Router aansluiten achter router huisbaas

Status
Niet open voor verdere reacties.

J1990

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2009
Hallo!

Ik ben sinds kort huurder van een appartementje. Het appartementje is echter onderdeel van drie appartementen die samen een woonhuis vormen.
De huisbaas heeft in al deze appartementen een internetaansluiting gemaakt. De internetaansluiting is verbonden met een router en modem in de meterkast. De router is van het merk 300Nwireless van Sitecom. Deze router is niet draadloos, enkel als verdeler van internet.
Nu heb ik er echt totaal geen verstand van. Maar ik wil in mijn eigen appartement een router plaatsen. Deze aansluiten op de internet aansluiting en deze wel draadloos maken. Zodat ik mijn eigen, beveiligde, netwerkje heb.
Alleen het lukt me totaal niet. Ik heb zelf een Sitecom WL-173.
Wat moet ik instellen in mijn eigen router, zodat alles naar behoren werkt. De instellingen van de huisbaas mag ik uiteraard niet veranderen.
Ik heb er niet veel verstand van, maar bij router 1 (huisbaas) staat DHCP aan.

Alvast dank!

veel zal je niet moeten instellen enkel het netwerk mask meestal 255.255.255.0 en subnet meestal 192.168.1.1 en dan zal de dhcp de rest van de instellingen overnemen

meestal zit er ook bij de nieuwste modems een installatie cd die de instellingen zelf instelt

Eerst ervoor zorgen dat je eigen router niet verbonden is met de router van de huisbaas.
Daarna op je eigen router het LAN ip-adres veranderen naar een 'veilig' ip-adres in de reeks van de huisbaas. Bijv. x.x.x.240 zou een geschikte kunnen zijn. Laat het WAN/Internet adres op "Automatisch toewijzen" staan in je router.
Herstart daarna je pc voor een nieuw ip-adres van je eigen router.
Zet daarna (via het nieuwe ip-adres x.x.x.240) DHCP-serving UIT op je eigen router, en ook UPnP en firewall.
Hierna je eigen router via een van de 4 LAN-aansluitingen aansluiten op de router van de huisbaas, dus niet via de WAN/Internet aansluiting.
Je zult dan altijd ip-adressen krijgen van de router van de huisbaas (of je nu bedraad of draadloos verbonden bent met je eigen router) en je kunt je eigen router beheren op zijn x.x.x.240 adres.

Succes,

Tijs.

Ik probeer het ip adres van de router te veranderen. Dit doe ik als ik 196.168.0.1 intyp in mijn webbrowser (firefox). Echter daarna zegt hij dat ik niet eens meer kan inloggen in de router: Pagina niet gevonden. Pas als ik de router reset, kan ik weer inloggen. Maar dan is het ip adres weer normaal.
De router van mijn huisbaas heeft een reeks van 192.168.0.100 tot 192.168.0.200. Ik heb dan ook geprobeerd het ip adres van mijn eigen router te veranderen van 196.168.0.1 naar 196.168.0.150.

Alvast dank!

Gewoon doen wat ik schreef.

Vooral van belang is dat je eigen router in eerste instantie niet is aangesloten op de router van de huisbaas (zie mijn instructie).

Kies (in jouw geval, met 192.168.0.x als LAN-netwerk van de huisbaas) dus 192.168.0.240 als LAN ip-adres. Subnetmasker kun je gewoon op 255.255.255.0 laten staan.
Hierna verlies je contact met je router, dus vergeet ook niet om daarna je eigen pc te herstarten, zodat je van je eigen router een ip-adres krijgt toegewezen in de 192.168.0.x reeks.
Denk eraan dat je daarna op http://192.168.0.240 je router verder moet gaan configureren, dus niet op http://192.168.0.1 (!)

Verder moet op je pc Automatisch ip-adres toewijzen aanstaan (dat is de standaard), anders werkt het natuurlijk niet.

Let ook op wat ik schreef m.b.t. hoe aan te sluiten: Je moet een LAN-poort van je eigen router aansluiten aan een LAN-poort van de router van de huisbaas, dus niet de WAN/Internet poort...

Mijn instructies lijken mij volledig compleet, dus ik verwacht dat als je het tot de letter volgt het gaat lukken.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank! Het werkt perfect! Echter nog één klein probleem..
Ik kan nu op internet, als mijn laptop aangesloten is op mijn eigen router. Ook kan ik op internet, als ik een draadloze (niet beveiligde) verbinding maak. Het probleem is als ik de verbinding wil beveiligen.
In het menu van de router, dit keer via 192.168.0.240, klik ik op wireless settings. Bij security zet ik de Data Encryption op WEP. Echter wat ik daar ook aanklik, ik kan verder niks veranderen. De Authentication blijft op No Authentication staan. Het signaal wordt daadwerkelijk beveiligd, ik weet ook wel met welke code. Alleen de laptops zijn niet instaat verbinding te maken. Terwijl bij een onbeveiligd signaal dit geen enkel probleem is.

Zo je wellicht mij hierbij ook uit de brand kunnen helpen??
Alvast hartelijk dank!

Groet Jacco

Ps. De advanced settings staan als volgt (weet niet of je er wat aan hebt):

Fragment Threshold : 2346 (256-2346)
RTS Threshold : 2347 (0-2347)
Beacon Interval : 100 (20-1024 ms)
DTIM Period : 3 (1-10)
Max Data Rate : Auto
Preamble Type : Long Preamble X Short Preamble
Broadcast SSID : X Enable
CTS Protect : X Auto Always none
TX Power : 100%
Turbo Mode : X Enable
WMM : (niet aangevinkt) Enable

Ik vrees dat ik je daarbij niet helpen kan. Wat ik zou doen (als je redelijk recente laptops hebt):

Operation modus: AP
802.11g only draadloos netwerk instellen (dus bij RF Band 802.11g kiezen)

Verder Long preamble ipv. Short preamble zetten en Turbo modus uit.

Verder zet je de beveiliging op wpa-psk, zodat je deze handleiding kunt volgen daaromtrent. [Ik ga ervan uit dat er geen apparaten WEP encryptie nodig hebben, want dat is binnen een minuut te kraken.]

Mac adress filtering (op tabblad ACL) laat je uit.

Dit lijken me de meest compatible (en tegelijk zekerste) instellingen, dus hopelijk levert dat wat op.

[Andere handleidingen: hier]

Succes,

Tijs.

Daar zit een probleem..
Ik kan de RF Band alleen maar op 2.4 GHz (B+G), 2.4 GHz (B) of 2.4 GHz (G) zetten.
Verder kan ik verder bij security settings kiezen tussen WEP, WPA, WPA-2 en WPA Auto.
Als ik een van die vier aanklik, gebeurt er niks. Ik kan niets veranderen verder. Ik zie geen method en key setting. Bovendien blijft de Authentication op No authentication staan..
raar..

Moet dus op 2.4 GHz (G)
Wel raar dat je verder in de beveiligingsinstellingen alleen security zou kunnen kiezen, maar niet TKIP (of AES) en ook niet een een passphrase zou kunnen intypen!
Probeer eens een andere webbrowser of probeer het eens vanaf een andere pc/laptop te configureren. Natuurlijk dit bedraad doen, maar dat snapte je (naar ik aanneem) al.

Tijs.

Jaaaaa! Het is gelukt!
Inderdaad even op een andere laptop EN met een andere webbrowser! Super!
Hartelijk dank Tijs!

Groeten Jacco

Fijn dat het gelukt is. :)

Graag nog de vraag op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan