Router aansluiten op modem: connectie maar geen internettoegang

• Onderwerp starter Onderwerp starter vphs
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk de DHCP serverfunctionaliteit in de D-link na. Je schreef in je startposting dat die uitreikt vanaf 192.168.1.2 t/m 192.168.1.254
Wat staat er verder aldaar ingesteld?

Overigens kun je (als je wilt) het ook zo doen, dat je een vast ip-adres instelt op de Internet-kant van de Linksys
Connection Type ombouwen naar Static IP
Invullen:
ip-adres: 192.168.1.100
subnetmasker: 255.255.255.0
standaardgateway/default gateway: 192.168.1.1
[als DNS-servers ook ingevuld kunnen worden, vul daar dan resp. 8.8.8.8 en 8.8.4.4 in.]
Klik op Apply
Kijk of het dan wel werkt via de Linksys.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hey,

Grote doorbraak! je optie met static IP adress werkt! (ik heb wel nog mogelijkheid om meerdere DNS in te stellen....). Als ik nu nog via draadloos kan verbinden met mijn laptop zou het fantastisch zijn. Eens proberen om dit in te stellen.

Net getest: Ik kan zowel op laptop draadloos als op de pc met ethernetkabel op hetzelfde moment. Bedankt aan iedereen voor de hulp, maar vooral Tijs! Ik zal deze vraag op opgelost zetten, behalve als jullie nog iets willen weten.

Ja mooi.
Dit is dus hetzelfde als wat ik al eerder zei.
Dhcp server van modem uit.
En dan statisch ip adres van modem naar router

Ja sorry het was voor mij als leek allemaal zo duidelijk niet. Toch bedankt

@Palomino: Ik ben benieuwd of jij een verklaring hebt waarom de DHCP functionaliteit van de D-link goed werkt als er een pc op aangesloten is (dus een ip-adres aan de pc uitreikt in de reeks 192.168.1.2 t/m 192.168.1.254) maar als de Linksys erop aangesloten is die een 94.x.x.x ip-adres kreeg uitgereikt met subnetmasker 255.255.255.255 én standaardgateway 192.168.1.1

Tijs.

Laatst bewerkt:
Je hebt dan toch 2 dhcp servers in je intranetwerk zitten.
Dat gaat niet goed komen.
Altijd 1 uitzetten.
Aangezien de d-link echt geen router is (dhcp is geen routering), kun je het beste de dhcp van de d-link uitzetten en een statische verbinding creëren tussen modem en router.
En vervolgens de dhcp van de linksys gebruiken om pc's en andere netwerk apparatuur aan te sluiten.
dhcp zit alleen in de d-link om de zaken simpeler te maken voor de eigenaar van het modem.
Zodoende hoeft deze geen ip adres aan te maken op zijn pc.

@Palomino: Ik vind je verklaring niet steekhoudend (per slot werkt, met de laptop/pc bedraad aangesloten, DHCP op de D-link wél correct), maar ik accepteer dat de D-link blijkbaar een onbetrouwbare/slechte DHCP server functionaliteit in zich heeft. Per slot heb ik nog nooit van een via DHCP uitgereikt (publiek) ip-adres gehoord met subnetmasker 255.255.255.255 (waardoor routering onmogelijk is).

Tijs.

En het feit dat zowel d-link als linksys een eigen statisch ip adres hebben van 192.168.1.1.
Iets waar dhcp geen invloed op heeft.

Daar zie ik niet een probleem: Als een van de eerste stappen hier in de discussiedraad is het LAN ip-adres van de Linksys omgebouwd naar 192.168.5.1 , juist omdat het 192.168.1.x netwerk al door de D-link op zijn LAN wordt gebruikt.
Ik had (dus) verwacht dat daanrna (Automatically assign / DCHP op de Internet-kant van de Linksys ingesteld) het meteen goed zou werken, maar blijkbaar heb ik me vergist in de kwaliteit/betrouwbaarheid van de DHCP server functionaliteit van de D-link.
Overigens zou het ook kunnen zijn dat de Linksys in de war is (geraakt) vanwege die eerdere PPPoE instellingen op die zélfde Linksys router.....

Tijs.

Overigens zou het ook kunnen zijn dat de Linksys in de war is (geraakt) vanwege die eerdere PPPoE instellingen op die zélfde Linksys router.....

Dat zou ook inderdaad de oorzaak kunnen zijn.
Maar zoals ik als eerder zei moest dat vroeger bij KPN wel om het werkend te krijgen.
Iets wat nu nog steeds moet bij KPN, heb ik gelezen op internet.
Wat een antieke firma is dat ,zeg.
Ik weet ook helemaal niet welke ISP ts heeft.

Fijn dat er in ieder geval een oplossing is die het goed doet. Én (belangrijk in mijn ogen) dat de aan de originele (provider-)apparatuur per saldo niets gewijzigd is [dit voor situaties dat de topic-starter ooit zaken moet veranderen/resetten op aangeven van de helpdesk van de provider.]

@Palomino: Bedankt voor je input en de discussie! :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan