Router en Repeater

Status
Niet open voor verdere reacties.

snaggyheadshot

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2011
Hoi allemaal,

Ik heb laatst de Asus RT-N12 router aangeschaft. Deze had niet genoeg bereik om op de slaapkamers te internetten / gamen. Nu heb ik de Conceptronic Wireless N 150mbps aangeschaft. En op de bovenetage staat de Asus nu als repeater. Maar de Asus heeft een maximum van 300Mbps , en de Conceptronic 150Mbps , is het internet misschien sneller als ik de Asus weer in de woonkamer zet en de Conceptronic op de bovenetage als repeater? Of heeft dit geen verschil in de snelheid?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Het zijn allebei routers.
Heb je ze wel goed ingesteld
En het modem van je isp,is dit ook een modem/router.
Dan zou je 3 routers in je netwerk hebben.

Ik snap niet waar je heen wilt? Mijn vraag is of het beter is als ik de Conceptronic gebruik als repeater ja of nee.

Is jou internet sneller dan die 150Mbps? Zo nee, zou het niet uit moeten maken. Echter zou ik de snelste het internet op laten binnen komen en de langzaamste als repeater gebruiken.

Nee mijn internet is 30MB up en DOWN , maar ik dacht misschien heeft de router zelf verschil.

Wat ik bedoelde is dat veel routers ook de snelheid er uit kunnen halen.
Maar zelf heb ik adsl,is niet snel,maar dat komt nog wel.
De snelheid op mijn laptop is even snel als op mijn desktop.
Dus het maakt geen ene r... uit.

Doe anders een speedtest met www.speedtest.net

Over die speedtest, het internet is wel degelijk slomer op de bovenetage dan op de onderetage , ook als ik op de normale router zit ( niet de repeater dus ). Ik ga vanmiddag een testje doen.

Voor alle duidelijkheid:zowel de asus als de conceptronic zijn allebei routers
Dus geen repeaters

Een router is wel als Repeater in te stellen natuurlijk.

Wat betreft de snelheid: Als je met de 150 Mbit/s op de internet toevoer gaat zitten, zal geen enkel apparaat het internet sneller dan 150 Mbit/s benaderen, zelfs de apparaten die aan de 300 Mbit/s router aangesloten zijn.
Als je de 300 Mbit/s op het internet aansluit dan kunnen de apparaten die op de 300 Mbit/s zitten de volle snelheid gebruiken, en zijn de apparaten op de 150 Mbit/s router beperkt.

Je geeft echter al aan dat je 30 Mbit/s up en down hebt, geen van de twee routers zal daardoor je internet beleving vertragen.
Waar je WEL aan kunt denken is of je apparaten hebt waarmee je media deelt naar andere apparaten... die zou ik dan op de 300Mbit/s router hebben zitten.

Mocht je merken dat er minder dan 30 Mbit/s binnenkomt, dan zul je op de routers een instelling moeten zoeken die het netwerk verkeer prioriteiten meegeeft, en die uitzetten... en op de PC's QoS packet planner uitzetten... die geeft met hogere snelheden vaak ook problemen.

Laatst bewerkt:
Een repeater is een apparaat wat het uitgezonden draadloos signaal herhaalt.
Dus inclusief ssid en wpa sleutel.
Ik heb dit een router niet zien doen.

Maar en router is een multi apparaat.
1. routering
2. dhcp server
3. switch
4. accesspoint

Door alleen de dhcp server uit te zetten ben je er niet.
De routering blijft actief
elk ip pakketje heeft een header.
In deze header zit o.a. de bron en de bestemming.
Deze worden beiden gewijzigd door de routering,met name door NAT, network adress translation.
Met meerdere routers schieten de pakketjes als losse flodders door je netwerk als je de zaken niet goed afsteld.

Het is niet aan te raden om twee routers in 1 netwerk te gebruiken, vervang die conceptronic door een normale wifi repeater zou ik zeggen, een goedkope repeater is de sitecom 300N range extender
Let wel op dat een repeater de snelheid altijd halveert, omdat hij maar 1 radio aan boord heeft kan hij niet tegelijk zenden en ontvangen, hierdoor zal hij dus uiteindelijk op 150 mbps gaan werken ( maximaal haalbaar )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan