router alleen voor delen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarionF

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2002
Hallo,

Ik heb een kennis die zijn router gebruikt als beveiliging: dus als firewall, virusscanner(?) en tegen spyware. Nu dacht ik dat een router toch hoofdzakelijk was om internet te delen, dus één account waar meerder mensen tegelijk op kunnen surfen? Deze kennis heeft zelf maar 1 pc, dus die hoeft niets te delen, is het dan geen onzin een router te gebruiken? Alvast bedankt voor de reacties.

Het is wat 'overdone', maar het zijn prima firewalls. Lijkt me niet dat dit als virusscanner of spamfilter werkt.

De router als virusscanner en spyware remover te gebruiken leek mij ook al zo vreemd. Maar is een firewall van een router dan beter dan bijv. de firewall van Sygate of ZoneLabs?

Zelf heb ik Sygate en ik vindt dat deze firewall prima werkt. Kreeg afgelopen weekend nog een melding dat er een port-scanning door iemand van buitenaf werd uitgevoerd. Door backtrace kan ik dan achterhalen wie het is en dit doormailen naar mijn provider (mits die persoon ook dezelfde provider heeft) maar dat is in dit geval wel zo. Kan dit ook als je een firewall via een router gebruikt?

Een router geeft GEEN beveiliging tegen Spyware en virusscanner.

Nee, daar was ik al achter, maar mijn vraag was of de router een betere firewall heeft/is dan bijvoorbeeld Sygate of ZoneLabs.

Een router heeft al een ingebouwde firewall. Dus de bescherming is er al voor de PC, en dus altijd beter.

Hardware firewalls zijn beter in het opzicht dat deze niet zomaar kunnen worden 'gehacked'. Zo zijn er virussen geweest die de software firewall nutteloos maakten en dan helpt Sygate of ZoneAlarm niet meer.

Of een router een hardware firewall kan vervangen, weet ik niet op detail; voor de consument moet het genoeg zijn.

Volgens mij heeft een "hardwarematige" firewall het nadeel, dat de uitgaande data niet wordt gecontrolleerd.
(of heb ik dat mis?)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan