Windows blokkeert MIDI signaal?

Witsenburg

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Hoi,

ik drum thuis meestal op een electrische kit, vinden de buren fijner. Ik had een Millenium kit en sinds kort heb ik een (iets betere) Alesis kit. Het geluid is niet fantastisch maar meer dan goed genoeg om te oefenen. Om wel goed geluid te krijgen heb ik Reaper (een DAW) aangeschaft en SSD5.5, een drum plugin. Ik sluit het brein van de drumkit met een USB 'printerkabel' aan op de laptop en voilà, ik kan de geluiden finetunen in SSD5.5, die op de aanslagen reageert. Dat gebeurt via MIDI signalen. Daarnaast heb ik een DAC over USB met een ASIO driver die dan snel genoeg is zodat ik geen merkbare vertraging heb tussen het aanslaan van de drum en het horen van de gespeelde noot. So far, so good. Dit alles draait op een Lenovo IdeaPad 5 15ALC05 laptop met AMD Ryzen 5000 series processor, mocht dat boeiend zijn, op Windoze 11. Mooi. Dan nu het probleem.

Zowel met de Millenium kit als met de Alesis kit kan ik na paar minuten niet meer spelen. Er komt geen MIDI signaal meer binnen in de SSD5.5 plugin. Heel soms helpt herstarten van de laptop, sinds een paar weken helpt dat ook niet meer. Ik heb niks aan de instellingen veranderd. Het heeft overigens nooit goed gewerkt, altijd maar een paar minuten. Ik denk dat het probleem in Windows zit, want:
- Ik heb de USB kabels van de MIDI en de DAC gewisseld, de DAC blijft goed werken. Dus de kabels zijn goed.
- Het zijn twee verschillende drumkits met hetzelfde probleem, dat zou wel heel toevallig zijn. Op Fakebook usergroups met andere drum kits is het probleem mondjesmaat bekend, maar niet opgelost.
- Ik heb een andere gratis DAW gedownload, die heeft hetzelfde probleem.
- Ik heb een andere gratis plugin gedownload, die heeft hetzelfde probleem.
Dus als het niet de DAW, niet de plugin, niet de kit, en niet de kabel is, dan is het de laptop / Windoze. Ik heb al googlend gevonden dat de USB poort op de computer wel USB 3.0 moet zijn, volgens mijn apparaatbeheer zijn mijn USB poorten dat ook.
De computer/DAW/plugin herkent de drumkit overigens wel. Als ik die inplug kan ik hem in de MIDI in- en uitgangsinstellingen vinden, als ik heb uitplug niet meer. Duh...

Graag hoor ik waar ik verder kan zoeken, of als iemand het probleem kent en de kant-en-klare oplossing heeft mag dat ook.
Alvast bedankt,
Groeten,

Hugo

Nou, kant-en-klare oplossingen... dagcursus niet :). Volgens de handleiding van Lenovo zou je inderdaad links twee USB 3.2 Gen 1 aansluitingen moeten hebben, en rechts een USB-C 3.2 aansluiting, dus daarmee moet je in beginsel alles aan kunnen sluiten. Midi bestaat, zoals je ongetwijfeld weet, uit een hele kleine datastroom, die hoegenaamd geen aanslag pleegt op de computer hardware. Windows daarentegen wel. Daarbij is het belangrijk hoeveel geheugen je op het moederbord hebt zitten, want Lenovo monteert er 4, 8 of 16 GB op. En alleen de laatste variant lijkt mij redelijk geschikt om met W11 te kunnen werken.

Ik zou in ieder geval eens monitoren tijdens het spelen hoe het met het geheugengebruik gaat, en processorgebruik. Want ik vermoed dat daar het probleem zit.
Je hebt het over een DAC met een Asio driver; ik vermoed dat je hier een externe Audio Interface bedoelt? Je zou nog eens kunnen kijken of je de kit op die AI kunt aansluiten middels een Midi kabel, en niet de USB poort gebruiken.

Dank voor je reactie! Ja, ik bedoel inderdaad een externe AI, ben niet zo goed in de terminologie. Ik weet niet goed hoe ik geheugengebruik moet monitoren, qua processor gebeurt er in ieder geval weinig tot niks.

Maar er is intussen iets anders gebeurd. Ik heb dus twee DAWs draaien met de SSD5.5 plugin, beide zien de drumcontroller wel maar lijken geen midi noten te ontvangen. Maar... bij de Alesis kit zit een stukje software, als je je drumkit bij ze registreerd, met ook eigen plugins. Die heb ik zojuist gedownload en dat werkt wel. Ergo, de midi noten komen de laptop binnen en ik denk dat Windoze er dus niks aan vernaggelt. (Ohjee, dan staat het topic ineens in het verkeerde subforum...) Ik denk nu dat beide DAWs kennelijk een default setting hebben (want ik heb er niks aan aangepast) die het MIDI signaal van de drumkit niet goed kan lezen / verwerken. Daar ga ik nu naar op zoek.

Als iemand daar tips over heeft, graag.
Dank,
Hugo

Terug
Bovenaan Onderaan