Router als accesspoint instellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

samabert

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hallo,

Heb volgende situatie:
Een Cisco router (alleen bekabeld gebruikt) daarna een switch van 3Com en 2 PC’s. Werkende op Vista en Windows7. Bekabeld is het mogelijk om vb. een extra laptop direct op de switch aan te sluiten en op Internet te gaan zonder enige wijziging. Het internet werkt met adsl.

Daar ik nog een router heb liggen van D-link DIR 635 wou ik die aansluiten als accesspoint op de switch om draadloos te kunnen werken met PC en smartphone. Zonder enige instelling te wijzigen in de router kan ik contact maken met een draadloze pc en geraak ook op het Internet. Doch een tijdje later wordt de verbinding verbroken. Verbinding switch met D-link router via Lan aansluiting v/d router
Om een statisch IP adres in te voegen dacht ik begrepen te hebben moet je een range vinden maar met Ipconfig heb ik alleen volgende gevonden:

Connection-specific DNS suffix name.local
Tunnel adapter isatap.name.local
Ik krijg geen IP adres te zien.

Is het instelllen v/d D-link router sowieso mogelijk en eventueel hoe dit opgelost kan worden?

Alvast heel erg bedankt.
Marc

Uiteraard zal dit gaan werken zoals jij het hebben wilt maar als advies, spaar een paar eurotjes bij mekaar en koop een niet al te dure maar knappe wifi router. Probleem in 1 keer opgelost. Deze is vaak voorzien van 4 LAN poorten en wifi onboard. Dan hoef je niet te rotzooien.

Het is goed bedoeld advies.

Laatst bewerkt:
jjw,

Je zal wel gelijk hebben dat er eenvoudiger oplossingen bestaan. Ik heb wat zitten proberen met hetgeen op 9 lives besproken wordt en het lukt tot hiertoe.
Het is wel een hele bedoening en waarschijnlijk ga ik een gewoon andere kopen.

Toch bedankt,
Marc

De eerste Cisco router, is dit een 1 poort LAN router? Of te wel maar 1 uitgang? Ik snap namelijk niet helemaal wat de switch er tussen doet.
Je kunt ook de switch weg laten en dan de D-Link er meteen achter te zetten, nu weet ik zo even niet of de D-Link voor zien is van LAN poorten zodat je als nog bekabeld kunt aansluiten?

Het komt er grof weg op neer.
Cisco router, deze geeft een ip adres weg aan de LAN poort, dit is dan de D-Link, deze D-Link moet je dus instellen zodat deze automatisch een WAN poort adres krijgt. Deze zal dan weer op de LAN kant via dhcp adressen weggeven. Je zult alleen misschien kans hebben dat het niet in 1x werkt, daar je namelijk meerdere router's achter mekaar zet is het goed mogelijk om in de gebruikte pc of andere apparaten aan te geven wat het router adres is, anders weet de pc of wat dan ook niet waar hij het signaal heen moet zenden. Dit kan dan zijn of de Cisco of de D-Link.
Het klinkt allemaal heel lastig maar als de truc eenmaal te snappen is is het logisch.
En zo kan ik nog heel technisch gaan uitleggen wat de bedoeling is maar nogmaals een redelijk betaalbare Wifi router kopen geeft veel minder stress.
En werkt vaak in 1x.

Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk voor op mijn werk, samen met mijn collega willen we graag via onze smartphone op internet kunnen.
Nu ons kantoortje ligt 2 km van het hoofdhuis en is verbonden met telefoonlijn op prive terrein. Bij aankomst heb je dus de Cisco 1 poort Lan waar 1 persoon werkt en verder een swith om 2 andere pc's op het internet en het intranet te krijgen. Er staan ook nog 3 printers in het netwerk.
Ik stelde voor aan mijn verantwoordelijke om dus een accesspoint te kopen en dit via die swith te laten werken. Kwam ik op het idee om die draadloze router als accesspoint in te stellen en zo dus met eventueel een draadloze pc of smartphone op het internet te kunnen. Wij mogen dit maar moeten voor deze extra zelf zorgen omdat dit voor ons werk niet nodig is, dus daarom.
Er mag aan de bestaande installatie neits gewijzigd worden.
Ik heb dit alles nu thuis uitgetest en tot hiertoe gaat het, maar morgen wou ik dit alles op het werk installeren en testen.
Daarom ook als ik op 1 van onze pc's ipconfig intik geen ip adres te zien krijg, is dit normaal?

Is mijn uitleg een beetje verstaanbaar?
Bedankt
Marc

Dan komt het er op neer dat de router achter de switch moet, de router zo instellen dat deze dus auto een ip adres krijgt en als de router dan zo slim is ook meteen de instellingen zoals proxy instellingen mee neemt. Dit hoop ik wel voor je. Anders hoop ik dat de telefoon zo slim is.
Probeer je nu thuis in de test opstelling ip config? Er zou altijd een ip uit moeten komen als de computer een verbinding heeft namelijk.

Even vraag tussen door, jij en collega hebben geen internet abo op mobiel?

Of the wel, cisco, switch, router? Ik zou dan toch aan de verantwoordelijke vragen of de switch er tussen uit mag en de router daar voor in de plaats. Dit geeft het zelfde resultaat maar dan wel een component minder.

En ja hoor je uitleg is prima. Voor mij wel. Dit soort dingen zijn alleen zo lastig uit te leggen op afstand haha.
Het kan werken mits alles goed ingesteld staat alleen hoop ik dat de smartphone zo smart is. Een werk netwerk is meestal wel voor zien van proxy instellingen en niet iedere smartphone herkend deze en soms zijn ze ook niet in te stellen.

Thuis heb ik via IPconfig wel een IP adres. In de D-link router heb ik nu de DHCP en UPnP uitgeschakeld. Is het dat wat je wil zeggen met automatisch een IP adres verkrijgen
Handmatig heb ik een IP adres hoger ingesteld dan het IP adres dat IPconfig doorgaf. De netwerkkabel die van mijn thuis router komt in de WAN poort gestoken. Dit werkt nu, ik kan met een draadloze pc en smartphone op het Internet. Tot hier in orde, maar hoe gaat zich dit manifesteren op het werk?

Als ik op het werk via een pc en IPconfig vraag achter een adres komt er volgende uit en geen IP adres is zichtbaar.
“Connection-specific DNS suffix name.local”
“Tunnel adapter isatap.name.local”

Om even te antwoorden op je vraag tussen door, ja hoor wij hebben een abo maar via wifi is het goedkoper hé, haha :d, dat had je wel al begrepen zeker?

Daarom wou ik eigenlijk ook eerst proberen met het geen ik in huis heb en eventueel daarna een accesspoint kopen.
Ik begrijp maar al te goed dat dit geen simpele materie is maar ik leer graag bij.
Groeten,
Marc

Ik vrees ook, maar daar ben je misschien vandaag al achter gekomen, dat het op het werk niet zo makkelijk zal werken.
De uiting “Connection-specific DNS suffix name.local” “Tunnel adapter isatap.name.local” wil al zeggen dat je achter een (gesloten) netwerk zit specifiek voor een bepaald doeleind. Of je dan zomaar gebruik kan maken van internet.
Eigenlijk zit het zo, de cisco op het werk functioneert nu al tunnel en niet als router of dergelijk. De switch doet niets anders als de componenten erachter ook door de tunnel laten communiceren met de apparatuur op het hoofdkantoor. Er zal een server staan met bepaalde doeleinde voor bepaalde applicaties. Ik denk niet dat je zomaar een router erbij kan prikken omdat die namelijk geen ip adres gaat krijgen. De cisco functioneert namelijk nu niet als router maar als een door geef luik.

Je gedachten is leuk maar zal niet zomaar gaan zonder aanpassingen van het bestaande netwerk. En dan niet zo zeer op hardware maar op configuratie.

Ik vrees dat je toch gebruik zult moeten maken van de abo. Maar probeer het, niet geschoten is altijd mis.

Inderdaad, wij zijn verbonden met een server op het hoofdkantoor maar toch kunnen wij een extra pc inpluggen op de switch en zonder enige aanpassingen het Internet opgaan.Om te mailen moet je inloggen.
Wij werken plaatselijk (offline) met meestal Excel en Autocad en de bestanden worden regelmatig (online) opgeslagen. Onze telefoon gaat ook via het hoofdkantoor. Mailen gebeurd ook via dezelfde server maar dan met Outlook. Wanneer we online gaan om bestanden te saven loopt het wel traag.

Ik ga het toch eens proberen, lukt het niet ook goed hé, maar het zal iets voor morgen. Ik hou je zeker op de hoogte.

Groetjes,
Marc

Als er een externe pc wel ingeplugd kan worden dan moet het met een router ook werken. Als je dan deze maar instelt zodat hij een automatisch ip adres krijgt.
Dit komt in theorie neer op het zelfde als dat je een pc inplugt. Probeer het inderdaad. Als het werkt is het mooi.

@jjw

Misschien nog even in het kort wat ik gedaan heb.

D-link router aangesloten op een pc met netwerkkabel in LAN poort en via de browser en met http://192.168.0.1 ingelogd in de router.
Via advanced en advanced network UPnP uitgeschakeld.
Via setup router instellingen DHCP uitgeschakeld.
Onder router instellingen een ander IP adres ingevuld, in mijn geval 192.168.0.2.
Als je een beveiliging wil moet dit nu gebeuren want als je alles opslaat en de router reboot kan je niet meer in de router, ook niet met 192.168.0.2. Als je terug wil moet je de reset knop gebruiken om terug naar fabrieksinstellingen te gaan.
Ik heb dan via LAN aansluiting de router vebonden met de switch en na een paar seconden werkt alles. We kunnen via onze smartphone en via een draadloze pc gewoon op het internet.
Ik heb ook als test verschillende keren de router zonder spanning geplaatst en terug opgestart, direct verbinding zonder problemen:). Dus de router is eigenlijk een accesspoint geworden?

Is mijn uitleg een beetje plausibel?

Toch nog bedankt voor de assistentie.
Mvg.
Marc

Ja je hebt precies gedaan wat ik niet kon verwoorden haha... Je gebruikt nu de router inderdaad als een AP tunnel.

Goed gewerkt en fijn dat het werkt en have fun met internetten haha.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan