Router beveiligen werkt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Woutertjuh88

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2005
Heey!

Ik ben al weken bezig om mijn router te beveiligen. Dit wil ik doen omdat er elke avond/nacht iemand bij mij op het netwerk zit te downloaden/internetten. Om te achterhalen wie dit is zal lastig woorden aangezien ik in een grote studenten flat woon waar vele mensen internet hebben/delen...Ik weet dat mijn router erg ver bereik heeft dus er kunnen er genoeg zijn die van mijn internet profiteren.....

Ik heb van Online een abbo met een modem(2 poorten, geen draadloos) van Online(Speedtouch Thomson ST706). Aan dit modem zit een telefoon en een Sitecom router(WL-312 v1 001). Nu wil ik de Sitecom router dus gaan beveiligen. Als ik netjes de handleiding lees

Handleiding:
_________
Hoe stel ik beveiliging in voor mijn draadloze netwerk?

A

Om uw verbinding te beveiligen zou u het volgende kunnen doen:

1. Open Internet Explorer, tik in de adresbalk http://192.168.0.1 en druk op Enter
2. Log in met gebruikersnaam: admin en wachtwoord: admin
3. Klik op 'Wireless Settings'
4. Klik op het tabblad 'Security'
5. Zet de 'Data Encryption' op 'WPA'
6. Zet het 'Method' op 'WPA2 (AES)'
7. Zet de 'Authentication' op 'Pre-shared Key'
8. Vul bij Key Setting een code in tussen de 8-63 tekens.
9. Klik op Apply

Wacht vervolgens een minuut, en stel daarna uw draadloze netwerkkaart in:

Dit gaat op een van de volgende manier:

1. Klik met de rechtermuisknop op het icoontje van de draadloze verbinding, onderin uw taakbalk
2. Kies voor de optie 'Beschikbare draadloze netwerken'
3. Verbreek de verbinding, en maak opnieuw verbinding met het netwerk.
4. Vul bij 'Netwerksleutel' uw WPA-code in
5. Herhaal deze code

Als u deze stappen volgt, dan heeft u een beveiligde draadloze verbinding.

en doe wat er staat start mijn router opnieuw op (das normaal) en zodra ik dan kies om verbinding te maken met het netwerk krijg ik de melding zoals onder in het plaatje.

Nu vraag ik me af hoe kan ik mijn netwerk wel beveiligen?? er wordt namelijk vaak zo zwaar gedownload dat ik zelf niet meer op internet kan komen....

Bijlagen

• fout_netwerk.jpg
    fout_netwerk.jpg
    47 KB · Weergaven: 68
  • netwerk.jpg
    netwerk.jpg
    37,9 KB · Weergaven: 65
Om opnieuw verbinding te maken nadat je inloggegevens op de router hebt gewijzigd, ga je in Vista naar het netwerkcentrum, klikt op de netwerknaam van jezelf en kiest 'Verwijderen'.
Na enige tijd staat dit netwerk opnieuw in je lijstje van beschikbare netwerken en log je daarop in met je 'nieuwe' WPA-sleutel. Dit is een eenmalige actie.

Reactie: Als je alleen de stappen hebt gevolgd zoals hierboven weergegeven, is dit mijns inziens niet voldoende.
Je zou ook de SSID moeten wijzigen en de gebruikersnaam- en het -wachtwoord om in de setup van de router te komen. (nu dus admin / admin)

Laatst bewerkt:
Daarnaast moet je MAC filtering aanzetten zodat alleen verbindingen van aparaten met MAC adressen die jij hebt opgegeven connectie kunnen maken. De WPA is een encryptie en goed maar met MAC filtering heb je de boel nog meer dicht zitten en ja..., het standaard wachtwwoord moet je uiteraard veranderen anders kan iedereen de settings weer wijzigen. Overigens is de melding een teken dat je op de laptop wellicht een ander encryptie protocol hebt aangezet (WEP?) of dat je netwerkkey niet juist is ingevoerd. Herhaal dan de stappen en let er goed op dat je zowel aan router zijde als aan laptop zijde het zelfde protocol instelt. WEP is trouwens binnen een paar minuten te kraken dus als beide WPA of nog beter WPA2 ondersteunen zou ik dat kiezen.

@TeuGem:
Helaas blijft het staan... k kreeg alleen een nieuwe melding over de bedraade netwerk of ik hem wou instellen als thuis of werk.

@Digger36:
SSID is gewijzigd.
encryptie protocol kan ik nergens vinden op me laptop...
Kan ik ook instellen dat er alleen die MAC adressen gebruikt worden? dus zelf toevoegen?

Nieuwe wijziging:

Het is gelukt ik ben gewoon zo dom geweest om de netwerknamen te verwijderen bij de LANverbinding:S

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan