Router falen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Helpdeskje

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Router is een linksys 54G

- Ik heb 2 routers thuis.

- 1 router is van de provider en de linksys van mezelf.

- Ik gebruik dit ding al denk ik 2 of 3 jaar maar nu vind ik dat hij vreemde dingen doet.

- Bekabeld!

- andere pc's doen het wel maar zitten aangesloten op de modem/router van de ISP

Hierbij valt me router het internet weg. Dan heeft ook de pc geen internet maar wel netwerk. Beetje vreemd vind ik dit. De logs in me router worden ook geleegd. Probleem is... Dit gebeurd soms bijna 10 x per dag. Word er een beetje gek van dat ik om de anderhalf uur/uur de router moet resetten om weer internet te krijgen. Dit gebeurt de laatste dagen met de router. Het word ook steeds erger. VIrussen lijken het niet te zijn want ik scan me pc iedere dag en doe geen gekke dingen. Enige wat er op draaid is een webserver. Apache.

Het is Windows XP. Mijn vermoeden is dat deze router zijn einde begint te halen op een erg vroege stadium. Als internet wegvalt kan ik dus ook gewoon niet meer internetten tenzij ik de router even het stroom laat loslaten. Ik kan dan nog wel gewoon het netwerk op. En de router van de ISP is van XS4ALL, een fritzbox. Geweldigge box. Maarja Ik vermoed gewoon dat het de router is die het aan het begeven is. Wat zou het nog meer kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,

Helpdeskje

heel kort... router valt het internet om het uur of zo uit en het netwerk naar de router blijft wel goed.
andere pc's zijn aangesloten op de modem. En die hebben wel normaal internet.

Laatst bewerkt:
Ik zou de Linksys 'degraderen' tot draadloos accesspoint en switch. Voordeel is dat er maar 1x geportforward hoeft te worden etc.

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Linksys 54G zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de provider-router.
Voorwaarden hierbij (om ip-adresconflicten te voorkomen):
1. Het mag niet het ip-adres van de provider-router zélf zijn
2. Het mag niet in de reeks liggen die vanuit de provider-router via DHCP aan computers wordt uitgereikt.

Ook moet het subnetmasker moet overeen komen met die van het provider-router-netwerk, meestal is het 255.255.255.0.

Het ip-netwerk van de provider-router moet je even achterhalen via een pc die je bedraad of draadloos aansluit op de provider-router, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de provider-router aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Je kunt je Linksys 54G router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Linksys 54G van de provider-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Linksys 54G.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Linksys 54G, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Linksys 54G.
5. Zet DHCP serving uit op de Linksys 54G
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Linksys 54G uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Linksys 54G een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de provider-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider-router al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Linksys 54G.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Linksys 54G bedraad met een LAN poort van de provider-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider-router ipv. de Linksys 54G.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Linksys 54G nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Linksys 54G].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Linksys 54G zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider-router.
Je hebt dus de Linksys 54G als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Ja maar hij heeft het weken lang gedaan op deze manier zonder enige problemen. Ook is het vreemd dat het netwerk wel gewoon door draaid. paar weken was het ook al raak maar dat was 1 x of 2 x per dag.. nu al 7 x per dag. Dus het heeft denk ik geen netwerk probleem. Anders zou ik ook niet meer op de router kunnen inloggen als me internet weg is.

Dat zal best wel zijn, en een directe verklaring is er ook niet, maar je kunt de router wel 'ontlasten' door 'm te degraderen tot accesspoint/switch. Zéker als er veel pc's tegelijk van alles aan het doen zijn kan een router (te) zwaar belast zijn.

Kijk maar of je gebruik gaat maken van mijn tip.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan