Router achter router

Status
Niet open voor verdere reacties.

WoordKeuZe

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2004
Ik ben onlangs verhuisd en op mijn vorige adres had ik mijn router achter nog een andere router geplaatst. Gezien ik meerdere apparaten van een netwerkverbinding hier moet verzien, wil ik weer hetzelfde opzetten, alleen ben ik vergeten hoe ik dat heb gedaan toen, ooit. Via google kwam ik er ook niet uit, dus ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

De internetverbinding komt eerst langs een Sweex SW008 router, en dient vervolgens naar een Linksys WRT54GC ver 2.0. Vanuit dat punt dient hij dus naar alle andere apparaten te gaan. Er stond me iets bij dat ik de netwerkkabel niet in het internetpoortje moest doen, maar juist in het ethernet. En dan juist via de PC een kabel richting het internetpoortje, een paar aanpassingen doen en vervolgens zouden alle ethernetpoorten weer moeten werken

Klinkt dit iemand bekend?

De kabel in de 2e router in een LAN ingang inderdaad, niet in WLAN

In de 2e router DHCP uitschakelen

attachment.php

Bijlagen

• fig 1.jpg
    fig 1.jpg
    30 KB · Weergaven: 375
Mooi schema, maar ben toch echt bang dat het zo NIET werkt....

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ik probeer in mn router te komen, maar ik krijg telkens dat de pagina niet geladen kan worden

Ik vul gewoon 192.168.1.1 in Safari in, maar krijg dan dus een error. Moet ik een ander adres gebruiken omdat ik achter een andere router zit?

Je kunt je thuisrouter router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de thuisrouter van de provider-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de thuisrouter.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de thuisrouter, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de thuisrouter
5. Zet DHCP serving uit op de thuisrouter
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de thuisrouter uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de thuisrouter een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de thuisrouter instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de provider-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider-router al als LAN ip-adres gebruikt.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de thuisrouter.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de thuisrouter met een LAN poort van de provider-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider-router ipv. de thuisrouter.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de thuisrouter nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de thuisrouter].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de thuisrouter zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider-router.
Je hebt dus de thuisrouter als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Misschien kunnen we van bovenstaande instructie een sticky maken?

Tijs.

Dan zal ik ze even "bijspijkeren" op die site waar dit vandaan komt... :evil:

:evil: Zie ook verhaal hierboven van Dnties! :evil:

Het gaat fout bij de aansluiting van de 2e router, moet NIET op de WAN, maar op de LAN!!

7. Ken aan de LAN poort van de thuisrouter een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de thuisrouter instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de provider-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider-router al als LAN ip-adres gebruikt.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de thuisrouter.

Ik zit nu hier. Ik heb geen idee waar ik een vast ip-adres kan toevoegen in de lan-reeks van de provider-router

Krijg er hoofdpijn van lol :D

Ok, laten we als provider-router een Livebox nemen (Provider: Online): Die heeft als standaard ip-adres: 192.168.1.1
In het DHCP gedeelte deelt die ip-adressen uit vanaf 192.168.1.10 t/m 192.168.1.50

De ip-adressen 192.168.1.2 t/m 192.168.1.9 komen dus in aanmerking om in te stellen als LAN ip-adres op de thuisrouter (het eigen LAN ip-adres van de provider-router kun je niet gebruiken (zie instructie), vandaar dat 192.168.1.1 afvalt).
Ook 192.168.1.51 t/m 192.168.1.254 vallen buiten de DHCP reeks, en kunnen dus gebruikt worden als LAN ip-adres voor de thuisrouter.

Hopelijk is dit voorbeeld duidelijk.

Tijs.

@WoordKeuZe: Je hebt al 3 weken niet meer gereageerd op de laatste posting...

Is het nog gelukt?

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan