Router gebruikt hele CPU ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter mono
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mono

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2004
Heb een probleem met mijn pc en heb, na zoekwerk en scans opgemekrt dat het aan mijn router ligt.

Vanaf ik deze opzet wordt immers 100% van mijn CPU in gebruik genomen. Gevolg : pc werkt niet meer naar behoren. Tussen twee klikken kan je een tas koffie gaan drinken:rolleyes:

Voordien had hij dit niet, en ook bij nazicht blijkt er, voor zover ik kan nagaan, niemand anders gebruik te maken van mijn router.

Heb gemerkt bij de taskmanager dat het CPU-gebruik, dat meestal de waarde "99" heeft bij "niet-actieve systemen", plots die hoge waarde heeft bij "lsass.exe".
Iets wat ik niet kan wissen vermits het blijkbaar een onmisbaar proces is, maar voordien heb ik dat er niet zien bij staan.

De router kan jou cpu niet opslokken hoor.
maar doe eens een spyware scan.
is het echt de l sass en niet de I sass

scannen met ad-aware.

Note: The lsass.exe file is located in the c:\windows\System32 folder. In other cases, lsass.exe is a virus, spyware, trojan or worm! Check this with Security Task Manager.

Dus even kijken of die file wel in de aangegeven folder zit anders heb er een te pakken vrees ik voor je.

Heb eens nagekeken, en het betreft wel degelijk "L-sass.exe" en het bestand staat in mijn c:\windows\system32 folder.

Het gekke was wel dat na resetten van de router en terug opstarten van de pc alles normaal werkte en eens ik de router opzette het na een tijdje terug problemen gaf. Vandaar mijn idee dat het aanvankelijk daar iets mee te maken had.

Ik ben ondertussen op een andere pc ff aan het antwoorden, want mijn pc is momenteel bezig met het scannen via Ad-Aware. Is daarmee begonnen gisterenavond (zo rond 22.30 u) en is er nu nog mee bezig (zucht)

Benieuwd of hij vanavond bij thuiskomst ermee klaar is :confused:

Ik scan regelmatig op ad-aware maar meer dan 20 minuten heb ik nog nooit nodig gehad.
Dit verbaasd me dus hogelijk.

Als je het mij vraagt dan zit er inderdaad dus iets niet goed op je pc.

Lees onderstaande post eens door.misschien heb je er iets aan.

http://castlecops.com/postt13642.html

grt.

Martin

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor het aanreiken van de topic.

Blijkbaar is het toch uitkijken om niet het verkeerde bestand te wissen en is er toch wat verwarring omtrent "L-sass" en "I-sass"

Ik ga vanavond nog eens één en ander bekijken en weet nog te zeggen hoever ik ermee geraak.

Heb ondertussen volgende acties gedaan :

Na de superlange:confused: Ad-aware scan waren er iets meer dan 200 cirtical objects. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ze allemaal verwijderd.

Heb dan nog eens een scan gedaan met Spy Bot en deze vond er nog een zestal, ook verwijderd.

Vandaag dan terug opgestart en nogmaals gescand met beide scanners. Geen enkele errormelding.

Heb ook al eens gekeken naar de bestanden:
Een "i-sass bestand" heb ik niet teruggevonden.
Bij een zoekactie naar "l-sass" (dus met een L)
krijg vier items, allemaal genaamd "lsass"
Ze staan in volgende mappen :
C:\Windows\$NTServicepackUninstall$
C:\Windows\i386
C:\Windows\ServicePackFiles\i386
C:\Windows\system32

De eerste drie zijn blauw gemarkeerd, de laatste zwart.
Gisterenavond was er geen probleem zolang ik mijn router niet aanzette. Deed ik dat wel was het al gauw onwerkbaar (100 % CPU - lsass.exe)

En vandaag na de scans ondervind ik hetzelfde probleem. Weet echt niet meer wat te doen, maar vast staat wel dat het aanzetten van de router oorzaak is dat die "lsass" mijn geheugen inneemt.

Weer een stapje verder ondertussen...

Heb het probleem "halvelings" verholpen door een bijkomende firewall te installeren.

Sygate Personal Firewall

Deze komt dan wel, zeker inbegin, veel melding maken maar bij de derde melding had ik "prijs". Vroeg toestemming voor "lsass.exe" om op het net te komen. Ik heb die toegang geweigerd en sindsdien is het probleem opgelost.

Althans, ten dele want feit blijft dat zonder die firewall "lsass" gewoon probeert verbinding te maken.
Wat ook is veranderd is dat in mijn router bij verbindingen nu niet meer mijn pc met naam staat maar "unknown" in de plaats. Verder staat bij PC Database nu ook mijn "unknown" pc, daar waar die er vroeger niet bij stond, (enkel normaal de tweede pc vanhet netwerk) Maar daar maak ik me , hopelijk terecht, weinig zorgen om.

En hopelijk de laatste stap
(en voor allen die geïnteresseerd zijn of zelf met dit probleem te maken zouden krijgen)

De extra firewall heeft dus al heel wat duidelijk gemaakt. De melding kwam steeds weer dat een zekere "LSA Shell - Export Version (lsass.exe)" verbinding probeert te maken. Had dat al geblocked en vond op onderstaande link de oplossing.

http://www.virushelp.nl/sasser.htm

Het betrof dus het W32.Sasser.Worm virus dat blijkbaar de "lsass.exe" laat chrashen. Vermits het virus toegang tot het internet zoekt doet het probleem zich pas voor als de router wordt opgestart. Maar het is dus niet de router die het veroorzaakt, wel de verbinding met het internet op zich.

Bedankt aan allen voor de comments en hulp want zonder deze was ik er niet uitgeraakt. Nu heeft mijn door jullie bijgestuurde zoektocht toch een oplossing geboden. Bedankt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan