Router en DHCP

Status
Niet open voor verdere reacties.

112fan

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2010
Als ik DHCP in wil stellen op onze SBS 2003 dan zegt hij dat je het ip va de router in moet vullen. Maar ik heb ergens gehoort dat je in de router DHCp uit moet schakelen en dan inschakelen op de SBS. Of zit het zo dat de router dan automatisch gezien wordt en dan een ip krijgt van de server?

DHCP kent IP adressen toe zodat je niet handmatig elk apparaat in een netwerk hoeft te configureren. Dus waarschijnlijk zal je router automatisch een IP adres krijgen.

Je kunt maar 1 DHCP server hebben in een IP-netwerkje.
Dus
1. Je stelt de werkstations met een handmatig ingestelde IP in (ip-adres, subnetmasker standaardgateway, DNS-server)
2. óf je laat een DHCP server dat doen
a. Als je DHCP server functionaliteit configureert en aanzet op de SBS server, dan moet je de DHCP server functionaliteit op het LAN gedeelte van de router uitschakelen.
b. Als je de DHCP server functionaliteit configureert en aanzet op de router, dan moet je de DHCP functionaliteit op de server niet aanzetten. In de DHCP scope gegevens die de router gebruikt moet dan als eerste DNS server het vaste ip-adres van de SBS server worden aangegeven, zodat er in het domein ook aangemeld kan worden.

Het LAN ip-adres van een router is altijd vast ingesteld, de router maakt dus zelf géén gebruik van DHCP om een ip-adres aan de LAN-kant te krijgen.

Succes,

Tijs.

Oke, maar waarom moet je een ip van een router invullen bij de DHCP scope van een router?

Als niet bekend wordt gemaakt (bijv. via DHCP) wat de standaardgateway is op het LAN-netwerk, dan kan er geen gebruik worden gemaakt van Internet. En als DNS server niet wordt aangegeven het ip-adres van de SBS server, dan is er geen toegang tot Active Directory (dus niet inloggen op het domein, geen computers toevoegen aan het domein etc.)

Succes,

Tijs.

Oke, maar waarom moet je het ip adres van de router invullen als hij geen DHCP server meer is? En wat moet je dan invullen?

Ik vraag me ernstig af hoe blind je bent: Het LAN ip-adres van de router moet als standaardgateway worden doorgegeven naar de server en de werkstations, anders gaat er géén verkeer het lokale netwerk af. Internet-toegang is er dan dus niet. Zie mijn vorige posting. Of de router dan nog DHCP server is of niet staat daar los van, het gaat om de rol als standaardgateway!

Hóe je die informatie naar de SBS server en werkstations toebrengt is jouw zorg (via DHCP, via een vaste instelling etc.) Wat je NIET moet doen is 2 actieve DHCP servers op 1 netwerk hebben, vandaar mijn verhaal in mijn eerste posting dat óf de router óf de SBS server DHCP server mag spelen, maar niet beiden tegelijk.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan