router achter router werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

oosthoek

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2013
Hallo,

Wij hebben adsl van kpn met bijbehorende modem router van kpn een experiabox v8 deze modem router staat echter nog al ver van de woonkamer waardoor er slechte wifi ontvangs is. Nu wilde er een router een linkysy wrt 160n er achter hangen maar krijgt dit niet werkend, ook zijn er al 2 monteurs van kpn geweest maar ook zonder resultaat. Ik heb de linksys al achter enkele andere modem routers geprobeerd en dan werkt het zonder problemen zowel van kpn als van upc. De experiabox van kpn werkt wel goed zowel bekabeld als wifi (indien je dicht bij de router ben) Hier onder de gegevens van de experiabox:

ADSL: CONNECTED
Mode: G.992.1 (G.DMT)
Download: 6687 Kbps.
Upload: 750 Kbps.
WAN IP: 217.166.184.xxx
Subnet Mask: 255.255.255.248
Gateway: 195.190.242.8
Primary DNS: 194.151.228.18
Secondary DNS: 194.151.228.34

GATEWAY
IP Address: 192.168.1.254
Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP Server: Enabled
Firewall: Enabled
UPnP: Disabled
Wireless: Enabled

Weet iemand de juiste instelling voor de linksys router?

Bijvoorbaat dank

Laatst bewerkt:
GATEWAY
IP Address: 192.168.1.254
Subnet Mask: 255.255.255.0
[...]
Weet iemand de juiste instelling voor de linksys router?

Bijvoorbaat dank

Het is heel simpel: De Linksys gebruikt ook 192.168.1.x netwerk aan de 'achterkant' (dus de LAN kant en ook de wifi kant).

Wat je dus moet doen is het volgende, namleijk het LAN netwerk van de Linksys aanpassen naar (bijv.) 192.168.5.x:
a. Koppel de Linksys los van de Experiabox, dus zorg ervoor dat de ene WAN/Internet aansluiting van de Linksys leeg is.
b. Koppel een pc of laptop bedraad aan aan een van de 4 LAN aansluitingen van de Linksys en zet (indien aanwezig) Wifi uit op die laptop/pc.
c. Ga naar de configuratiewebsite van de Linksys
d. Verander het LAN ip-adres naar een andere reeks, dus stel dat het LAN ip-adres van Linksys nu 192.168.1.1 is, maak er dan (bijv.) 192.168.5.1 van. Stel NIET 192.168.0.x in om goede redenen.
Je raakt zodra je op Apply klikt de verbinding kwijt met de Linksys, maar je bent nu bijna klaar:
e. Haal de netwerkkabel weer uit de LAN aansluiting van de Linksys.
f. Herverbind de Linksys weer met de Experiabox (dus maak stap a. ongedaan).
g. Wacht enkele minuten (of herstart de Linksys via stroom eraf en dan weer stroom erop en wacht totdat de Linksys helemaal is opgestart.
Je kunt daarna weer bedraad of draadloos gaan verbinden via de Linksys. Dus Wifi mag ook weer aan op de pc/laptop etc.

Wil je (ooit) op de Linksys nog wijzigingen aanbrengen dat dan doen op het ip-adres dat je bij stap d. hebt ingesteld.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank voor je snelle reactie dnties

Dit heb ik geprobeerd (wat nog niet eigenlijk) exact zoals je het beschrijft normaal werkt dit ook, maar niet achter deze arcadyan modem router. Ik heb ook de linksys een ip adres geven wat binnen het dhcp bereik van de arcadyan lig b.v. 192.168.1.250 een ip adressen wat buiten bereik lig zoals je beschrijft. Tot nu werkt werk het (bekabeld) wel als ik het een ip adres geeft uit reeks van kpn WAN IP: 217.166.184.xxx alleen werkt dan de wifi niet. Heb ook een nieuwe sitecom router geprobeerd maar ook dat werkt niet. Als je nog suggesties heb hoor ik ze graag

Je geeft de WAN aansluiting een vast ip-adres in de DHCP reeks van de Arcadyan (óf je laat het toekennen via DHCP van de Arcadyn), met de WAN aansluiting verbonden met de Arcadyan!
Ik krijg sterk het idee dat je een LAN aansluiting hebt doorverbonden vanaf de Linksys naar de Arcadyan! Niet voor niets maak ik een duidelijk onderscheid tussen de WAN aansluiting en de (4) LAN aansluitingen van de Linksys.

Mocht je (eigenlijk) bedoelen (staat niet in je startposting) de WRT160n als accesspoint/switch te gebruiken, kijk dan hier, waarbij je voor SWR leest: WRT160n

Tijs.

Ik heb echt de wan aansluiting van de linksys verbonden met een lan aansluiting van de Arcadyan.
De link waar je naar verwijst al ik eerder gevonden en geprobeerd zonder resultaat
Als ik de linksys bij de buren achter de upc router zet werkt het binnen 5 minuten neem ik de linksys mee naar kantoor waar ook een experia box van kpn staat werk ook direct.

Laatst bewerkt:
Je hebt mijn eerste posting niet goed gelezen: Je moet een geheel ander ip-netwerk hebben op de LAN kant van de Linksys. Dus niet zoals jij gedaan hebt tóch een LAN ip-adres voor de Linksys gebruiken dat in de ip-reeks/ip-netwerk ligt van de Arcadyan.

Ga gewoon eens LETTERLIJK doen wat ik schreef in mijn eerste posting. Ik hoor wel wat daar uit komt. Als je ook aan de WAN kant van de WRT160n hebt lopen rommelen, reset dan eerst de hele WRT160n naar fabriekswaarden voordat je met mijn instructies begint (je moet dan wel na afloop ook nog Wifi gaan instellen via het nieuwe LAN ip-adres van de WRT160n).

Tijs.

Met alle respect dit heb ik exact zo uitgevoerd want normaal is dat ook de juiste werkwijze, maar als het niet werkt ga je wat anders proberen

Laatst bewerkt:
De primaire DHCP pool van de Arcadyan, range: 192.168.1.64 tm 192.168.1.252 de linksys heb ik het ip adres 192.168.5.10 geven maar dat werk niet

Laatst bewerkt:
Nogmaals: Op de WAN/Internet kant of de LAN kant van de Linksys?
Heb je het op de LAN kant gedaan (zoals ik telkens al aangaf), dan moet je direct na het aanzetten ervan de verbinding ermee verloren hebben. Heb je daarna opnieuw verbonden met de Linksys (bedraad of draadloos) en daarna nog eens (als test) de configuratie van de Linksys geopend via http://192.168.5.10
En heb je de WAN/Internet kant op "Automatisch ip-adres toewijzen"/Dynamisch ip-adres laten staan (of dat terug ingesteld) zoals óók de bedoeling is?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Misschien ben niet helemaal volledig geweest met mijn beschrijving als ik alles instel zoals Tijs aangeeft dan werkt het even kort 1 of 2 minuten daarna geen internet toegang meer dit gebeurt ook als ik de router instel als access point. Kpn heeft de modem router al 2 maal vervangen en ook de kpn monteurs komen er niet uit deze zijn er in totaal ook al 5 uur mee bezig geweest. Sluit ik een laptop aan op de ethernetkabel van de arcadyan dan werk het gewoon ook via wifi werk de arcadyan router goed als je tenminste binnen zijn kleine bereik ben. Naast de inksys router heb ik ook een sitecom router die is ook niet werkend te krijgen. Ik ben geen netwerk expert maar weet wel wat een ip adres is en weet ook het verschil tussen wan en lan poort.

Misschien de netwerkkabel tussen de Arcadyan en de Linksys/Sitecom niet goed? Test eens met een laptop aan die specifieke kabel aangesloten aan de kant waar je eigenlijk de WAN/Internet kant van de Linksys/Sitecom zou aansluiten.
Liever test je die kabel ook nog een keer met een kabeltester.

Tijs.

Als ik een laptop op dezelfde kabel aansluit als voor de linksys router werkt het internet gewoon zonder problemen en blijf het internet ook gewoon werken.

Laatst bewerkt:
Dan beginnen de opties behoorlijk op te raken.
Ik heb zo snel geen tips meer, hopelijk heeft iemand anders nog opties die je kunt proberen.

Tijs.

Uiteindelijk is het opgelost en werkt het nu, het probleem was dat wij een heel oud adsl abonnement hebben bij kpn waarbij er slechts 2 ip adressen beschikbaar zijn (hoewel de router er veel meer kan uitdelen) door de tweede router een WAN IP: 217.166.184.xxx toe te kennen werkt het.

in ieder geval bedankt voor het meedenken

Laatst bewerkt:
??? Ik heb maar 1 ip adres ..... maar kan intern er heeeeel veeel uitdelen... afhankelijk ervan hoeveel subnetten ik maak....
Je wilt toch niet nu nog zeggen dat de router dus toch als acces point ingesteld stond ipv als NAT router... want dan kun je inderdaad nooit meer verbindingen krijgen als je aan ip adressen aangeboden krijgt (waar je voor betaalt...).
Dus je laat nu de 2e router doen wat eigenlijk de eerste moet doen.....?

217.166.184.xxx lijkt me een extern adres dus als je de 1e router als NAT instelt krijgt die ook wrs dit adres of een in de buurt ervan (vanwege een ander mac adres)... vervolgens hang je de 2e router als access point erachter. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen....

Laatst bewerkt:
Wat oosthoek eigenlijk wil, is het wifi-signaal van de Experiabox versterken en hij/zij wil dit met behulp van de Linksys doen. De linksys wordt een veredelde range-extender/wireless bridge. Maar omdat volgens mij deze Linksys het WDS (wireless distribution system) protocol niet kent, gaat dit niet lukken. Volgens mij moet er een fysieke kabel tussen beide apparaten zitten. Dnties is volgens mij al een aardig eind op weg. Je kan wel een poging wagen.. Succes is echter niet gegarandeerd.

Noteer vooraf het volgende:
  • Het MAC-adres van beide routers
  • SSID van de Experiabox
  • WPA(2)-PSK wachtwoord
  • het WIFI kanaal van de Experiabox
  • het WIFI protocol (b/g/n) van de Experiabox

De Experiabox is naast de internetrouter ook de DHCP-server en firewall.
De Experiabox heeft als IP-adres: 192.168.2.254 (standaard KPN IP-adres; vrijwel nooit te wijzigen), subnetmasker 255.255.255.0
Om het configureren makkelijk te houden en om vooraf te kunnen testen zou ik de SSID van de experiabox wijzigen in bijvoorbeeld oosthoek en de WIFI-beveiliging tijdelijk uitzetten. Wanneer alles in combinatie met de Linksys naar tevredenheid werkt, kan de oorspronkelijke SSID en de WIFI-beveiliging (WPA/WPA2) weer gewijzigd en ingeschakeld worden.

Om achter het WIFI kanaal van de router te komen, kun je het beste even in de instellingen van de experiabox gaan snuffelen (webbrowser aanslingeren, 192.168.2.254 intypen) of het programma Inssider even draaien.

Nu de Linksys. Die koppelen we met een netwerkkabel aan een pc of laptop. Schakel tijdelijk de wifiverbinding van de pc/laptop uit. Linksys gebruikt volgens mij standaard het IP-adres 192.168.1.1 en dat typen we dan in de webbrowser. Vervolgens komen we met gebruikersnaam admin en wachtwoord admin in de beheerpagina's van de Linksys. Allereerst geven we de Linksys een vast ip-adres, dat in dezelfde range ligt als de experiabox. Voor het gemak gaan we 1 nummertje lager zitten, dus het IP-adres wordt 192.168.2.253. Het subnetmasker doen we niets mee, dat blijft 255.255.255.0.

DHCP wordt door de experiabox afgehandeld. Omdat twee DHCP-servers binnen hetzelfde netwerk niet zo'n verstandig idee is (geeft wat interne conflicten), zetten we de DHCP-server op de Linksys uit. Ook kan het zinvol zijn om de firewall van de Linksys uit te schakelen.

SSID, WIFI-protocol en kanaal instellen (Bijvoorbeeld oosthoek1 -zo is de Linksys te onderscheiden van de experiabox-, b/g/n en bijvoorbeeld kanaal 1). Ook hier de WIFI-beveiliging tijdelijk uitzetten.

Vervolgens rebooten we de linksys, halen daarna de netwerkkabel uit de pc of laptop en sluiten we de linksys met een hele lange netwerkkabel (25 meter of zoiets) op de wan-poort van de experiabox aan. Vervolgens probeer je een draadloze verbinding op te zetten via de Linksys. Het kan zijn dat je een verbinding kunt maken via de linksys maar geen internetverbinding hebt. Sluit dan de netwerkkabel op een van de normale netwerkpoorten aan van de Experiabox. Werkt alles naar behoren, dan de WIFI-beveiliging op beide routers aanzetten (Je kan beide routers hetzelfde wachtwoord geven, al is dit niet zo verstandig in verband met de veiligheid, voor de beheerbaarheid is het wel handig).

Wanneer beide routers het WDS protocol wel kennen en herkennen, gaan we de voorgaande stappen ook doen dus:

De Linksys koppelen we met een netwerkkabel aan een pc of laptop. Schakel tijdelijk de wifiverbinding van de pc/laptop uit. Type het IP-adres 192.168.1.1 in de webbrowser. Gebruikersnaam admin en wachtwoord admin invullen en we zitten weer in de beheerpagina's van de Linksys. IP-adres van de Linksys weer aanpassen naar 192.168.2.253, subnetmasker 255.255.255.0.
De DHCP-server en de firewall op de Linksys uitschakelen. Wanneer de firmware het WDS-protocol kent en herkent, kun je meestal scannen naar accesspoints in de buurt (in dit geval dus de experiabox) en deze selecteren. Vervolgens wordt de router dan zo geconfigureerd, dat deze het signaal van de experiabox versterkt. Instellingen opslaan, Router rebooten en vervolgens de Experiabox configureren. Ook de experiabox moet weten dat er een accesspoint/router/rangeextender (vul in wat van toepassing is) meedoet met het WiFi gebeuren. Vul het MAC-adres van de Linksys in of laat de experiabox zoeken naar accesspoints. Als de Linksys gevonden wordt (te zien aan het IP-adres en/of MAC-adres) deze selecteren en vervolgens de instellingen opslaan en rebooten. Met een beetje geluk wordt het signaal van de Experiabox versterkt door de Linksys.

Omdat volgens mij de Linksys het WDS protocol niet kent, kun je proberen dit te immiteren, al heb ik er een hard hoofd in dat het gaat werken. Voor WDS is het van belang dat het SSID, het kanaalnummer en het uitzendprotocol (b/g/n) bij beide routers gelijk zijn. Deze stel je dan ook net zo in als de Experiabox(in de praktijk kun je het SSID wel wijzigen. Stel dat je SSID op de Experiabox oosthoek heet. Om onderscheid te maken kun je het SSID oosthoek2 noemen. Moet je troubleshooten, dan weet je welke router wat doet). Kijk of op één van de beheerpagina's er ergens iets staat over bridging. Daar moet je naar alle waarschijnlijkheid het MAC-adres van je experiabox invullen. De Linksys rebooten, kabeltje uit de laptop/pc trekken en vervolgens via je wireless verbinding een verbinding maken met de experiabox om de linksys te koppelen. Vul bij het instellen voor WDS het MAC-adres van de Linksys in of laat de experiabox zoeken naar accesspoints. Als de Linksys gevonden wordt (te zien aan het Ip-adres en/of MAC-adres) deze selecteren en vervolgens de instellingen opslaan en rebooten. .

Vervolgens testen door via de Linksys een WIFI-verbinding opzetten. Wanneer dit gelukt is, de Linksys op een plek zetten waar nog voldoende bereik is van de Experiabox en het zaakje zou moeten lopen.

opmerkingen
Ik heb gemerkt dat routers bij elke wijziging ook graag willen rebooten. Wanneer het DHCP gebeuren net uigeschakeld is, kun je vervolgens met je pc of laptop de router niet meer in en dat is een beetje lastig. Tijdelijk de laptop/pc een vast IP-adres geven doet wonderen! Ook hier geldt binnen de range blijven (192.168.2.100 moet kunnen communiceren met 192.168.2.253/4, want de IP range loopt van 192.168.2.0 tot 192.168.2.254 (maximaal 255 adressen). KPN stelt zijn routers altijd in als laatste netwerkapparaat in de range).

Alternatieven
Die zijn er. In plaats van de Linksys een range-extender kopen (Een TP-link extender bijvoorbeeld kost hier in de buurt zo'n € 35,00) of een Icidu wireless router 300n (indertijd voor € 25,-- te koop bij de lokale dixons). Van de laatste weet ik dat deze WDS doet. Heb namelijk zelf deze achter een KPN Thomson experiabox gekoppeld gehad via WDS en vervolgens de Icidu weer gekoppeld met een TP-link extender. De Experiabox gaf via DHCP de IP-adressen uit voor de laptops/pc's telefoons en tablets. De experiabox, ICIDU router en de TP-link extender hadden de vaste IP-adressen 192.168.1.254, 192.168.1.253 en 192.168.1.252.

Een alternatieve firmware op de Linksys zetten (OpenWRT, hyperWRT, tomato) die WDS ondersteunt. Beroerde daarvan is, is dat je moet uitzoeken of de Linksys hiervoor geschikt is en dat er het risico bestaat dat je de linksys niet meer kan starten na het flashen van de alternatieve firmware.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan