Router buren: uitstekend signaal. Risico's?

Status
Niet open voor verdere reacties.

GebruikersWhoop

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mei 2013
Goeiedag mensen,

Ik heb twee vragen waar ik zelf het antwoord niet op weet.

Vraag 1) Is het voor een persoon mogelijk om mee te kijken op iemand anders z'n computer (dus letterlijk als meevolgen) ? Zo ja, wanneer, hoe en wat kun je ertegen doen?

Vraag 2) Ik heb hier in het overzicht met netwerken een heel sterk signaal van de buren in staan. Betekent dat, dat ik nu op twee netwerken aan het surfen ben? Zijn er beveiligingsrisico's? Het signaal van de buren is uitstekend en de mijne zelf ook uitstekend.

Alvast bedankt voor een eventuele reactie :)

Hallo,

Het is niet mogelijk om mee te kijken alleen om bestanden weg te halen mits jij delen op je pc hebt aan staan?

Hoi,

Het zou me weinig verbazen als er een vage virus zou zijn dat eventueel zou kunnen " meekijken " . Zolang je geen dubieuze programma's op je pc toelaat / installeerd, en een goede firewall en een anti-virus op je pc hebt staan, dan is " meekijken " onmogelijk.

Je kan maar op 1 netwerk tegelijk surfen (zover ik weet ) met 1 computer, wat je ziet is enkel een overzicht.

@gebruikerswhoop,

Zorg dat je eigen beveiliging op orde is. Je zou in je eigen router het uitzenden van SSID kunnen uitzetten waardoor het netwerk naar buiten toe niet zichtbaar is. Zorg dat er een sterk wachtwoord op draadloos netwerk zit. Zorg dat het gebruikte kanaal niet gelijk is aan de buren. Je kunt eventueel zorgen dat jou pc ook niet meer naar de buren kijkt door dit netwerk uit te sluiten.

Voor de beste beveiliging kun je in je router aangeven welke MAC-adressen gebruik mogen maken van de router. Als je dit wilt maar niet weet hoe, laat het even weten dan stuur ik je hier doorheen. Laat dan wel even weten welk merk / type router je hebt.

Wifi uitzetten en op een UTP kabel internetten lost deze zorg wel op denk ik.

Wifi kun je uitzetten in je router en staat standaard aan.

Als je wifi wilt uitzetten typ je het ip adres in van je router in je internet browser gevolgd door jouw inloggegevens.
Ip zoals 192.168.1.1 of dergelijke zijn meestal router ip's al weet ik natuurlijk niet welke router u hebt.

Inloggegevens staan in je schrijven van je provider op papier.

Maak je niet druk een buurtgenoot gaat echt geen handel bestellen op jouw Neckerman account :thumb:

het signaal dat je ziet is alleen het overzicht in je wi-fi lijst niks bijzonders. en meekijken op iemand zijn computer hoe bedoel je?

Met mee kijken zal je wel bedoelen dat iemand met een andere computer kan kijken wat je uitvoert op je computer.
Zolang dat hij / zij geen toegang heeft tot je netwerk en alles qua virusscanners en beveiliging up to date is zal dit niet voorkomen.

Mocht je alles beveiligd willen hebben is de beste beveiliging. Alleen via netwerkkabel werken.

Mocht je Wireless werken volg dan de uitleg van TDis. Dit zal de beveiliging dichtspijkeren.

Betreft signaal van de buren. Kan komen doordat zij een sterk signaal sturen vanaf hun router.
Dit wil niet zeggen dat je op hun netwerk zit. Zolang je maar 1 netwerkkaart gebruikt en op je eigen netwerk zit aangesloten.
Dan hoef je je hier geen zorgen over te maken.

Mvg,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan