Router als Switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nick129

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2008
Hallo!

Ik ben thuis bezig een Windows 2008 Server op te zetten, en ik beschik over de nodige kennis, dus daar zit het probleem niet. Maar,

Nu heb ik thuis een draadloze router staan, een Sitecom WL303 XR en ik wil deze inzetten als switch. Is dit mogelijk en zo ja, hoe?

Ik heb zelf al de DHCP Server uitgeschakeld in de router, maar dan moeten er vanzelfsprekend nog meer handelingen uitgevoerd worden, die ik zo 1, 2, 3 even niet weet..

Iemand een idee? Alvast bedankt! =D

Laatst bewerkt:
Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de sitecom zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de provider-router.
Voorwaarden hierbij (om ip-adresconflicten te voorkomen):
1. Het mag niet het ip-adres van de provider-router zijn
2. Het mag niet in de reeks liggen die vanuit de provider-router via DHCP aan computers wordt uitgereikt.

Ook moet het subnetmasker moet overeen komen met die van het de provider-router, meestal is het 255.255.255.0.

Lees de volgende instructie.
Het ip-netwerk van de provider-router moet je even achterhalen via een pc die je bedraad of draadloos aansluit op de provider-router, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de provider-router aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Je kunt je sitecom router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de sitecom van de provider-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de sitecom.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de sitecom, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de sitecom
5. Zet DHCP serving uit op de sitecom
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de sitecom uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de sitecom een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de provider-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider-router al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de sitecom.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de sitecom bedraad met een LAN poort van de provider-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider-router ipv. de sitecom.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de sitecom nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de sitecom].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de sitecom zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider-router.
Je hebt dus de sitecom als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de sitecom zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de provider-router.
Voorwaarden hierbij (om ip-adresconflicten te voorkomen):
1. Het mag niet het ip-adres van de provider-router zijn
2. Het mag niet in de reeks liggen die vanuit de provider-router via DHCP aan computers wordt uitgereikt.

Ook moet het subnetmasker moet overeen komen met die van het de provider-router, meestal is het 255.255.255.0.

Lees de volgende instructie.
Het ip-netwerk van de provider-router moet je even achterhalen via een pc die je bedraad of draadloos aansluit op de provider-router, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de provider-router aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Succes,

Tijs.

Prachtig, ga het zeker proberen zometeen! Eén klein dingetje, ik mag aannemen dat met mijn providerrouter m'n server wordt bedoelt? Want het is immers de bedoeling dat m'n server de IP Adressen uitgeeft via m'n router/verkapte switch...

Het gaat om een Windows 2008 Server met AD, DNS, DHCP en Routing and Remote Access

Dank!

Dat hoeft geen probleem te zijn, inderdaad: Als zowel de provider-router als de server via een LAN-aansluiting op de Sitecom zijn verbonden, en in de provider-router DHCP serving ook uitstaat, dan kan de rol van DHCP server door jouw W2008 server worden overgenomen.

De werkstations (+ de server) hebben dan bedraad of draadloos Internet én lokaal netwerk via de Sitecom.

PS: Deze setup werkt natuurlijk niet helemaal lekker als je er géén provider-router voor staat; er is dan wel lokaal netwerk via de Sitecom accesspoint/switch, maar geen Internet.
Natuurlijk kun je voor provider-router ook een andere router lezen die je zelf hebt geïnstalleerd achter de provider-modem, als je van de provider geen router maar een modem gekregen hebt. Dus stel dat je provider een router beschikbaar stelt (bijv. een Zyxel), dan werkt het. Stel dat je provider een modem beschikbaar stelt én je hebt daaraan nog een eigen router aangesloten (dus niet de Sitecom, maar een andere), dan werkt het ook.

Even schematisch:
Beide setups werken, incl. Internet:
Provider routermodem -> Sitecom
Provider modem -> eigen breedband router -> Sitecom

Natuurlijk moet je (als je de W2008 server de DHCP laat doen) op alle routers DHCP serving uitzetten.

Succes,

Tijs.

Dat hoeft geen probleem te zijn, inderdaad: Als zowel de provider-router als de server via een LAN-aansluiting op de Sitecom zijn verbonden, en in de provider-router DHCP serving ook uitstaat, dan kan de rol van DHCP server door jouw W2008 server worden overgenomen.

De werkstations (+ de server) hebben dan bedraad of draadloos Internet én lokaal netwerk via de Sitecom.

PS: Deze setup werkt natuurlijk niet helemaal lekker als je er géén provider-router voor staat; er is dan wel lokaal netwerk via de Sitecom accesspoint/switch, maar geen Internet.
Natuurlijk kun je voor provider-router ook een andere router lezen die je zelf hebt geïnstalleerd achter de provider-modem, als je van de provider geen router maar een modem gekregen hebt. Dus stel dat je provider een router beschikbaar stelt (bijv. een Zyxel), dan werkt het. Stel dat je provider een modem beschikbaar stelt én je hebt daaraan nog een eigen router aangesloten (dus niet de Sitecom, maar een andere), dan werkt het ook.

Even schematisch:
Beide setups werken, incl. Internet:
Provider routermodem -> Sitecom
Provider modem -> eigen breedband router -> Sitecom

Natuurlijk moet je (als je de W2008 server de DHCP laat doen) op alle routers DHCP serving uitzetten.

Succes,

Tijs.

Oke oke, ik denk toch dat ik het nog niet helemaal snap..

Ik heb m'n modem van Ziggo waar het internet, tv en telefoon op binnenkomt, en direct op m'n modem staat m'n server. Achter m'n server staat dan m'n router. Daar heb ik de DHCP, Firewall en de NAT op uitgeschakeld. Port forwarding etc. stonden al uitgeschakeld.

Dus als ik het goed begrijp: Nu moet ik op de webpagina van m'n router de DHCP opzoeken, en die moet een IP Adres krijgen dat in de scope valt van m'n DHCP op de server, idem met subnet. Vervolgens moet ik niet de WAN poort gebruiken om van de server naar m'n router te gaan, maar de LAN poort en dan zou m'n W2008 IP Adressen uit moeten delen die via de LAN van m'n router beschikbaar komen

En moet ik bij Wireless ook nog wat instellen? Want een wired netwerk is geen optie met 3 laptops in huis.

Veel dank!

Welk modem (merk + type) van Ziggo draait bij jullie?
En hoeveel netwerkkaarten wil je gaan inzetten van de W2008 server? 1 of 2? Indien 2: Is het de bedoeling dat de W2008 ook als router optreedt of alleen als DHCP server en domeincontroller/bestandsserver?

Tijs.

Welk modem (merk + type) van Ziggo draait bij jullie?
En hoeveel netwerkkaarten wil je gaan inzetten van de W2008 server? 1 of 2? Indien 2: Is het de bedoeling dat de W2008 ook als router optreedt of alleen als DHCP server en domeincontroller/bestandsserver?

Tijs.

Allereerst dankje voor je constante snelle respons, ben er echt heel blij mee!

Euhm, er zitten 2 netwerkkaarten in, 1 op het moederbord en 1 op de pci. Nee het is de bedoeling dat we zowel wired als wireless kunnen inloggen, bestanden kwijt kunnen en kunnen internetten via W2008, hij treedt dus ook op als router

Merk en type modem, het is een Motorola SBV5121E

In dat geval hoef je natuurlijk niet de LAN aansluiting van de Motorola in de Sitecom te stoppen, want de LAN aansluiting van de Motorola gaat in 1 van de LAN-aansluitingen van de W2008 server.
Waar je dus voor moet zorgen dat de DHCP-reeks van de W2008 server ruimte laat voor apparaten die een vast ip-adres nodig hebben (netwerkprinters, de Sitecom e.d.) Je geeft dan aan de Sitecom 1 van die beschikbare vaste ip-adressen. Sluit de server aan op de Sitecom (op 1 van de LAN-aansluitingen) en dan kan iedereen bedraad (op een andere LAN-aansluiting van de Sitecom) of draadloos (ook via de Sitecom) communiceren. De W2008 server is dan én DHCP server én DNS server én bestands/printerserver én router.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
In dat geval hoef je natuurlijk niet de LAN aansluiting van de Motorola in de Sitecom te stoppen, want de LAN aansluiting van de Motorola gaat in 1 van de LAN-aansluitingen van de W2008 server.
Waar je dus voor moet zorgen dat de DHCP-reeks van de W2008 server ruimte laat voor apparaten die een vast ip-adres nodig hebben (netwerkprinters, de Sitecom e.d.) Je geeft dan aan de Sitecom 1 van die beschikbare vaste ip-adressen. Sluit de server aan op de Sitecom (op 1 van de LAN-aansluitingen) en dan kan iedereen bedraad (op een andere LAN-aansluiting van de Sitecom) of draadloos (ook via de Sitecom) communiceren. De W2008 server is dan én DHCP server én DNS server én bestands/printerserver én router.

Succes,

Tijs.

Super bedankt! Ga 't zo snel mogelijk uitproberen =D

[...]Sluit de server aan op de Sitecom (op 1 van de LAN-aansluitingen) en dan[...]

Je snapt natuurlijk dat ik hier de 2de netwerkkaart van de W2008 server bedoelde (de eerste gaat de kabel van de Motorola in).

Je snapt natuurlijk dat ik hier de 2de netwerkkaart van de W2008 server bedoelde (de eerste gaat de kabel van de Motorola in).

Haha jawel, dat snapte ik wel. Van de Motorola naar W2008, en van W2008 naar LAN Sitecom =) Heel erg bedankt!

Tijs, superbedankt! De boel werkt (bijna) vlekkeloos. Alleen nog wat probleempjes met sommige websites laden, maar dat komt wel goed hebk het idee

Dankdank!

Fijn dat je met de hulp resultaat hebt geboekt, en bedankt voor de terugmelding! :D

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan