of het wiskundig gezien de meest optimale verdeling is maar via onderstaande indeling ziet iedereen minimaal 12 en maximaal 14 verschillende personen (van de maximale 15). Er is niemand die iemand drie keer treft. Matrix 2 komt tot stand door matrix 1 van linksboven kolom voor kolom naar beneden tot rechtsonder te lezen en dit dan van links naar rechts op te schrijven. Matrix 3 leest matrix 2 van rechtsonder kolom voor kolom naar boven tot linksboven en schrijft dit dan van links naar rechts op.

Matrix 1 (gang 1)
tafel1: 1,2,3,4,5,6
tafel2: 7,8,9,10,11,12
tafel3: 13,14,15,16,17,18
tafel4: 19,20,21,22,23,24

Matrix2 (gang 2)
tafel1: 1,7,13,19,2,8
tafel2: 14,20,3,9,15,21
tafel3: 4,10,16,22,5,11
tafel4: 17,23,6,12,18,24

Matrix3 (gang 3)
tafel1: 24,11,21,8,18,5
tafel2: 15,2,12,22,9,19
tafel3: 6,16,3,13,23,10
tafel4: 20,7,17,4,14,1

hallo Arrie23, :thumb:
U schrijft:
ziet iedereen minimaal 12 en maximaal 14 verschillende personen
Denkt U dat het mogelijk is om van die 12 nog op 13 te komen?
Is dit handwerk? of heeft de computer het uit gerekend?

Laatst bewerkt:
Bijgevoegd mijn spreadsheet. De indeling is handmatig bepaald door eerst de tafelindeling opeenvolgend te nummeren van 1 t/m 24 en deze daarna, op de manier zoals beschreven in mijn vorige post, door elkaar te husselen. De spreadsheet bevat naast de tafelindeling een persoonsmatrix met wie wie ontmoet en hoe vaak. Mbv deze matrix zie je meteen hoeveel unieke ontmoetingen iemand heeft bij een bepaalde tafelindeling. Door te spelen met de tafelindeling zie je ook meteen wat de effecten zijn.
Er zit verder geen berekening achter om te komen tot de optimale samenstelling. Je ziet echter wel direct het effect van handmatige verschuivingen.

Bekijk bijlage Tafelindeling_helpmij.xls

knap gemaakt ! en zonder macro's :thumb:

ik heb ongeveer het zelfde met een macro gemaakt.

maar nu nog de intelligentie erin zien te krijgen.

ps ik heb jouw waarden er in gezet
en met de hand heb ik nog geen verbeteringen gevonden. :confused:

het zou toch mooi zijn als er nog een optimalere verdeling gevonden wordt

Bijlagen

Elegant, zo met vba! Helaas schiet mijn kennis op dat gebied tekort. Ik heb ook nog even gespeeld met wat verschuivingen. De enige 'verbetering' die ik tot nu toe heb gevonden is het wisselen van persoon 1 en 8 in de eerste ronde. Bij mijn eerste oplossing zien 4 personen 12 verschillende personen. Door 1 en 8 te wisselen worden dit er drie. Echter 1 en 7 zitten hierdoor wel elke ronde met elkaar aan tafel. De vraag is of dit beter is. Om het probleem echt optimaal te berekenen is vermoedelijk andere tooling en kennis dan Excel noodzakelijk: dan zit je meer in de wereld van wiskundige optimalisering. Maar het is een leuke puzzel

Bij het programmaatje van cow18, kun je meerdere namen in de tabel invoeren dan past hij het aantal personen aan.
Je kunt ook het aantal tafels invoeren en het aantal personen per tafel.

Soms is het aantal personen net niet voldoende om alle tafels te vullen en blijft er dus een stoel leeg.

Kan dit ook met het geen jullie gemaakt hebben?

EA, we hebben nog niks.
Arrie en ik hebben alleen maar een hulp middel om te bepalen hoe ideaal de verdeling van de tafels is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan