Router achter experiabox

Status
Niet open voor verdere reacties.

marik0

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2011
Aangezien het signaal van experiabox erg slecht is, en ik niet allemaal draden door het huis mag laten trekken, wil ik mijn linksys router van vroeger gebruiken.

Mijn vraag is hoe ik echter te werk moet gaan, ik heb gehoord dat ik de linksys router in bridge mode moet zetten..

Heb veel gezocht op internet, maar het is me nog steeds niet duidelijk. Help?

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Linksys zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Experiabox. En daarna de Linksys via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Experiabox verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Experiabox moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Experiabox, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Experiabox aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Linksys router:
Je kunt daarna je Linksys router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Experiabox). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Linksys van de Experiabox.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Linksys.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Linksys, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
5. Zet DHCP serving uit op de Linksys.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Linksys uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Linksys een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Experiabox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Experiabox. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Experiabox als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Experiabox al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Linksys bedraad met een LAN poort van de Experiabox.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Experiabox ipv. de Linksys.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Linksys nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Linksys].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Linksys zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Experiabox.
Je hebt dus de Linksys als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Offtopic:

Tijs!
Geweldige uitleg! :thumb:
Wilde ik er gewoon even over kwijt.

ok heb tot stap 6 allemaal gedaan tot nu

7. Ken aan de LAN poort van de Linksys een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Experiabox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Experiabox. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Experiabox als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Experiabox al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Linksys.

Dus een IP toekennen aan de router binnen het netwerk (192.168.2.x) van experiabox? Heb 't geprobeerd maar hij pakte hem niet goed waardoor ie helemaal geen gateway meer had.

en verder de opties in de router laten staan, gewoon wireless aan laten staan enzo?

Heb je er wel op gelet dat ik in stap 1 zeg dat de Linksys en de Experiabox niet met elkaar verbonden mogen zijn tijdens het uitvoeren van de instructie? Pas in stap 8 (dus ná de aanpassingen op de Linksys) moeten de 2 aan elkaar verbonden worden.

Zie ook dat aan de WAN/Internet-kant van de Linksys niets verandert tijdens de instructie. Hetzelfde geldt voor de draadloze inrichting van de Linksys, daar verandert ook niets aan.

Tijs.

Nee ze zijn nog niet verbonden. Maar goed toen ik dus een ip had toegekend aan de router (192.168.2.33),en dit had opgeslagen, gaf ie vervolgens aan dat ie geen gateway meer had. neem aan dat daar mijn toegekende ip zou moeten staan..

Lees nog eens goed wat er staat. Ik heb de relevante zaken m.b.t. je laatste opmerking in rood aangegeven.

8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Linksys bedraad met een LAN poort van de Experiabox.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Experiabox ipv. de Linksys.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ok dat gedaan, maar zie nu dat gateway zelfde ip is als experiabox. heb geprobeerd nieuw ip aan te vragen maar krijg precies hetzlefde ervoor terug.

Dat je precies hetzelfde ip-adres van de Experiabox kreeg als eerder is normaal: Per slot heb je aan de Experiabox niets veranderd.
Graag terugmelden of Internet via de Linksys nu werkt. Ik denk namelijk dat het project al klaar is.

Tijs.

Oh ok.

Maar goed via linksys werkt nu inderdaad : ) online gamen gaat nu gewoon met goede snelheid dankzij linksys, terwijl bij EB bereik heel laag was en daardoor lagere snelheid.

bedankt :)

Toevallig dat ik van het weekend hetzelfde wil proberen. Ook om het slechte bereik en de instabiliteit van de experia box. Hopelijk heb ik, in combinatie met mijn netgear router, wat aan je uitleg, Tijs. Anders zal ik dit topic kapen mocht ik je hulp nodig hebben. En je dat natuurlijk wil bieden :P

reactie voor dnties

Ook jij bedankt voor je snelle reactie! Ik heb nu andere software op mijn router gezet, kan ik nog steeds gebruik maken van jouw optie? Katisa

Ik heb een leuke interessant website gevonden met heldere uitleg:

http://netwerkje.com/

Gaat allemaal over het KPN netwerk, of providers die van dat netwerk gebruik maken :)

Welkom katisa,

Je reageert in een topic ouder dan 3 maanden namelijk uit 2011. Volgens de voorwaarden is het niet toegestaan te reageren in topics ouder dan 3 maanden. Daarom gaat het topic op slot.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan