Router als wifi hotspot

Status
Niet open voor verdere reacties.

ysdragon

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2014
hallo mensen,

Aller eerst SORRY, ik weet dat er al een aantal topics zijn op dit gebied. Ik heb ook een aantal gelezen & uitgeprobeerd, maar het wil niet lukken.

zoals het nu is: ips-router -> hub(switch) -> pc's

zoals het moet worden: isp-router -> switch -> wifi hotspot only (zyxel p-2812hnu-f1 router)
-> pc's

Ik heb de router aangesloten op de switch via de ethernet poort 1. Ik heb ook al de DHCP uitgezet in de router (zoals in alle andere topics is vertelt).
De WiFi werkt (als in: heb verbinding met de router via telefoon/touchpads).
Maar nog geen internet. Ik gok dat ik een "profiel" of iets dergelijks zou moeten selecteren, of wat regels zou moeten toevoegen.
Tis alleen allemaal veel te lang geleden & ik heb geen flauw idee meer wat elke afkorting inhoud, wat het doet & hoe ik dit zo kan gebruiken dat het apparaat
een simpele WiFi only hotspot word....

kan iemand mij misschien een enkele regels aan het verstand brengen zodat ik het apparaat wel mijn gewenste kunstje kan laten doen?

P.S. ik heb wel een functionerende hotspot kunnen maken met een TP-link usb wifi adaptertje & de software "virtual router" maar deze heeft het na 1 week
na aankoop gewoon begeven(kunnen ze stuk gaan door dat ik ze als wifi hotspot heb geforceerd ipv de bedoelde functie laptop/pc naar wifi router?)
...vandaar het bovenstaande gepruts...lol

dank jullie voor jullie tijd & advies :)

Handleidingen, firmware etc.: hier
Je hebt ook nog eens een flink uitgebreid apparaat te pakken.
Ik geef een paar tips (ik heb zelf die Zyxel routermodem niet):
a. Zet de 3g backup functie uit. Zie deze handleiding, pagina 12.
b. Verwijder alle WAN interfaces (zie pagina 15). Per slot van rekening ga je niets meer doen met de WAN/Adsl/Internet kant van deze Zyxel router.
c. Verwijder alle QoS regels/queues (zie pagina 36 en verder).
d. Verwijder alle VLAN instellingen (zie deze handleiding, pagina 11).
e. Heel belangrijk: Zorg ervoor dat het LAN ip-adres van de Zyxel niet hetzelfde is als het LAN ip-adres van de ISP-router. Sterker nog: Het LAN ip-adres van de Zyxel mag niet overeenkomen met welk ander apparaat op je netwerk dan ook (maakt niet uit of die hun ip-adres vast hebben staan of via DHCP toegekend)!

Tijs.

Hallo Tijs,

Ja het is inderdaad een uitgebreid apparaat en ook niet heel simpel om mee te werken.

Ik heb geprobeerd de regels bij WAN te verwijderen, maar die profielen zijn alleen aan te passen en kunnen niet verwijderd worden.
Het zelfde geld voor de QoS regels, alleen maar aan te passen verder niets.
Dus heb ik geprobeerd gewoon de eerste regel aan te passen (een optie routing/bridging) en van routing naar bridging gezet.
Na de router reboot deed ie niks meer lol, dus heb ik de optie weer terug gezet & weer router reboot....
Zonder ook maar iets verder te hebben veranderd was er ineens internet via WiFi.
De router zegt nog steeds dat er geen verbinding is, hij laat 2 computers zien op de LAN & 1 apparaat die de WiFi gebruikt.
Maar dus wel WiFi met internet lol.
Ik snap er geen hout meer van, maar het werkt!!! :D

Super bedankt voor al die tips :thumb:, ik heb de handleidingen eventjes opgeslagen, want niet alles staat dus in de bijgeleverde handleiding.

Zet nog even de vraag als opgelost.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan