router aan modem/router kopellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

scrapzz

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Ik heb veel artikelen gelezen maar kom er nog steeds niet uit

Ik heb een modem/router van kpn staan daar aan zijn alle pc aan verbonden alleen als ik op me eigen kamer zit heb ik geen tot nauwelijks berijk via wiffi
Dus heb een icidu router 300n gekocht aan gesloten zoals het stond in het boekje en instaleert alleen heb geen internet
Iemand enig idee hoe ik dit moet verhelpen?

de dhcp in je nieuwe router uitzetten.
Dan is het een accespoint geworden.

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de ICIDU zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de KPN routermodem. En daarna de ICIDU via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de KPN routermodem verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de KPN routermodem moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de KPN routermodem, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de KPN routermodem aan (stel dus dat daar 192.168.0.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.0.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de ICIDU router:
Je kunt daarna je ICIDU router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (KPN routermodem). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de ICIDU van de KPN routermodem.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de ICIDU.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de ICIDU, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de ICIDU.
5. Zet DHCP serving uit op de ICIDU.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de ICIDU uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de ICIDU een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de KPN routermodem, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de KPN routermodem. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de KPN routermodem als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Ik raad aan gewoon een ip-adres te kiezen in de juiste reeks dat eindigt op .253
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de KPN routermodem al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de ICIDU.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de ICIDU bedraad met een LAN poort van de KPN routermodem.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de KPN routermodem ipv. de ICIDU.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de ICIDU nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de ICIDU].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de ICIDU zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de KPN routermodem.
Je hebt dus de ICIDU als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Vreemd. Heb even voor je op het net rondgezocht kwam hierbij op het forum: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/651033-DNS-Probleem-ICIDU-Router
Ze hebben ook 2 routers achter elkaar staan. Allebei de routers gebruiken dezelfde ipadressen. en dat kan niet. Je moet dus van een van de routers het ip adres veranderen. In dat forum is dat: 192.168.3.1.
dat heeft hij gedaan op de volgende manier:
1. Ga naar 192.168.1.1
2. klik rechts op "Network" en dan "LAN".
3. Verander het IP Adress in 192.168.3.1
4. Klik Save en Reboot de router.
5. Je moet nu naar 192.168.3.1 gaan om in het menu te komen.

zou dit eens proberen.Het probleem bij jou komt wel heel erg overheen met dat topic.

gr django

Vreemd. Heb even voor je op het net rondgezocht kwam hierbij op het forum: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/651033-DNS-Probleem-ICIDU-Router
Ze hebben ook 2 routers achter elkaar staan. Allebei de routers gebruiken dezelfde ipadressen. en dat kan niet. Je moet dus van een van de routers het ip adres veranderen. In dat forum is dat: 192.168.3.1.
dat heeft hij gedaan op de volgende manier:
1. Ga naar 192.168.1.1
2. klik rechts op "Network" en dan "LAN".
3. Verander het IP Adress in 192.168.3.1
4. Klik Save en Reboot de router.
5. Je moet nu naar 192.168.3.1 gaan om in het menu te komen.

zou dit eens proberen.Het probleem bij jou komt wel heel erg overheen met dat topic.

gr django

nu kom ik niet eens meer in de router!

ook niet via 192.168.3.1 en die andere

je hebt dus twee routers zeg je he?. een icudu en een router/modem. is dit toevallig de experiabox?

@djceedee en scrapzz: Zie o.a. mijn posting van 12:25 (oftewel: posting #6).
Er zijn 2 benaderingen:
a. LAN ip-adres van de ICIDU in een ander ip-netwerk zetten als het KPN apparaat en dan ICIDU's WAN/Internet aansluiting op een LAN-poort van het KPN apparaat aansluiten.
b. LAN ip-adres van de ICIDU in hetzelfde netwerk zetten als het KPN apparaat (vast ip-adres, dat niet wordt uitgegeven via DHCP door het KPN apparaat), DHCP serving uitzetten op de ICIDU en dan de ICIDU aansluiten via een van de 4 LAN aansluitingen. Dat is waar ik in posting #6 een instructie over geef.

Voordeel van b.:
Alles blijft 1 (thuis-)netwerk, dus
a. Gedeelde mappen/printers/media op pc's/laptops en NAS zijn voor iedereen bereikbaar
b. Portforwarding hoeft alleen in het KPN apparaat te gebeuren, niet ook nog extra in de ICIDU
Nadeel van b.:
Als de provider een ander routermodem beschikbaar stelt, dan kan het LAN ip-netwerk daarmee wijzigen (bijv. van 192.168.1.x naar 192.168.0.x). Is dat het geval, dan moet het LAN ip-adres van de ICIDU worden aangepast aan dat nieuwe ip-netwerk (zodat hij weer gemakkelijk bereikbaar is voor aanpassingen etc.)
Makkelijkste zou in dat geval zijn de ICIDU (via knopje op het apparaat of paperclip in 'gaatje') weer terug te zetten naar fabriekswaarden en daarna dezelfde instructie te doen als ik in posting #6 aangaf, maar dan natuurlijk met onderzoek van de nieuwe routermodem voor het bepalen van het ip-adres dat de ICIDU moet gaan krijgen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@djceedee en scrapzz: Zie o.a. mijn posting van 12:25 (oftewel: posting #6).
Er zijn 2 benaderingen:
a. LAN ip-adres van de ICIDU in een ander ip-netwerk zetten als het KPN apparaat en dan ICIDU's WAN/Internet aansluiting op een LAN-poort van het KPN apparaat aansluiten.
b. LAN ip-adres van de ICIDU in hetzelfde netwerk zetten als het KPN apparaat (vast ip-adres, dat niet wordt uitgegeven via DHCP door het KPN apparaat), DHCP serving uitzetten op de ICIDU en dan de ICIDU aansluiten via een van de 4 LAN aansluitingen. Dat is waar ik in posting #6 een instructie over geef.

Voordeel van b.:
Alles blijft 1 (thuis-)netwerk, dus
a. Gedeelde mappen/printers/media op pc's/laptops en NAS zijn voor iedereen bereikbaar
b. Portforwarding hoeft alleen in het KPN apparaat te gebeuren, niet ook nog extra in de ICIDU
Nadeel van b.:
Als de provider een ander routermodem beschikbaar stelt, dan kan het LAN ip-netwerk daarmee wijzigen (bijv. van 192.168.1.x naar 192.168.0.x). Is dat het geval, dan moet het LAN ip-adres van de ICIDU worden aangepast aan dat nieuwe ip-netwerk (zodat hij weer gemakkelijk bereikbaar is voor aanpassingen etc.)
Makkelijkste zou in dat geval zijn de ICIDU (via knopje op het apparaat of paperclip in 'gaatje') weer terug te zetten naar fabriekswaarden en daarna dezelfde instructie te doen als ik in posting #6 aangaf, maar dan natuurlijk met onderzoek van de nieuwe routermodem voor het bepalen van het ip-adres dat de ICIDU moet gaan krijgen.

Tijs.

dus een kabel in de kpn modem/router steken in de lan poort
dan dia kabel in de router van icidu in de wan poort doen
dan dhcp uitzetten
en in de kpn modem/router always use same ip aanvinken?
en dan een kabel van icidu van lan poort naar pc steken?
dat staat daar dus?

en dat heb ik dus gedaan en krijg als nog geen internet!

Helemaal verkeerd:
ICIDU ontkoppelen van het KPN apparaat, LAN IP-adres van de ICIDU ombouwen naar een permanent vrij ip-adres op het LAN netwerk van het KPN apparaat, DHCP uitzetten in de ICIDU, en dan een LAN poort van de ICIDU verbinden met een LAN poort van het KPN apparaat, dus niet de WAN poort van de ICIDU(!)

Staat allemaal in de instructie van posting #6.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Helemaal verkeerd:
LAN IP-adres van de ICIDU ombouwen naar het LAN netwerk van het KPN apparaat, DHCP uitzetten in de ICIDU, en dan een LAN poort van de ICIDU verbinden met een LAN poort van het KPN apparaat, dus niet de WAN poort van de ICIDU(!)

Tijs.

dus ik steek een lan kabel in de lan poort van kpn en die kabel steek ik ook in de lan poort van icidu? dus dan hou ik in de icidu lan poort 2 t/m 3 over?

(op internet stond plug and play :-) )

hij werkt!!!
twee dagen gekost maar dan doet hij het dank je dank je dank je !!

De ICIDU advertentie gaat er vanuit dat je een kabel-/ADSL- modem erop aansluit, niet een router(modem). Dat zal ook zo staan in de handleiding, in het aansluitschema. Dus als er sprake is van een kabel-/ADSL- modem, dan is het inderdaad plug-and-play (zie ook andere discussiedraden over ICIDU's waarin wél van een kabel-/ADSL- modem sprake was).

Je begrijpt nu ook waarom ik de instructie van posting #6 en de extra informatie van posting #12 heb gepost, met de belangrijke verschillen t.o.v. plug-and-play vetgedrukt.

Mooi dat het nu werkt. Graag nog de vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan