Router instellingen voor Kennisglas/Pilmo

Status
Niet open voor verdere reacties.

snarf54

Verenigingslid
Lid geworden
2 aug 2004
Mijn dochter heeft op har studentenkamer hier een aansluiting op.
zolang rechtstreeks netwerkkabel naar PC werkt alles goed.

echter nu een wireless router tussen gezet maar dan werkt het niet meer
het mag wel staat er op de site

wie kan mij aan d ejuiste instellingen helpen ?

is een philips router maar heb ook al met belkins en alcatel gewerkt.
het is voornamelijk het internet gedeelte. Is dit dynamisch, statisch en wat wul je dan in ?

alvast dank.

Zelf zou ik de helpdesk even bellen: 0900-2022450
Lijkt mij het gemakkelijkst en anders even de helpdesk van de provider bellen voor de correcte instellingen.

Natuurlijk kan dat maar dat is een betaalde lijn.
bovendien matchen de tijden van de helpdesk ook niet echt met mijn beschikbaarheid.
Dus probeer ik het op een andere wijze op te lossen.

Ja dan moet je net iemand treffen die dezelfde (onbekende) provider heeft.

Even voor de duidelijkheid: ze woont op kamerszei je, dus haar oorspronkelijke kabelaansluiting ging mss via een "hoofdrouter" die het hele huis bedient?

Zo ja, dan moet je daar niet nog een router bijzetten, dat gaat niet goed. Wat wel kan in zo'n geval is een draadloos accespoint - en in veel routers kun je de routerfunctie uitschakelen, zodat ze als accespoint gebruikt kunnen worden.

de oplossing ligt bij m.i. bij de post van nannette
Vaak wordt dat bridge genoemd en dan is het ook goed mogelijk dat je de wirelessrouter (nu de AP) niet via WAN aansluiten moet, maar op een van de LAN aansluitingen.

Dank voor de reacties
Ze woont daar nu net en in de kamer zit een rj45 doos. Ik denk niet dat er ergens nog een router tussen staan. Iedere kamer heeft nl. zo' n aansluting.

Ik kan het proberen in de bidge mode maar werken de 4 netwerkpoorten dan ook of moet dan alles draadloos ?

Dank voor de reacties
Ze woont daar nu net en in de kamer zit een rj45 doos. Ik denk niet dat er ergens nog een router tussen staan

Om daar achter te komen:
1. even vragen aan de verhuurder (en wie weet kom je er dan achter dat er in dat huis al draadloze aansluiting is en dan hoef je alleen nog maar de inloggegevens/WEP/WPA-sleutel te hebben)
2. als je dochter geen apart eigen ADSL-abonnement heeft, ligt het volgens mij voor de hand dat er al een router staat. Heeft ze bv wel een eigen vaste telefoon- en/of kabelabonnement of worden die ook gedeeld met medebewoners? Kijk ook eens in de evt. huurovereenkomst, wie weet staat het er allemaal in.

Die 4 LAN-poorten zullen via accespoint of bridge gewoon werken.

Er is een het gebouw wel draadloos maar dat is de verhuurder (stadswonen) aan het afbouwen. Nieuwe bewoners krijgen hier geen toegang meer toe.

Nog een vraag als de router in bridge mode staat blijft deze dan wel benaderbaar op het vaste eigen ip zoals bijv 192.168.1.1 ?

Als het werkt zoals ik het graag zou zien werken dan moet de aangesloten pc/laptop een ip adres krijgen van het aanwezige kennisglas en dus niet door de router.

Hoe ICS in te stellen

Dank denk niet dat ik het in bridge mode voor elkaar krijg dus ga het nu proberen met een oude PC met een 2e netwerk kaart.

met routers e.d. kan ik redelijk overweg maar hoe stel ik ICS in als de 2e aansluiting geen PC is maar een router/AP ?
wat voor kabel moet hier tussen ? straight of cross ?

verder is het natuurlijk zo dat er automatisch ip adressen uitgedeeld worden.
moet ik in de ap/router hier nog rekening mee houden en zo ja wat/waar in te vullen ?

alvast dank

Laatst bewerkt:
Hoi !

Als er in de kamer een RJ-45 aansluiting zit, ie er ggarandeerd al ergens een router/switch geplaatst !

Dan zou je dud alleen een draadloos access point (WAP) nodig hebben !

Maar de provider, zowel als de aanwezige router zijn mij met al m'n ervaring volledig onbekend.

Zonder meer gegevens over de configuratie blijf hier raad geven m.i. een gok.

Wat je nu met die 2de PC wilt is mij ook een raadsel; je krijgt toch al een IP-adres toegewezen ?

Greetz,

harry.

begrijp dat je een pc tussen de router en kennisglas wil zetten.
Dat zou alleen het probleem verplaatsen, want dan moet je de router alsnog bridgen.
De hamvraag is of de aansluiting direct op internet is, dan zou de router gewoon zijn werk moeten doen.
Zo niet (en dat is waarschijnlijk) dan zit er al een router tussen,die de aansluiting via NAT verdeeld over alle aansluiting. Je sluit dan aan op LAN en niet op WAN-internet)
ICS zal dan ook niet werken(en niet nodig zijn) omdat er geen internetaansluiting is, maar een lan aansluiting. Met een simpele switch of Acces point was je ws al klaar geweest.
Om welke type router gaat het precies. Misschien kunnen we achter de bridge functie komen?

Laatst bewerkt:
Bij Pilmo over Glasvezel levert Pilmo standaard een monteur mee. Standaard sluit de monteur alleen het glasvezel modem aan en test of deze werkt. U kunt bij het aanmelden kiezen voor een volledige installatie door een monteur
situatie 1: abonnement direct bij pilmo (kennisglas levert alleen de bekabeling)
Ik neem aan dat we het niet over deze situatie hebben, dat zou beteken dat er direct bij Pilmo een abonnement is afgesloten en dat er een modem hoort bij de aanluiting waar de computer op aangesloten was, aangesloten door een monteur(of reeds opgesteld.)
situatie 2
De computer was rechtstreeks, met een lankabel, op het rj45 stopcontact in de kamer aangesloten en had gewoon internet zonder speciale, door verhuurder opgegeven, instellingen
In dat geval heeft de verhuurder het abonnement en verspreidt het signaal via een router naar de verschillende kamers.
In deze situatie moet de router op bridge gezet.
Helaas:confused: kan ikzelf uit de handleiding van philips niet de juiste instellingen halen.
Mogelijk zitten ze bij NAT en "adres koppelen", maar de handleiding is te summier zo en dat geldt ook voor de rest van de "support"
Hopelijk is er een helpmijer die je verder kan helpen.
Een mailtje of beter een telefoontje naar philips support zal ook de oplossing geven.
mvg leo

Dank Leofact.
Situatie 2 is absoluut van toepassing.
Had al een vraag uitstaan maar men begreep het nog niet helemaal goed mede ook doordat ik zelf ook nog niet alles wist. Hoop gedurende het weekend nog meer feedback te krijgen om mij vervolg vraag nader en duidelijker te stellen.

Update: Ik zag nu pas erasmus staan, zocht bij pilmo nav de kop van je eerste post, maar dit is w.s. surfnet.
Daar wordt het volgende over gezegd.
note. You cannot use a router on a Surfnet connection, only on a Pilmo connection. Since you need to authenticate to the network, which is not supported by (most) routers. I've heard a few stories of fellow students that some routers do support this, but these routers costs over 200 euro's.
Het gaat om de 802.1x authenticatie en die wordt door veel routers niet ondersteund.
Weinig kans dat het met de philips gaat lukken.
Je hebt overigens wel een router nodig, want er wordt slechts een ip adres per aansluiting verstrekt.
Er zijn oa linksys routers die het wel kunnen met een linux firmware-update.
Ook je eigen oplossing met een pc ertussen met twee netwerkkaarten wordt genoemd. Dan heb je ook de 802.1x authenticatie. Helaas heb ik geen post gezien van iemand die dat ook daadwerkelijk draaiend had.
lastig probleem dus,
mvg leo

Update: Ik zag nu pas erasmus staan, zocht bij pilmo nav de kop van je eerste post, maar dit is w.s. surfnet.
Daar wordt het volgende over gezegd.

Het gaat om de 802.1x authenticatie en die wordt door veel routers niet ondersteund.
Weinig kans dat het met de philips gaat lukken.
Je hebt overigens wel een router nodig, want er wordt slechts een ip adres per aansluiting verstrekt.
Er zijn oa linksys routers die het wel kunnen met een linux firmware-update.
Ook je eigen oplossing met een pc ertussen met twee netwerkkaarten wordt genoemd. Dan heb je ook de 802.1x authenticatie. Helaas heb ik geen post gezien van iemand die dat ook daadwerkelijk draaiend had.
lastig probleem dus,
mvg leo

Ik zit ook op surfnet en loop tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb wel een LinkSys met het juiste versienummer, maar heb geen idee hoe ik nu verder moet. Heb je misschien meer informatie over welke firmware ik nodig heb (ik heb nu dd-wrt erop) of hoe ik bijvoorbeeld FreeRadius erop gezet krijg (heb die naam een aantal keer horen vallen als iets wat je nodig schijnt te hebben).
Bij voorbaat dank!

Ik zit ook op surfnet en loop tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb wel een LinkSys met het juiste versienummer, maar heb geen idee hoe ik nu verder moet. Heb je misschien meer informatie over welke firmware ik nodig heb (ik heb nu dd-wrt erop) of hoe ik bijvoorbeeld FreeRadius erop gezet krijg (heb die naam een aantal keer horen vallen als iets wat je nodig schijnt te hebben).
Bij voorbaat dank!

De juiste versie van dd-wrt zou het ondersteunen, zo oook open-wrt.
Zie oa hier
Helaas kan ik niet vinden hoe je het doet, hier staat wel een uitgebreide handleiding over encryptie
Misschien is er een poster die er ervaring mee heeft
.
Ik zou de vraag, hoe de authenticatie in te stellen, ook op het forum op dd-wrt.com zetten (engels)

Heb dit probleem al eerder gehoord, net dan ook zelf even op onderzoek gegaan. Kon op i-net inderdaad ook nog niets vinden.... Het probleem zit hem in de authenticatie die via SURFnet verloopt. Het programma wat dit doet werkt via een EAP-TTLS (dus GEEN TLS) protocol.
Nu lijkt dit simpel op te lossen door een router te kopen welke dit ondersteund. Er wordt gezegd dat deze duurder dan 200 euro zijn zag ik op het forum (bv Zytel). Nu kun je tegenwoordig ook een prima VPN router kopen voor ruim 50 euro die TTLS ondersteund of bijvoorbeeld de Apple Airport, maar deze kunnen ALLEEN dienen als 802.1x server en niet als de benodigde 802.1x client.

Mocht je dit werkend willen krijgen heb je dus een router nodig met 802.1x Radius Authenticatie (EAP-TTLS) die kan dienen als een client.

Succes! en mocht je het werkend krijgen, let me know :p

Dit zal al wel opgelost zijn.
Kijk in het vervolg graag even naar de datum van het topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan